Bättre stridskapacitet med kvinnor?

Skriv svar
pandersson2
Medlem

Bättre stridskapacitet med kvinnor?

Inlägg av pandersson2 » 19 maj 2010, 11:44

Jag läste en artikel av vår försvarsminister i Svd.
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/ma ... 737281.svd

Där finns ett intressant påstående.
Fler kvinnor i försvaret är nödvändigt av operativa skäl. Detta är både regeringens och Försvarsmaktens uppfattning och baseras på entydiga erfarenheter från insatser internationellt. Fler kvinnor, liksom en breddad rekrytering gällande ålder och yrkesbakgrund, ger stabilare grupper och ökar Försvarsmaktens möjlighet att lösa sina uppgifter nationellt och internationellt.
Jag bara undrar, hur väl stämmer det här påståendet? Är det en tydlig skillnad mellan effektiviteten på de förband som haft hög andel kvinnor samt bred åldersfördelning jämfört med mer homogena förband? Jag försökte ställa den frågan i anslutning till artikeln, men frågan plockades bort. Jag hoppas att frågan här är tillåten samt att det bland alla kunniga inom arméfrågor finns någon som kan besvara den.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Re: Bättre stridskapacitet med kvinnor?

Inlägg av Hans » 19 maj 2010, 11:53

Jag kan inte svara på frågan då jag lämnade hären ungefär då den öppnades upp för kvinnor (nej, inget samband :wink: ) däremot har jag sett en hetsig VoF diskussion som berör ämnet.

http://www.vof.se/forum/viewtopic.php?f=38&t=12414

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Blixten » 19 maj 2010, 23:09

Hans, jag läste en stor del av vof-tråden men jag hittade inte svaret på vår OPs fråga. Fanns det där?

(vof -tråden innehöll en del annat intressant även öm jag inte förstod *exakt* vad som var trådens ämne.)

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 19 maj 2010, 23:32

[quote="Blixten"]Hans, jag läste en stor del av vof-tråden men jag hittade inte svaret på vår OPs fråga. Fanns det där?

(vof -tråden innehöll en del annat intressant även öm jag inte förstod *exakt* vad som var trådens ämne.)[/quote

Du har läst mer än vad jag har gjort. Det var inget mer än ett tipps.

MVH

Hans

Skriv svar