I tråden Efter Kim Jong-Il? togs den bild upp som redan är klassisk, med en uppenbart inretuscherad Kim Jong-Il.
Finns det historiska exempel på att en regim låtit ledaren leva lite "mer", och kanske rentav längre, på det här sättet? Att inte visa upp en krasslig Fidel lirar ju i en helt annan liga än att låtsas att arkivbilder är nytagna, för att inte tala om retuscheringar. Jag kan inte komma på något liknande från 1900-talet.
Förfalskade ledare
Re: Förfalskade ledare
På gränsen till UÄ men...
I gamla SSSR förekom det att man "dödade" individer på bilder, dvs att folk som fallit i onåd retuscherades bort från officiella foton.
EDIT:
Jag sökte på webben och kunde konstatera att det var/är ett väldigt vanligt fenomen, inte bara i totalitära stater...okunniga jag *suck*
I gamla SSSR förekom det att man "dödade" individer på bilder, dvs att folk som fallit i onåd retuscherades bort från officiella foton.
EDIT:
Jag sökte på webben och kunde konstatera att det var/är ett väldigt vanligt fenomen, inte bara i totalitära stater...okunniga jag *suck*
Äh, det löser sig.
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
Vi vet ju inte Kim Jong-Ils status, är han redan död så är det nog unikt men annars finns det gott om exempel. Jag tänker framförallt på Sovjetunionen. Det måste finnas flera bilder där Brezjnev framställs som i mycket bättre hälsa än han var och Stalin likaså (även om det mest var ifråga om propagandabilder). Hur var det med Kennedy, hur pass sjuk vara han och hur mycket visade man av det på bilderna av honom?
/Martin
/Martin
Fick mig att tänka på Roosevelt i rullstol. Det såg man inte ofta.
MVH
Hans
MVH
Hans
-
Lars Törnqvist
- Medlem
- Kontakt:
Världens stora ledare har nog alltid undvikit att visa sin skröplighet offentligt. Man ser som sagt aldrig Franklin Roosevelt i rullstol på officiella bilder. Inte heller ser man Kennedy med kryckor eller Hitler med glasögon. Men i alla dessa fall var det ju de själva som bestämde över den officiella imagen, och det behövdes inga manipulationer av bilderna i efterhand.