Förfalskade ledare

Skriv svar
Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Förfalskade ledare

Inlägg av Hexmaster » 11 november 2008, 09:35

I tråden Efter Kim Jong-Il? togs den bild upp som redan är klassisk, med en uppenbart inretuscherad Kim Jong-Il.

Finns det historiska exempel på att en regim låtit ledaren leva lite "mer", och kanske rentav längre, på det här sättet? Att inte visa upp en krasslig Fidel lirar ju i en helt annan liga än att låtsas att arkivbilder är nytagna, för att inte tala om retuscheringar. Jag kan inte komma på något liknande från 1900-talet.

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023

Re: Förfalskade ledare

Inlägg av NIL » 11 november 2008, 14:51

På gränsen till UÄ men...
I gamla SSSR förekom det att man "dödade" individer på bilder, dvs att folk som fallit i onåd retuscherades bort från officiella foton.

EDIT:
Jag sökte på webben och kunde konstatera att det var/är ett väldigt vanligt fenomen, inte bara i totalitära stater...okunniga jag *suck*
Äh, det löser sig.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 11 november 2008, 15:26

Vi vet ju inte Kim Jong-Ils status, är han redan död så är det nog unikt men annars finns det gott om exempel. Jag tänker framförallt på Sovjetunionen. Det måste finnas flera bilder där Brezjnev framställs som i mycket bättre hälsa än han var och Stalin likaså (även om det mest var ifråga om propagandabilder). Hur var det med Kennedy, hur pass sjuk vara han och hur mycket visade man av det på bilderna av honom?

/Martin

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 11 november 2008, 15:28

Fick mig att tänka på Roosevelt i rullstol. Det såg man inte ofta.

MVH

Hans

Lars Törnqvist
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Lars Törnqvist » 11 november 2008, 16:16

Världens stora ledare har nog alltid undvikit att visa sin skröplighet offentligt. Man ser som sagt aldrig Franklin Roosevelt i rullstol på officiella bilder. Inte heller ser man Kennedy med kryckor eller Hitler med glasögon. Men i alla dessa fall var det ju de själva som bestämde över den officiella imagen, och det behövdes inga manipulationer av bilderna i efterhand.

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023

Inlägg av NIL » 11 november 2008, 16:47

Men en och annan packad VPK ledare har man ju sett.
Äh, det löser sig.

Skriv svar