Det finns flera supporterbloggar på nätet, men ganska så få av dem har en historisk inriktning i Sverige och däremot finns det en del supporterbloggar med historisk inriktning om engelska fotbollsklubbar. Jag har tänkt på att föra denna diskussion sedan jag inledde med att skriva mikrohistoria om Sirius. Visserligen har meriterna uteblivit i fotbollen, men vi som håller på klubben älskar ju klubben och bl a jag försöker tvätta bort den där stämpeln som Sirius tyvärr har fått, att vara en slagträ så fort klubben når en högre division.
Tyvärr är det lite svårare att ta reda på fakta om en klubb i Sverige och i synnerhet om klubben knappast har varit uppe i de tre högsta divsionerna. På Sirius hemsida så står det väldig lite om bandyklubbens historia medan man kan få mer av fotbollsklubben, vilket det också är lite konstigt om man tänker efter och det är p g a att Sirius har fem SM-mästerskap i bandy medan fotbollen bara kan skryta med en SM-final 1925 samt tre säsonger i allsvenskan. I England finns det drygt 50 klubbar(både liga- och klubbar som knappast inte har spelat i ligasystemet) som man kan få tillgång till databaser med samtliga matcher som klubben har spelat sedan den grundades. Vissa klubbar har t o m slutresultat, målskyttar, publik och ibland även laguppställningar i sina databaser. Det finns en databas om IFK Uppsala som en morbror till en kompis till mig har gjort i ordning, iallafall att han är med på ett hörn och det är trots att fotbollslaget knappast har varit ovanför de s k gärdsgårdsserien. I bandy har IFK Uppsala lite mer än dubbelt så många SM-titlar än Sirius och samtliga togs före andra världskriget.
Det finns exempelvis klubbars hemsidor som har en kortfattat historisk överskick, men det är egentligen ganska få av dem som handlar om mikrohändelser och ett bra hjälpmedel är de nummer av Idrottsbladet som kom ut före 1970. Denna tidning har varit en oumbärlig hjälp för mig att skriva om Sirius historia och det är med tanke de vanliga dagstidningarnas oförmåga att skriva om idrottsliga händelser före 1930, oftast står det endast en kort notis. Jag har för mig att Uppsala Nya Tidning hade endast 10-15 ord om Sirius match mot Fässberg i SM-finalen 1925 medan Idrottsbladet hade ett matchreferat.
Den Siriushistoriska bloggen fyllde bara för drygt en vecka sedan ett år.
Stefan
Skriva om sin favoritklubb
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Re: Skriva om sin favoritklubb
Nu har jag gjort en skumläsningskoll på Google och det visar sig att det finns bloggar om flera klubbar i alla möjliga idrotter. Men det verkar vara lite snålt med historiska inriktningar.
Stefan
Stefan
-
frejs väpnare
- Medlem
Många klubbar gör väl någon slags historik i samband med jubileumsfirande. Men det är oftast fråga om tryckt eller stencilerad skrift som sprids, och slarvas bort, inom klubben.
Hembygddsföreningarnas årsböcker kan också innehålla viss historik över ortens klubb alternativt enskild idrottsman.
Hembygddsföreningarnas årsböcker kan också innehålla viss historik över ortens klubb alternativt enskild idrottsman.
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Jo, det stämmer, men nu gällde min lilla diskussion om bloggar som behandlar idrottshistoria.frejs väpnare skrev:Många klubbar gör väl någon slags historik i samband med jubileumsfirande. Men det är oftast fråga om tryckt eller stencilerad skrift som sprids, och slarvas bort, inom klubben.
Stefan