Tvillingar som tronarvingar

Skriv svar
oilc
Tidigare medlem

Tvillingar som tronarvingar

Inlägg av oilc » 16 november 2008, 15:32

Vad skulle hända om tvillingar skulle födas som arvingar till en tron? Jag kom att tänka på historien om Ludvig XIV och mannen med järnmasken. Den historien är kanske inte sann, men det är i alla fall en intressant tanke. Vad skulle vara lösningen? Finns det något historiskt exempel? Jag har bara hört talas om ovanstående.

Tvillingpar är bekräftade i det franska kungahuset 1601 och 1727, men då var det bror-syster (1601) och syster-syster (1727), så det spelade förstås ingen roll då (i och för sig en indikator på att det verkligen kan ha fötts en tvilligbror med Ludvig XIV 1638!). Vore roligt med svar!
Senast redigerad av 1 oilc, redigerad totalt 22 gånger.

Användarvisningsbild
Osprey
Medlem

Re: Tvillingar som tronarvingar - samregenter?

Inlägg av Osprey » 16 november 2008, 16:51

Även om det föddes tvillingar så borde ju den ena av dem vara något äldre än den andra, så ehuru möjligtvis bara ett fåtal minuter. Skulle det egentligen spela någon roll om kronprinsen var 10 minuter eller 1 år äldre än sin icke tronarvingige bror..?

[Edit] Ja, jag vet att det kom med ett ord där som knappast finns i varken SAOB eller SAOL och som möjligtvis endast ett fåtal gånger uttalats på vårt tungomål... :)

Stefan
Medlem

Re: Tvillingar som tronarvingar - samregenter?

Inlägg av Stefan » 21 november 2008, 18:16

Ja de tar nog rätt mycket på vem som föddes först av tvillingarna. Det är åtminstone ett rätt vanligt tema i skönlitteraturen.

Skriv svar