Att känna igen ett spisröse

Skriv svar
Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Att känna igen ett spisröse

Inlägg av Markus Holst » 28 november 2008, 18:06

En bit bort i skogen, högst upp på en rullstensåsliknande formation, ligger ett röse. Vid röset står en skylt "Angsjöås". Skylten ställde en folkskollärare dit för mer än 30 år sedan, markerande att här har legat ett hus. Enligt arkiven har det också stått en backstuga på platsen, som var bebodd fram till 1820. Det har alltid varit en fridfull plats för mig, denna ensligt belägna gamla bonig. Gudrun röjde rent på åsen, så att man nu enklare kan förstå hur där såg ut när där var bebott.

Sedan jag flyttade hit 2001 (till min barndoms sommarstuga) har jag ofta varit vid röset och letat efter mer lämningar. Ju oftare jag är där, desto mer funderar jag på om detta verkligen är ett spisröse. Kan det vara ett odlingsröse?

För spisröset talar:
  • - Det är det enda röset på platsen.
    - Där lär har stått ett hus.
    - Det ligger på åsens högsta punkt, inget logiskt ställe för ett odlingsröse.
Men sedan hittar jag inget mer, som talar för.

Mot spisröset talar:
  • - Det är det enda röset på platsen (Man borde hitta odlignsrösen om där varit bebott)
    - Jag hittar ingen husgrund.
    - Stenarna i röset har väldigt olika storlek, från knytnävsstorlek och uppåt.
    - I botten ligger en betydande stor sten, så stor att ingen människa brytt sig om att flytta dit den för en backstuga.
Är här någon skalmanit som kan berätta för mig om deta verkligen kan vara ett spisröse, och samtidigt berätta hur man kan känna igen ett spisröse? För om det är ett odlignsröse borde denna ensliga plats även ha ett spisröse, men något mer röse har jag inte hittat trots rätt så betydande traskande på den ungefär ett tunnland stora åsen. Runtom är bara mosse, så har man bott där har man bott på åsen.

Schwemppa
Redaktionen

Re: Att känna igen ett spisröse

Inlägg av Schwemppa » 28 november 2008, 20:50

Jag är inte helt bekant med termen spisröse, men jag har sett en hel del lämmningar av gamla hus som försvunnit. Det finns en stenfot - en rektangel av gråsten som kan hittas om man lite sparkar omkring eller gräver. Om huset har haft en spis, har den varit murad av tegel, och den har funnits ungefär i mitten av rektangeln som stenfoten bildar. Den har gått upp i en skorsten. som förstås i något skede har rasat ihop. Därför återfinns den som en liten kulle i mitten. Om man lite gräver i den, borde man hitta tegelflis eller rent av hela tegelstenar. Det beror på hur gammal lämningen är. Tegel är inte något evigt material, fukt och köld får teglet att vittra - hur länge det håller beror på hur välbränt det är.

De huslämningar jag har sett är från 1800-talet eller början av 1900-talet.

frejs väpnare
Medlem

Inlägg av frejs väpnare » 30 november 2008, 03:21

En backstuga kan ju vara helt ,eller delvis, nedgrävd i backen. Men då borde det finnas någon antydan till grop, fördjupninng eller dylikt, som markerar platsen- "Spisröset" finns iså fall i botten, övertäckt av jord,
Finns det en grop bör röset finnas strax innanför "ingången".

Edit. Rättat stavningen.
Senast redigerad av 1 frejs väpnare, redigerad totalt 4 gånger.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 30 november 2008, 15:30

Det som syns, är att meterhögt röse av "gråsten", kanske två meter i diameter. De minsta stenarna är knytnävsstora. den största ligger i botten och är uppskattingsvis 70 centimeter åt alla håll. Jag har inte vågat röra röset, men har kikat så gått jag kan utan att hitta varken tegel eller murbruk. Men betänkandes att huset inte varit bebott sedan 1820, är det kanske inte hopp om att hitta något sådant. Kan en skorsten ha varit murad av gråsten?

Jag var upp där idag igen, och man ken se en rak, kallurad kant efter åtminstone en av rösets sidor, varför väl man kan utesluta att det är ett odlingsröse. Med litegod vilja kan man se en rak kant till i vinkel till den förra.

Nedgrävt verkar stugan inte ha varit för jag kan inte se någon grop. Jag har letat efter stenfoten, och hittar förvisso en del stenar som man kan se att de ligger i linje, men allt är för otydligt. Om det alls har varit en stuga där, har den nog varit bra liten.

Jag har ju genom åren glatt vandrat runt på mängder med ödetorp, men detta liknar inget annat.

Man kan ju tänka sig att det som en gång varit en stuga, med tiden har blivit ett odligsröse, men jag har svårt att tro att denna eslingt belägna plats blivit odlad sedan stugan försvann. Förvisso finns möjligheten eftersom det har legat ett annat torp kanske 500 meter därifrån, men då torde man ju hitta fler rösen på denna tämligen steniga kulle.

Christer Samuelsson
Medlem

Inlägg av Christer Samuelsson » 1 december 2008, 22:26

Såvitt jag vet uppkommer ett spisröse när skorstenen rasat ned över den f.d. spisen.
Christer samuelsson

frejs väpnare
Medlem

Inlägg av frejs väpnare » 3 december 2008, 14:09

Det fanns verkligen små torp. Soldattorpen skulle vara 8 X 4 meter, men det jag känner bäst (Stalbo i Nora socken, Uppsala län) är mindre än så - enligt mitt ögonmått :D

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 3 december 2008, 15:00

Humm, jag bor just nu i ett torp på 4x10 meter, så det mått du nämner är nog ur torphänseende inte att betrakta som litet. Mången backstuga var ju i friggebod-storlek.

Jag vidlägger en bild på mig vid den stuga som brukar kallas "Sveriges minsta boningshus", Mor Lundgrens stuga i Timmele. Utvändigt är den 3x4 meter. Förstugan borträknat ger en boningsyta på 7,8 kvadratmeter, spisen inräknat. Stugan var bebodd till 1920.

Bild

Schwemppa
Redaktionen

Inlägg av Schwemppa » 3 augusti 2009, 20:00

Bumpar den här gamla tråden :D eftersom jag på mina promenader här i veckan stötte på en gammal husgrund som ganska väl passar in på vad jag beskrev tidigare i tråden. Man kan väl kalla det ett spisröse, eftersom det inom stenfoten återfinns en hög med tegel (jag tittade närmare, om det inte framgår av bilden).
Bilagor
röse.jpg
röse.jpg (117.05 KiB) Visad 3594 gånger

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem

Inlägg av Anders Nyman » 16 augusti 2009, 10:14

Morsan hadde en Kolonistuga på ett koloniområde strax utanför Falun, men hon sålde sin kolonistuga förra året, men i skogen runt omkring kolonistugeområdet, så finns det en hel del lämningar "RÖSEN" efter forna tiders bebyggelser. Det är rätt intressant och gå och fantisera hur det såg ut vid forna tiders bebyggelser som vid dessa Rösen vid kolonistugeområdet. :D

Skriv svar