Just nu håller jag på att söker på fornlämningsregistret och blev smått lyrisk......Man kan söka direkt på en karta nu. Sök i kartbilden finns en klickruta som heter, nu får man veta lite mer. Jag hoppas att ni tycker att sökningen är bättre nu. Jag tycker det iallafall.
EDIT: Glömde länken: http://www.fmis.raa.se/cocoon/fornsok/search.html
Stefan
Nu får man veta mera om en fornlämning och dessutom en karta över fornlämningen, så man vet vart man skall söka efter.
Fornlämningsregistret i ny version
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Re: Fornlämningsregistret i ny version
Visst var det trevligare! Nu ser jag fram emot att symbolerna på kartan blir klickbara.
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Det trodde jag med, men längst ner på söksidan så finns det en ruta som heter "sök inom befintlig kartbild" och då får man upp ett antal fornlämningar.Markus Holst skrev:Visst var det trevligare! Nu ser jag fram emot att symbolerna på kartan blir klickbara.
Stefan
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Om man klickar på olika fornlämningar nu så får man fram vad det är för något samt länken till ytterligare information. Men under en förutsättning att R-märkningen är "orange". Det funkade iallafall inte med svart, inte på min dator.Markus Holst skrev:Visst var det trevligare! Nu ser jag fram emot att symbolerna på kartan blir klickbara.
Stefan
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Eftersom "Editknappen" har försvunnit så skriver jag nytt litet inlägg i denna tråd, det finns en infoknapp på www.fmis.raa.se, klicka på den först och sedan på vilken fornlämning ni är intresserad av, så får ni fram vad det är för något.
Stefan
Stefan
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Idag har det varit svårt att söka på fornlämningsregistret, det verkar vara fel på Riksantikvarieämbetes hemsida, är det någon annan som har försökt???
Stefan
Stefan