Bibliotekens ersättning till författare
-
pandersson2
- Medlem
Bibliotekens ersättning till författare
Idag har man ju debatt om upphovsrätten i samband med att fildelningen har gjort det möjligt att distribuera verk till en större publik. Debatten om den är dock infekterad och svår att debattera. Det som jag har saknat har dock varit referenser till den biblioteksdebatt som var för ca 50 år sedan då författare ville få ersättning för de verk som lånades ut av biblioteken. Jag vill minnas att staten, som då var den som författarna ansåg borde betala, inte var så pigg på att vilja ge ersättning. Är det någon som kan ge information om var man kan läsa mer om denna debatt, själv har jag bara läst några av Mobergs debattartiklar i frågan? det skulle vara intressant att få taga del ev de argument som då användes.
Re: Bibliotekens ersättning till författare
Biblioteken har ju ibland även stora samlingar musik, och en del film, som man kan låna hem, så där borde ju jämförelsen bli ännu enklare.
Men jag förmodar att stim tar en slant från biblöioteken, de tar ju betalt för att en frisersalong har radion på så kunderna får lyssna på radio :O
Men jag förmodar att stim tar en slant från biblöioteken, de tar ju betalt för att en frisersalong har radion på så kunderna får lyssna på radio :O