Vem kunde egentligen simma?
Vem kunde egentligen simma?
Simkunskapen tycks ha varit ovanlig förr. Man tänker sig ju spontant att åtminstone sjömän borde ha kunnat simma, men jag har hört att det inte var så.
Hur var det egentligen med simkunskapen förr? Jag tänker främst på tiden före 1800-talet. Fanns det någon grupp i samhället där denna kunskap var vanlig?
Tack på förhand.
Hur var det egentligen med simkunskapen förr? Jag tänker främst på tiden före 1800-talet. Fanns det någon grupp i samhället där denna kunskap var vanlig?
Tack på förhand.
Re: Vem kunde egentligen simma?
Patriotiska sällskapet uppställde en prisfråga om bästa sättet att lära rikets ungdom att simma. Bland svaren finns vissa mindre och anekdotiska uppgifter om vilka som ansågs kunna konsten. Enligt ett bidrag skall finskor ha varit bra på att simma, enligt ett annat engelska sjömän.
Uppgiften att det inte är bra att bada efter maten finns också med.Hushållningsjournal, 1788, Aug. Nordensköld skrev:Här i Finland äro Qvinfolken, på flera ställen, goda Simmare, hvaruti de kommit at öfva sig vid sina Badstugu-färder, om Sommaren.
Hushållningsjournal, 1788, Aug. Nordensköld skrev:Som Gåsse, gick jag vanligen at simma, så snartjag ätit Middag: Men sedermera fick jag i några År altid Sendrag, så snart jag gick någon eftermiddag at simma. Därefter var jag i några År, i stället för Sendrag, plågad af Svindel och Upkastning, under det jag, efter simmandet, skulle kläda på mig. Detta lärde mig, som jag ock väl redan i 10 År altid practicerat, at endast gå och simma på nyckter mage, helst klockan 10 förmiddagen, också en timme för Solens nedergång, om man ätit bittida om dagen; och jag har aldrig sedan erfarit, hvarken Sendrag eller Upkastning.
Lustigt uttryck med "på nyckter mage", avseende att inte ha ätit något innan simturen och alls icke avseende något av vad vi idag menar med nykter/onykter...Hushållningsjournal, 1788, Aug. Nordensköld skrev:Som Gåsse, gick jag vanligen at simma, så snartjag ätit Middag: Men sedermera fick jag i några År altid Sendrag, så snart jag gick någon eftermiddag at simma. Därefter var jag i några År, i stället för Sendrag, plågad af Svindel och Upkastning, under det jag, efter simmandet, skulle kläda på mig. Detta lärde mig, som jag ock väl redan i 10 År altid practicerat, at endast gå och simma på nyckter mage, helst klockan 10 förmiddagen, också en timme för Solens nedergång, om man ätit bittida om dagen; och jag har aldrig sedan erfarit, hvarken Sendrag eller Upkastning.
Tydligen var det en normal betydelse av ordet förr.Osprey skrev:Lustigt uttryck med "på nyckter mage", avseende att inte ha ätit något innan simturen och alls icke avseende något av vad vi idag menar med nykter/onykter...
SAOB skrev:som ännu icke förtärt ngt (på morgonen l. under dagens lopp), som är på fastande mage.
1700-talets flytvästar
Sjösäkerhet verkar ha sysselsatt hjärnorna under senare delen av 1700-talet och förutom förslag på simundervisning tog man fram flytvästar. Ett namn som återkommer är Wilkinsons Tutamen nauticum
från 1766 och den "cork jacket" han utvecklat:

Denna flytväst nämns bland annat i k. vetenskapsakademiens handlingar från 1781 i ett bidrag av Johan Carl Wilcke
från 1766 och den "cork jacket" han utvecklat:
Denna flytväst nämns bland annat i k. vetenskapsakademiens handlingar från 1781 i ett bidrag av Johan Carl Wilcke
Citerat från AH 8/10:
"Eftersom sjömän har havet som arbetsplats kan det tyckas märkligt att simkunnighet inom denna urkesgrupp ofta varit bristfällig. Men redan på 400-talet f Kr berättar den grekiske historieskrivaren Herodotos att de persiska sjömän som hamnade i vattnet under sjöslaget vid Salamis alla drunknade eftersom de inte kunde simma. Grekerna klarade sig däremot, enligt Herodotos, eftersom de var simkunniga.
Historien får förstås tas med en nypa salt, men Platon nämner också att simträning var en nödvändig del av en grekisk pojkes fostran.
Under medeltiden förekom simträning i högsta grad, och en riddare förväntades kunna simma - även iförd rustning.
Därefter började intresset för simning avta i Europa. Samhällets moralsyn blev strängare och det ansågs ofint att visa sig halv eller helnaken inför andra. Bristande simkunnighet var sedan ett problem under en lång tid.
Först på 1900-talet spreds simundervisning i bredare kretsar. I en svensk lärarbok utgiven så sent som 1919 konstateras uppgivet att >>Det händer varje år, att sjömän och besättningskarlar plumsa i hamnen och gå till botten som stenar, ehuru de med blott den obetydligaste simkunnighet skulle kunna ha räddat hans liv.>>
-
D
"Eftersom sjömän har havet som arbetsplats kan det tyckas märkligt att simkunnighet inom denna urkesgrupp ofta varit bristfällig. Men redan på 400-talet f Kr berättar den grekiske historieskrivaren Herodotos att de persiska sjömän som hamnade i vattnet under sjöslaget vid Salamis alla drunknade eftersom de inte kunde simma. Grekerna klarade sig däremot, enligt Herodotos, eftersom de var simkunniga.
Historien får förstås tas med en nypa salt, men Platon nämner också att simträning var en nödvändig del av en grekisk pojkes fostran.
Under medeltiden förekom simträning i högsta grad, och en riddare förväntades kunna simma - även iförd rustning.
Därefter började intresset för simning avta i Europa. Samhällets moralsyn blev strängare och det ansågs ofint att visa sig halv eller helnaken inför andra. Bristande simkunnighet var sedan ett problem under en lång tid.
Först på 1900-talet spreds simundervisning i bredare kretsar. I en svensk lärarbok utgiven så sent som 1919 konstateras uppgivet att >>Det händer varje år, att sjömän och besättningskarlar plumsa i hamnen och gå till botten som stenar, ehuru de med blott den obetydligaste simkunnighet skulle kunna ha räddat hans liv.>>
-
D
en riddare förväntades kunna simma - även iförd rustning
Om min vill ha en examen från några av top universiteten i USA så är simkunnighet faktiskt ett krav.
En av mina vänner har sin undergrad från Columbia och var faktiskt tvungen att lära sig simma för att kunna få ut examen.
En av mina vänner har sin undergrad från Columbia och var faktiskt tvungen att lära sig simma för att kunna få ut examen.
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
En 1800-talsanordning som jag såg i en bild en gång var när en man fick bindas runt magen och någon form av hårt material gick upp till en hjulanordning. Kanske var 1800-talets simdynor som barn använder, men i dagspressen under 1800-talet eller i början på 1900-talet fanns det en del notiser om drunkningar. En del av dem är lite konstiga idag, hur kunde människan drunka och jag känner till ett fall i Österunda socken(norr om Enköping). När en kvinna hoppade över en bäck och klänningen fastnade i en trästubbe som var under vattnet, hon kunde inte komma loss och hon drunknade.
Kanske skrev det i min egen artikel om drunkningsolyckor som tidigare var publicerat på den historiska bloggen, skall kolla upp det om intresset finns.
Jag har för mig att det fanns en större notis i Svenska Dagbladet om att värnpliktiga eller beväringsmän borde kunna simma i början av 1900-talet eller om de skulle lära sig under värnplikten. Men en oljemålning som konstnären Eugéne Jansson gjorde 1907 med motivet "Flottans badhus" visar nakna män(dock ej intima detaljer) runt om en bassäng och det var en man som dök ifrån en tampolin.
Stefan
Kanske skrev det i min egen artikel om drunkningsolyckor som tidigare var publicerat på den historiska bloggen, skall kolla upp det om intresset finns.
Jag har för mig att det fanns en större notis i Svenska Dagbladet om att värnpliktiga eller beväringsmän borde kunna simma i början av 1900-talet eller om de skulle lära sig under värnplikten. Men en oljemålning som konstnären Eugéne Jansson gjorde 1907 med motivet "Flottans badhus" visar nakna män(dock ej intima detaljer) runt om en bassäng och det var en man som dök ifrån en tampolin.
Stefan
Jag har fått det förklarat för mig att hela dethär med att alla svenska barn skall kunna simma var ett påfund från militärens håll.
Jag trodde också att det var en tradition att sjömän inte skall kunna simma; om man faller i så skall inte pinan förlängas. Och "riktitga" fiskare har inte flytväst; om Gud har tänkt att man skall dö så skall man inte försöka ändra på Herrens vägar.
Jag trodde också att det var en tradition att sjömän inte skall kunna simma; om man faller i så skall inte pinan förlängas. Och "riktitga" fiskare har inte flytväst; om Gud har tänkt att man skall dö så skall man inte försöka ändra på Herrens vägar.