Vasaminnen i Dalarna
- Anders Nyman
- Medlem
Vasaminnen i Dalarna
www.sub.su.se/national/pvasa7.htm En intressant länk om man är intresserad av Gustav Vasas äventyr här i Dalarna.
- Anders Nyman
- Medlem
Re: Vasaminnen i Dalarna
Här i Dalarna vimlar det ju av minnes märken (Monument) från Gustav Vasa´s strapatser här i vårt Landskap, men vad jag är nyfiken på, finns det flera Vasamonument på några anndra ställen här i Sverige och om det finns några länkar till dom i så fall. 
-
KoteGaeshi
- Medlem
Det finns väl en staty av honom vid Uppsala slott.
Lá carita i hamil mára alasaila cé nauva
- Anders Nyman
- Medlem
Det vet jag inget om.. Men jag vet att Gustav Vasa står som en staty på en liten kulle rätt så centralt i Mora.KoteGaeshi skrev:Det finns väl en staty av honom vid Uppsala slott.
Jag (Uppsalabo) har ett vagt minne av en stenbyst av Gustav Vasa nånstans där på borggården.KoteGaeshi skrev:Det finns väl en staty av honom vid Uppsala slott.
- Anders Nyman
- Medlem
Oavsett hur många statyer eller byster det finns av Herr Gustav Vasa runt om i vårt land, det som är vackrast och trevligaste minnen efter honom är dessa oljemålningar om vasas äventyr som hänger i vasas gravkor i Uppsala Domkyrka.lampros skrev:Jag (Uppsalabo) har ett vagt minne av en stenbyst av Gustav Vasa nånstans där på borggården.KoteGaeshi skrev:Det finns väl en staty av honom vid Uppsala slott.
Som Vasaminne betraktat är det där koret värt en koll. Dock frågar man sig varför det ska ligga just där, i det gamla Mariakoret; jag bugar hellre för jungfru Maria än för en gammal kung...Anders Nyman skrev:Oavsett hur många statyer eller byster det finns av Herr Gustav Vasa runt om i vårt land, det som är vackrast och trevligaste minnen efter honom är dessa oljemålningar om vasas äventyr som hänger i vasas gravkor i Uppsala Domkyrka.lampros skrev:Jag (Uppsalabo) har ett vagt minne av en stenbyst av Gustav Vasa nånstans där på borggården.KoteGaeshi skrev:Det finns väl en staty av honom vid Uppsala slott.Ja, förresten det är ju om man tycker om tavlor förstås.
- Anders Nyman
- Medlem
Där sa du ett sant ord Herr lampros i ditt sista inlägg.