En bit bort i skogen, högst upp på en rullstensåsliknande formation, ligger ett röse. Vid röset står en skylt "Angsjöås". Skylten ställde en folkskollärare dit för mer än 30 år sedan, markerande att här har legat ett hus. Enligt arkiven har det också stått en backstuga på platsen, som var bebodd fram till 1820. Det har alltid varit en fridfull plats för mig, denna ensligt belägna gamla bonig. Gudrun röjde rent på åsen, så att man nu enklare kan förstå hur där såg ut när där var bebott.
Sedan jag flyttade hit 2001 (till min barndoms sommarstuga) har jag ofta varit vid röset och letat efter mer lämningar. Ju oftare jag är där, desto mer funderar jag på om detta verkligen är ett spisröse. Kan det vara ett odlingsröse?
För spisröset talar:
- - Det är det enda röset på platsen.
- Där lär har stått ett hus.
- Det ligger på åsens högsta punkt, inget logiskt ställe för ett odlingsröse.
Men sedan hittar jag inget mer, som talar för.
Mot spisröset talar:
- - Det är det enda röset på platsen (Man borde hitta odlignsrösen om där varit bebott)
- Jag hittar ingen husgrund.
- Stenarna i röset har väldigt olika storlek, från knytnävsstorlek och uppåt.
- I botten ligger en betydande stor sten, så stor att ingen människa brytt sig om att flytta dit den för en backstuga.
Är här någon skalmanit som kan berätta för mig om deta verkligen kan vara ett spisröse, och samtidigt berätta hur man kan känna igen ett spisröse? För om det är ett odlignsröse borde denna ensliga plats även ha ett spisröse, men något mer röse har jag inte hittat trots rätt så betydande traskande på den ungefär ett tunnland stora åsen. Runtom är bara mosse, så har man bott där har man bott på åsen.