Kräftor och kräftfiske

Användarvisningsbild
Ornellaia
Medlem

Kräftor och kräftfiske

Inlägg av Ornellaia » 11 augusti 2009, 21:42

Nu är augusti här och enl. gammal tradition inföll kräftpremiären den första onsdagen i augusti.

När började vi äta kräftor i Sverige?

Har kräftskiva alltid sett ut som den gör med avseende på maten? Förutom kräftor då naturligvis... :roll:
Jag tänker främst på rostat bröd, västerbottenost och ev. någon paj.

När kom hattarna och den numera traditionella månen till bruk?

Jag minns själv den gamla kräftpremiären och fisket av kräftorna. Jag minns hur kokningen gick till och att det fanns en uppsjö av recept som var eller mindre hemliga.

Den första bild av en kräftskiva som jag kan komma på är bilden av Albert Engström som med en bestämd röst talar om "Kräftor kräva dessa drycker" inför folkomröstningen om rusdryckesförbud 1922. (baraför ordningens skull minns jag bilden från min bok i samhällskunskap)

Om ni inte har några svar, hur är era minnen av kräftskivan?

Själv är jag inte så förtjust i kräftor men det är ju en helt annan historia...

Användarvisningsbild
Göstring
Medlem

Re: Kräftor och kräftfiske

Inlägg av Göstring » 11 augusti 2009, 22:13

Varför inte servera kräftorna i form av en pyramid?
Kräftpyramid.jpg
Kräftpyramid.jpg (54.62 KiB) Visad 7087 gånger

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 12 augusti 2009, 16:05

Det förekom olaga kräftfiske på 1800-talet och det har sett vid ett antal tillfällen i mitt privata tidningsarkiv på A4-ark.

Märkligt nog hittade jag ingenting om kräftor på shenet.se

Enligt "Fiskarens uppslagsbok" var kräftätandet i Sverige bara av kungligheter, men på 1600-talet började det hända någonting----Att kräftor blev en billig mat för alla samhällsklasser.

Stefan

Giancarlo
Medlem

Inlägg av Giancarlo » 12 augusti 2009, 16:28

Kräftorna blev populära som fastemat på 1400-talet, de hade tidigare setts med stor skepticism bland befolkningen. Senare blev kräftor en kunglig och adlig föda. Vasakungarna var särskilt förtjusta i denna typ av mat.

Kräftor var väldigt populär finmat på 1700 och mitten på 1800-talet, men de recept som finns kvar visar ej
på det moderna kräftätandet utan alltid med kräftstjärtar som en del av andra varma anrättningar. T.ex. kräftkorvar, kräftkaka, kräftbullar. Dessa anrättningar kom främst via influenser från kontinenten där franska hovkockar tillagade mäktiga anrättningar under epitetet "a la Nantua", även i nordtyskland åt man en del kräftor. Gustava Björklund ger recept från 1840-talet på kräftaladaube, kokt oxbringa i kräftsås, etc. Detta var dock finmat som aldrig blev populär hos allmogen som aldrig hade gillat kräftor.

Boken "Allt om kräftor" skriver dock om när kräftorna fick genomslag bland breda folklager i Sverige på slutet av 1800-talet:
Det riktiga uppsvinget för kräftan kom i och med rationaliseringen inom jordbruket /…/ vilket ledde till att en hel del människor plötsligt stod utan gård och arbete. Några av dem började fiska på heltid. En bra marknad fanns i de växande städernas befolkningar.
Senast redigerad av 1 Giancarlo, redigerad totalt 13 gånger.
Gentlemen may talk of the age of chivalry, but remember the ploughmen, poachers and pickpockets whom they lead. It is with these sad instruments that your great warriors and kings have been doing their murderous work in the world.

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Blixten » 12 augusti 2009, 16:32

Jag vill minnas att i en av Strindbergs noveller i Giftas så beskrivs en synnerligen vanebunden ungkarl. En av dennes vanor är att varje dag gå till sin vanliga restauang och äta sex honkräftor.

Jag minns att jag la märke till detta för han åt kräftor på ett sätt som var helt olikt kräftskiva.

frejs väpnare
Medlem

Inlägg av frejs väpnare » 26 augusti 2009, 04:08

Gustaf Schröder berättar bland sina minnen om kräftätande i Dalarna på 1860-talet. Då handlar det om Herrarna i jaktlaget, som avslutar dagens jakt med middag. En klädkorg full med kräftor, ripsoppa och stekt tjäder.
De infödda bärarna ser med stor förundran på Herrarna som ger sig till satt äta dessa asätande och -smakande skaldjur.

Engan
Medlem

Inlägg av Engan » 26 augusti 2009, 09:37

frejs väpnare skrev: asätande och -smakande skaldjur.
Är det Schröder som säger det? Asätande, ja, i viss mån.. assmakande, absolut inte ens i närheten. Inte ens om man har massiva fördomar. Det måste nästan vara raljerande.

Giancarlo
Medlem

Inlägg av Giancarlo » 26 augusti 2009, 14:14

Engan skrev:
Är det Schröder som säger det? Asätande, ja, i viss mån.. assmakande, absolut inte ens i närheten. Inte ens om man har massiva fördomar. Det måste nästan vara raljerande.
Tja. Han menar väl att underklassen i Sverige ej gillade kräftor förrän tidigt 1900-tal.
Gentlemen may talk of the age of chivalry, but remember the ploughmen, poachers and pickpockets whom they lead. It is with these sad instruments that your great warriors and kings have been doing their murderous work in the world.

Westrobothnian
Tidigare medlem

Inlägg av Westrobothnian » 26 augusti 2009, 15:44

Giancarlo skrev:
Engan skrev:
Tja. Han menar väl att underklassen i Sverige ej gillade kräftor förrän tidigt 1900-tal.
Nu spekulerar jag. Men man kanske inte åt dem för att kräftor hade för lågt näringsinnehåll? Dvs att processen med att fiska, tillaga och äta dem gav för lite näring. Särskilt stora är inte flodkräftor. Jobbiga att skala. Man hör för övrigt fortfarande den här typen av kommentarer; -"Kräftor? Tja de är väll goda, men det är ingen mat för en karl!" - En omskrivning för att man inte blir mätt.

I beaktande av att det återkommande var svagår tycker jag att man annars borde ätit dem när man måste. Vi äter och har ätit t.ex. nätting - som även den ligger och suger på döda saker på botten. Religiösa vidskepligheter är naturligtvis en möjlighet, men http://www.popularhistoria.se/o.o.i.s?id=52&vid=509 hävdar att katolska munkar åt dem under fastan. Judar och muslimer äter inte kräftor, möjligen utifrån bibliska påbud?

http://hogtider.wordpress.com/2008/08/0 ... i-sverige/
hävdar: "Dock fanns en stor skepsis mot kräftor hos vanligt folk ända in på 1700-talet. Kräftor ansågs vara ”osund föda” och Carl von Linné avrådde folk från att äta dessa ”insekter”."

Det vore intressant om det fanns äldre tabun. Svårt att belägga om så vore dock.

Engan
Medlem

Inlägg av Engan » 31 augusti 2009, 12:49

Westrobothnian skrev:Judar och muslimer äter inte kräftor, möjligen utifrån bibliska påbud?
Tredje mosebok:

12. Allt det i vattnet, som icke har fenor och fjäll, skall vara en styggelse för eder.
[...]
41. Och alla slags smådjur som röra sig på jorden äro en styggelse; de skola icke ätas.
42. Varken av det som går på buken eller av det som går på fyra eller flera fötter, bland alla de smådjur som röra sig på jorden, skolen I äta något, ty de äro en styggelse.

Varför muslimerna inte skulle äta dem vet jag inte, men om det är så är det väl på grund av liknande påbud.

Cuba
Medlem

Inlägg av Cuba » 31 augusti 2009, 13:32

I "Een lijten kockebook" från 1650 (finns som nytryck, http://www.bokrecension.se/9178421047) förekommer kräftor hyfsat ofta. Inte den röda formen som vi normalt ser utan som ingredient eller tillbehör till olika rätter.
Även Kajsa Warg har diverse recept med kräftor. Kräftragu med gäddfärsbullar!: http://svt.se/2.61757/1.915722/cajsa_wa ... os=extra_0

Engan
Medlem

Inlägg av Engan » 31 augusti 2009, 13:55

Giancarlo skrev:
Engan skrev:
Tack, det förstod jag väl. Men att inte vilja äta något, och att specifikt kalla det "assmakande" är olika saker.

Jag äter inte katt eller hund, men jag påstår inte att de skulle smaka as. Det är säkert gott. Sniglar och grodor är jag också tveksam till , men jag påstår inte att det skulle vara för att de smakar as.

Det är för övrigt som sagt något av en myt att kräftor skulle vara primärt asätare. Visst kan det hända att de äter döda djur de hittar i vattnet (det gör många fiskar också, för övrigt) men det är inte deras primära föda. Kräftor äter små bottendjur, frön, växtrötter, maskar, larver, gråsuggor, fiskrom etc. Typ allt som de kan få tag i, faktiskt. Animaliskt eller vegetabiliskt.

Giancarlo
Medlem

Inlägg av Giancarlo » 31 augusti 2009, 14:03

Engan skrev:
Westrobothnian skrev:Judar och muslimer äter inte kräftor, möjligen utifrån bibliska påbud?
Tredje mosebok:

12. Allt det i vattnet, som icke har fenor och fjäll, skall vara en styggelse för eder.
[...]
41. Och alla slags smådjur som röra sig på jorden äro en styggelse; de skola icke ätas.
42. Varken av det som går på buken eller av det som går på fyra eller flera fötter, bland alla de smådjur som röra sig på jorden, skolen I äta något, ty de äro en styggelse.

Varför muslimerna inte skulle äta dem vet jag inte, men om det är så är det väl på grund av liknande påbud.
Muslimer har inget förbud emot skaldjur, men i vissa länder i mellanöstern har man av tradition ej gillat skaldjur. T.ex i Irak anser många att skaldjur är Haram, fast än att det inte finns något förbud. Detta ska ha varit på grund av lokalt judiskt inflytande. Däremot i Turkiet äter man skaldjur, musslor, ostron, krabba, langust, men de så vanliga turkiska kräftorna ska enligt vad jag hört vara rätt så opopulära i hemlandet. De benämns ofta "böcek" - insekt.
Senast redigerad av 1 Giancarlo, redigerad totalt 4 gånger.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 31 augusti 2009, 14:57

När började djuren ifråga ätas i (central) Europa?

Bild

MVH

Hans

Användarvisningsbild
G:son
Medlem

Inlägg av G:son » 31 augusti 2009, 15:04

Hans skrev:När började djuren ifråga ätas i (central) Europa?
Det vet jag tyvärr inte, men när jag såg din bild slog det mig, att traditionen att äta kräftor som finns i Louisiana kanske är en del av det franska arvet där?

/G:son

Skriv svar