Hittade av en tillfällighet denna länk om tysk film gjord under Andra Världskriget. Texten är på tyska med bildmaterialet är rikligt!, Varjag
http://images.google.com.au/imgres?imgu ... 0%26um%3D1
Tysk film från 2:a Vk
Re: Tysk film från 2:a Vk
Väldigt intressant, det vore roligt att se filmerna som speglar deras samtid...men tyskarna släpper väl inte ut någonting på marknaden som kan vara det minsta nazi-anstruket.
Äh, det löser sig.
Nej - dom filmerna ligger nog säkert inlåsta i 'giftskåpet' mycket länge till. Däremot vet jag - att några (två kända...) biografägare behöll vissa tyska rullar efter fredsutbrottet 1945 - då kaos uppstod med den svenska distributören och filmernas returnering till Tyskland. (som det berättats för mig)NIL skrev:Väldigt intressant, det vore roligt att se filmerna som speglar deras samtid...men tyskarna släpper väl inte ut någonting på marknaden som kan vara det minsta nazi-anstruket.
Jag har haft nöjet att se privatvisningar av två omkring 1949; 'Stukas' och 'Hitlerjunge Quax' - eat your hearts out
Varjag
Din huggorm!...måtte du i livet efter detta hamna på en plats där du för evigheters evighet tvingas att se 'Pearl Harbour" om och om igen.varjag skrev:Nej - dom filmerna ligger nog säkert inlåsta i 'giftskåpet' mycket länge till. Däremot vet jag - att några (två kända...) biografägare behöll vissa tyska rullar efter fredsutbrottet 1945 - då kaos uppstod med den svenska distributören och filmernas returnering till Tyskland. (som det berättats för mig)NIL skrev:Väldigt intressant, det vore roligt att se filmerna som speglar deras samtid...men tyskarna släpper väl inte ut någonting på marknaden som kan vara det minsta nazi-anstruket.
Jag har haft nöjet att se privatvisningar av två omkring 1949; 'Stukas' och 'Hitlerjunge Quax' - eat your hearts out![]()
Varjag
Äh, det löser sig.