Gamla menyer någon? (Ransoneringstiden)

Skriv svar
Användarvisningsbild
Lumber Jack
Medlem
Inlägg: 85
Blev medlem: 12 november 2002, 12:09
Ort: Sollefteå

Gamla menyer någon? (Ransoneringstiden)

Inlägg av Lumber Jack » 25 maj 2009, 19:17

Jag satt och såg Någonstans i Sverige i helgen. Där är det ett par restaurangscener där man beställer mat så som knorrhane, kråka och grävlingsragu. Är det möjligen så att det är någon där ute som sitter inne med lite bilder på en dylik meny? Det vore kul att se en sådan.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 13585
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Gamla menyer någon? (Ransoneringstiden)

Inlägg av Stefan Lundgren » 29 maj 2009, 19:05

Du kan prova att söka på;

http://www.nad.ra.se
http://www.stockholmskallan.se
http://www.samlaren.se

Ett lästips:

Påkostad meny från Grand Hotel under 1880-talet.
http://www.stockholmskallan.se/php/fupl ... opsdag.pdf

Jag kunde inte låta bli att lägga in denna länk, trots att det var lite OT och jag undrar om det var svårt för restaurangerna under ransoneringstiden.

Stefan

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Gamla menyer någon? (Ransoneringstiden)

Inlägg av lampros » 30 maj 2009, 07:40

Stefan Lundgren skrev:... och jag undrar om det var svårt för restaurangerna under ransoneringstiden.
Det var väl så där lite lagom salongssvårt, om man säger...

VK2, ransonering i Sverige: Jag menar, det fanns ju mat. Fisk torde ha funnits, kött lite svårare (ransonerat, svårt att importera ex.vis fläsk från Danmark som måste sälja till tysken). Vad mer? Det var värre under VK1, då hade vi inga beredskapslager av någonting. Inför VK2 var som alla vet VÅR EKONOMISKA (märk väl) beredskap god, det var det Per-Albin menade i sitt tal.

Under VK1 förekom hungerkravaller, det slapp man i alla fall under VK2.

Nu idag lever vi som alla vet i den bästa av världar: krig kommer aldrig mer att drabba oss, beredskapslager av vad slag det vara må (drivmedel, mat, ja vapen och ammunition!) finns icke längre i detta land.

Jag kan bara säga: ni som kan, börja bunkra. Kriget bryter ut julafton 2012 säger de som vet (Mayakalenderns slut asså).

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Re: Gamla menyer någon? (Ransoneringstiden)

Inlägg av Wooster » 30 maj 2009, 10:21

lampros skrev: Nu idag lever vi som alla vet i den bästa av världar: krig kommer aldrig mer att drabba oss, beredskapslager av vad slag det vara må (drivmedel, mat, ja vapen och ammunition!) finns icke längre i detta land.
Eftersom du skriver "av vad slag" måste jag rätta dig - Sverige har visst beredskapslager, bland annat av mediciner och medicinteknisk utrustning.

Däremot är det inte längre det storskaliga invansionskriget utan pandemier och naturkatastrofer samhället bereder sig på.

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Gamla menyer någon? (Ransoneringstiden)

Inlägg av lampros » 30 maj 2009, 13:18

OT: Det må vara att storskaligt INVASIONSkrig inte längre är så sannolikt.

Men krig i allmänhet då? Hårda tider? EXTREMT hårda tider med Al Qaida som vinner mark i Mellanöstern (de är nere nu men kan hämta sig), ett Kina som invaderar Taiwan, ett USA som blir överansträngt av Mellanösternengagemang och drbbas av uppror hemmavid (kanske ett litet rasuppror, triggat av klagomål på att "den svarte mannen krigar den vites krig"; många svarta i USA:s armé t ex), följt av diverse stamkrig i Afrika, det sprider sig - och så Sydamerika som praktiskt taget är i krig redan, ett lågintensivt krig. Det krävs inte mycket fantasi för att få det att bli ett territoriellt, storskaligt krig.

På detta får vi så åtskruvade oljekranar: fatalt i tajta lägen. Minskad världshandel (vad möjliggör att du kan köpa ananas, bananer, jasminris etc etc billigt i din affär? jo, billig olja! fraktfartyg drivs inte med segel, utan med OLJA), kris, ransonering, hunger.

Jag målar fan på väggen? Men att säga att morgondagens kriser blott är pandemier och naturkatastrofer tycks mig lite snävt. Morgondagens kriser blir allt på en gång, det är vad jag tror ibland.

Så varför har inte staten beredskap för ett dylikt WORST CASE SCENARIO? Den som sysslar med kriser och krishantering måste räkna med sådana.

Cuba
Medlem
Inlägg: 603
Blev medlem: 7 juli 2009, 11:59
Ort: T-town West side

Re: Gamla menyer någon? (Ransoneringstiden)

Inlägg av Cuba » 17 juli 2009, 15:12

Lumber Jack skrev:Jag satt och såg Någonstans i Sverige i helgen. Där är det ett par restaurangscener där man beställer mat så som knorrhane, kråka och grävlingsragu. Är det möjligen så att det är någon där ute som sitter inne med lite bilder på en dylik meny? Det vore kul att se en sådan.
Har hittat denna på nätet. Har inte sett den i verkligheten men jag kan tänka mig att det kan finnas nåt av det du frågar efter i den.
http://www.nordiskamuseet.se/product.as ... opmenu=142

Har funderingar på att beställa den själv, ihop med denna:
http://www.nordiskamuseet.se/product.as ... opmenu=142

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Gamla menyer någon? (Ransoneringstiden)

Inlägg av tryggve » 17 juli 2009, 15:54

lampros skrev: Så varför har inte staten beredskap för ett dylikt WORST CASE SCENARIO? Den som sysslar med kriser och krishantering måste räkna med sådana.
För att det är rätt dyrt att hålla stora oljelager?

Sedan är jag lite tvekande till det där att oljekranarna skulle dras åt, framför allt beroende på att oljan ger så pass mycket inkomst till de länder som exporterar den att de skulle drabbas mycket hårt om de slutade sälja....

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Gamla menyer någon? (Ransoneringstiden)

Inlägg av tryggve » 17 juli 2009, 16:08

lampros skrev: Jag kan bara säga: ni som kan, börja bunkra. Kriget bryter ut julafton 2012 säger de som vet (Mayakalenderns slut asså).
Är det inte 21 eller 23:e december som buden brukar vara? :-)

Cuba
Medlem
Inlägg: 603
Blev medlem: 7 juli 2009, 11:59
Ort: T-town West side

Re: Gamla menyer någon? (Ransoneringstiden)

Inlägg av Cuba » 17 juli 2009, 16:52

tryggve skrev:
lampros skrev: Jag kan bara säga: ni som kan, börja bunkra. Kriget bryter ut julafton 2012 säger de som vet (Mayakalenderns slut asså).
Är det inte 21 eller 23:e december som buden brukar vara? :-)
Mayaindianerna hade ingen koll på det här med skottår, så julafton är rätt.

Westrobothnian
Tidigare medlem
Inlägg: 388
Blev medlem: 3 oktober 2007, 00:19
Ort: Umeå

Re: Gamla menyer någon? (Ransoneringstiden)

Inlägg av Westrobothnian » 17 juli 2009, 21:56

Wooster skrev:Eftersom du skriver "av vad slag" måste jag rätta dig - Sverige har visst beredskapslager, bland annat av mediciner och medicinteknisk utrustning.

Däremot är det inte längre det storskaliga invansionskriget utan pandemier och naturkatastrofer samhället bereder sig på.
Det kan vara av intresse i denna off topic-diskussion att kapaciteten för att möta pandemier bör vara påtagligt lägre numera. Tidigare fanns industriell kapacitet avsatt för just det ändamålet, det har ersatts med ett avtal/löfte om medicinleveranser från en fabrik i England. Likaså apoteksmonopolets nyliga avskaffande har bl.a. som konsekvens att det inte längre finns någon aktör som har ansvar för att hålla lager med mediciner, pandemier eller inte.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 13585
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Gamla menyer någon? (Ransoneringstiden)

Inlägg av Stefan Lundgren » 9 augusti 2009, 02:04

Någonting i efterhand; sök på olika arkivs hemsidor om du har den möjlighet, tyvärr har jag inte tid för att leta reda på några utan fick bara den där tanken med arkiven.

Stefan

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 4870
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Gamla menyer någon? (Ransoneringstiden)

Inlägg av a81 » 6 mars 2011, 23:51

Lumber Jack skrev:Jag satt och såg Någonstans i Sverige i helgen. Där är det ett par restaurangscener där man beställer mat så som knorrhane, kråka och grävlingsragu. Är det möjligen så att det är någon där ute som sitter inne med lite bilder på en dylik meny? Det vore kul att se en sådan.
Visst skapade säkert ransoneringen problem för restaurangerna, men jag får samtidigt en viss "faktoidkänsla" när jag läser/hör om konstiga rätter under andra världskriget. Jag har en känsla av att man överdriver hur vanligt det var med "exotiska" rätter.

Dammsugaren/arraksrullen sägs väl för övrigt ha sitt ursprung som kupongfri vara under andra världskriget, då fyllningen i den till stor del består av smulor från andra bakverk.

Skriv svar