Vännen Gaugin skar av van Goghs öra

Skriv svar
Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Vännen Gaugin skar av van Goghs öra

Inlägg av Marcus » 5 maj 2009, 18:45

En ny teori om det berömda örat.
Det var vännen och kollegan Paul Gaugin som stympade Vincent van Goghs öra, inte van Gogh själv. Åtminstone om man får tro de två tyska konsthistorikerna Hans Kaufmann och Rita Wildegans som i sin bok "Van Goghs öra" försöker skriva om historien.
De två författarna har gått tillbaka till polisprotokoll och nedtecknade vittnesmål om vad som hände på julafton i Arles 1888. De två vännerna festade och grälade om en prostituerad, Rachel, samt om konstens natur.
Gaugin var inte bara konstnär utan också en duktig amatörfäktare. Till slut hamnade de ute på gatan. Enligt boken försökte Gaugin, med bagage och svärd intill sig, hålla van Gogh i från sig när han av misstag skar av hans öra.
Van Gogh tog på sig skulden för att skydda sin vän, enligt författarna, som medger att de inte har vattentäta bevis. De två konstnärerna återsåg aldrig varandra. Gaugin reste till Tahiti. Van Gogh hamnade på mentalsjukhus. Året därpå sköt han sig själv.
http://www.dn.se/kultur-noje/konst-form ... a-1.858878

/Marcus

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Re: Vännen Gaugin skar av van Goghs öra

Inlägg av Hexmaster » 6 maj 2009, 08:54

Om den beskrivning jag sett av händelsen är korrekt så är "stympade" mer korrekt än "skar av":
Bild

Nu kan jag inte blankvapen och deras bruk, och inte har jag någon journal heller; men rent naivt har jag lite svårt att få en skada som ovan att gå ihop med ett våda-hugg (eller vad det heter).

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Re: Vännen Gaugin skar av van Goghs öra

Inlägg av Hans » 6 maj 2009, 09:26

Lite OT men konstnärer är ju ett eget släkte, vad är Konstfacks påhitt jämfört med vad som redan är gjort.

MVH

Hans

Skriv svar