Simkunnighet

Skriv svar
Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Simkunnighet

Inlägg av Martin Lundvall » 7 december 2008, 11:57

Att alla ska kunna simma är en relativ ny företeelse, men jag slås ibland av hur ovanligt det tycks ha varit att kunna simma. Varför?
Jag förstår att simkunnigheten inte stod så högt på agendan men alla människor har ju bott i närheten av vatten och badat någon gång, varför lärde man sig inte att simma då? Inte som en säkerhetsaspekt utan bara för skoj skull.
Vad jag har förstått var det ibland ovanligt att ens fiskare och sjömän som levde nära havet inte kunde simma. Varför inte då?

/Martin

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Re: Simkunnighet

Inlägg av Hexmaster » 7 december 2008, 12:16

Martin Lundvall skrev:Vad jag har förstått var det ibland ovanligt att ens fiskare och sjömän som levde nära havet inte kunde simma. Varför inte då?
Standardförklaringen är att simmande skulle fördröja lidandet. Om man blåser ner i Nordsjön så är man ändå rökt. Inte för att jag tror att det var så man resonerade.

Användarvisningsbild
G:son
Medlem

Inlägg av G:son » 7 december 2008, 12:23

Simkunnigheten ansågs nog inte vara en nödvändig kunskap, inte ens fast man rörde sig på vattnet utan flytväst. Och eftersom föräldrarna inte kunde simma, visste de knappast hur de skulle lära sina barn, om de nu hade kommit på tanken. En praktisk orsak var, och är fortfarande, att vattnet på många ställen nästan alltid är så kallt, att man inte har någon lust att ens doppa sig. Jag är nästan säker på, att simkunnigheten var mera utbredd vid insjöarna, än vid kusterna och skärgården.

/G:son

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 7 december 2008, 13:55

Men inte var väl simkunnigheten högre i varma hav som Medelhavet, eller?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 7 december 2008, 17:59

De flesta lär sig väl att simma för att de tycker det är kul, även för några hundra år sedan så måstre man väl ha tyckt det var kul att bada och därför lärt sig simma.
Man kan kanske lära sig själv, föräldrarna behöver ju inte lära ut kunskapen.

/Martin

Användarvisningsbild
Osprey
Medlem

Inlägg av Osprey » 7 december 2008, 18:44

Nu vet jag inte säkert, för jag har kunnat simma sedan jag var ganska liten. Men borde det inte vara så att om man inte kan simma, så borde man åtminstone rent instinktivt försöka sig på något i stil med "hundsim" om man ramlar i vattnet?

Och borde man inte som en konsekvens av det komma underfund med mer efektiva simsätt om man bara ger sig på att prova det igen?

Hursomhelst, den första människan som kunde simma (om man nu kan säga så) borde ju liksom ha kommit på det på något sådant sätt. Ok, nu är jag medveten om att det kanske inte var en enda människa som gick från scratch till crawl eller något liknande, utan mer sannolikt att det undan för undan utvecklades, men principen är ju ändå densamma...

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 7 december 2008, 18:59

Jag vet att det finns några tidningsnotiser (det rymde 20-50 rubriker på en sida i 1800-talets dagspress) i mitt pressarkiv ifrån den tiden. Kan ändå skriva att det fanns folk som kunde simma, men det var ingen vanlighet och jag känner till en notis om att beväringen skulle lära sig simma, tyvärr vet jag inte riktigt vilket år det är. För att vara lite yvig så vet jag att dom band simeleven i en ring som var kopplat till en ett hjul i vissa simhallar när en person skulle lära sig simma. Det förekom drunkningsolyckor i princip hela tiden och i synnerhet under sommarhalvåret stod det om en drunkningsolycka under varje dag eller vecka. Jag förstod hur det var förr i tiden, men man kan inte låta bli att tycka att folk drunknade på ett konstigt sätt förr. Exempelvis när en medelålders kvinna skulle hoppa över en bäck i Österunda socken utanför Enköping och fastnade med klänningen i en stubbe, föll så att hon inte kunde tas sig upp.

Under det sista decenniet av 1800-talet(1891-1900) var drunkning den vanligaste dödsorsaken förutom sjukdomar och 21,85 promille(per tusen invånare) var för drunkningsolyckor, i följd av krossår, frakturer på 12,82, brännskador eller skållning 2,64, vådlig förgiftning 1,64 och mord eller dråp 1,47.(BiSOS, befolkning, 1901)

Om jag sammanfattar det så var simkunnigheten betydligt mindre under 1800-talet och ännu mindre under tidigare sekler.

Stefan

I efterhand, jag kommer att skriva en mindre artikel om simkunnigheten utifrån tidningsarkivet. Jag har nyligen fyllt en egen handskriven kompendium med drygt 150 artiklar/notiser som troligen kommer att publiceras och nu börjat på en ny kompendium. Men någonting ur detta kompendium kommer nog att bli publiceras senast nästa år om inte något önskemål kommer förstås.

Skriv svar