Jag vet att det var ovanligt att brännas levande på bål i Sverige. Finns det någon här som känner till några exempel på när det faktiskt har hänt i Sverige?
Hur kan det förresten komma sig att detta straff var så ovanligt i just Sverige? Det var inte lika ovanligt i andra länder. I Sverige ska tex endast en "häxa", Malin Matsdotter, ha bränts levande under de stora häxprocesserna 1668-76. I andra länder däremot ska det ha varit mycket mer vanligt att bränna häxor på bål. Men det är viktigt att komma ihåg, att det inte bara var "häxor" som brändes på bål, det straffet kunde även utdömas för andra straff.
Jag har också en annan fråga. De som dömdes att brännas på bål blev i allmänhet halshuggna först. Deras lik och huvud blev sedan offentligt brända på bål på avrättningsplatsen i allas åsyn. Det var ju i sig en motbjudande ritual att bränna en kropp offentligt på bål, även om den var död. Att halshuggas och sedan brännas tycks ha varit en mycket vanlig metod- den utfördes bland annat för barnamord. Finns det någon här som vet när avrättningsmetoden att bränna en brottslings lik på bål sist utfördes? När förbjöds det? När skedde det sista i Stockholm?
Det här blev väl egentligen tre frågor. Jag kanske borde ha delat upp dem på tre? Hur som helst; jag hoppas att någon som kan skulle vilja svara på dem? Tack på förhand!
Bränd på bål
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Re: Bränd på bål
Jag har kommit överens med Olic att lägga ut ett par av frågorna på anbytarforumet.
Bränd på bål.
aforum.genealogi.se/discus/messages/22540/172722.html?1219262714
Denna diskussion startade jag själv, fick snabbt sakfylliga svar.
Stefan
Bränd på bål.
aforum.genealogi.se/discus/messages/22540/172722.html?1219262714
Denna diskussion startade jag själv, fick snabbt sakfylliga svar.
Stefan
Re: Bränd på bål
Tack Stefan! På svenska wikipedia finns det några exempel på vilka som har blivit levande brända på bål i Sverige:
* 1311, Gottröra: Botulf, för kätteri.
* 1350, Visby : Tidericus, för förgiftning; ytterligare mellan nio och fem män kan ha avrättats på samma sätt vid samma tillfälle.
* 1477, Stockholm: Katarina Eskilsdotter, för mord.
* 1492, Stockholm : Eric Clauesson, för trolldom, djävulspakt och hedendom.
* 1546, Stockholm : Magdalena, Jörgen asktappares fru, för mord- metoden kan dock ha varit levande begravning.
* 1617, Finspång : Sju kvinnor, för trolldom och häxeri, vid häxprocessen i Finspång.
* 1629, Stockholm : Olof Nilsson, för homosexualitet.
* 1676, Stockholm : Malin Matsdotter, för trolldom.
* 1693, Norrvastebyn i Arjeplog : Lars Nilsson, samisk shaman, för hedendom.
Kanske finns det någon som känner till fler exempel?
* 1311, Gottröra: Botulf, för kätteri.
* 1350, Visby : Tidericus, för förgiftning; ytterligare mellan nio och fem män kan ha avrättats på samma sätt vid samma tillfälle.
* 1477, Stockholm: Katarina Eskilsdotter, för mord.
* 1492, Stockholm : Eric Clauesson, för trolldom, djävulspakt och hedendom.
* 1546, Stockholm : Magdalena, Jörgen asktappares fru, för mord- metoden kan dock ha varit levande begravning.
* 1617, Finspång : Sju kvinnor, för trolldom och häxeri, vid häxprocessen i Finspång.
* 1629, Stockholm : Olof Nilsson, för homosexualitet.
* 1676, Stockholm : Malin Matsdotter, för trolldom.
* 1693, Norrvastebyn i Arjeplog : Lars Nilsson, samisk shaman, för hedendom.
Kanske finns det någon som känner till fler exempel?