Snus som botemedel

Skriv svar
Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Snus som botemedel

Inlägg av Stefan Lundgren » 4 september 2008, 12:07

Det är känt att arbetare i blyhyttan i Sala stoppade snus för att undvika blyrand som i sin tur kunde leda till tandlossning.

Jag använde Bob Engelbertssons artikel i Historisk tidskrift som källa när jag skrev om "Blyrand".

http://okandahandelser.blogspot.com/200 ... yrand.html

Från Nordisk familjebok(1878)
Blyförgiftningen uppträder under många
former: dels såsom ett allmänlidande, en s. k.
dyskrasi (med allmän svaghet och afmagring,
blek, gråaktig hy, blågrå s. k. "blyrand" kring
tänderna, egendomlig andedrägt m. m.), dels
såsom lidande i nervcentra – både hjerna och
ryggmärg – af mångahanda art (darrning,
lamhet, känslolöshet, kontraktur, ledsmärtor,
delirier, konvulsion, blindhet m. m.), dels såsom
ett lidande hufvudsakligen i det sympatiska
nervsystemet.
Har sett i olika tidningsnotiser att folk stoppade snus i sår kring förra sekelskiftet och ibland dog den person som man har försökt rädda till livet eller hindra blodflödet med snus eller om det har haft ett annat syfte. Jag känner till iallafall till två fall att folk har stoppat snus i såret eller person som hade dött av blodförgiftning sedan han har stoppat snus i såret i början av 1890-talet.

Var det en myt som var under 1800-talet???

Stefan

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem

Re: Snus som botemedel

Inlägg av Anders Nyman » 25 september 2008, 09:20

Å, just detta med snus som Botemedel,, en före detta arbetsledare på mitt jobb, berättade för mej en gång att snus även hjälper till att stoppa Karies i munnen.. Men om detta ska jag låta vara osagt, för det får vara det han sa.. Men jag ville bara dela med mej av dessa ord som han sa.. :D

Krook
Medlem

Inlägg av Krook » 25 september 2008, 18:02

Snus kan användas till mycket, bland annat att täta kylare med. Häll bara i en halv dosa i kylaren så kryper snuset fram till hålet och täpper till. Fyll sedan upp med vatten.
Det funkar dock bara på små skador.

Det finns väl tro att man kan stoppa blödning med snus också, precis som du kan det med lera. Snus ändrar salivsammansättningen i munnen vilket minskar kariesangrepp men ökar risken för tandsten. Dessutom orsakar snuset skador på tandkött, skador som kan blottlägga tandhalsar och orska tandlossning.

När det gäller snusets övriga egenskaper så är de flesta av dessa snarare av motsatt karaktär, dvs de bryter ner snarare än att läka kroppen.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 26 september 2008, 17:17

Som jag skrev i första inlägget så stoppade två män(den ena fick "hjälp" snus i sår, båda gångerna med blodförgiftning med döden som följd. Sedan vet man inte om snuset som tillverkades under slutet av 1800-talet verkligen var farligt om snuset kom i kontakt med människoblodet.

Stefan

Skriv svar