Pärmbild i franska Tintin
Pärmbild i franska Tintin
Ursäkta 1) om jag postar i fel forumdel
Ursäkta 2) att jag inte har bilden jag talar om tillgänglig
På insidan av Tintinalbumens pärmar finns "tavlor" med motiv från de olika äventyren. Ett glädjeämne från barndomens Tintinläsande var att känna igen ifrån vilka böcker dessa tavlor kommer. Jag tror många känner igen sig i detta.
I de franska albumen finns en tavla som inte finns med i de svenska. Och jag har inte lyckats placera den!
Tavlan är något slags kubistiskt marinmotiv, en båt och ett ankare och en kapten(?)...det ser inte ut som en vanlig Tintinteckning.
Är det någon som vet varifrån bilden kommer?
Ursäkta 2) att jag inte har bilden jag talar om tillgänglig
På insidan av Tintinalbumens pärmar finns "tavlor" med motiv från de olika äventyren. Ett glädjeämne från barndomens Tintinläsande var att känna igen ifrån vilka böcker dessa tavlor kommer. Jag tror många känner igen sig i detta.
I de franska albumen finns en tavla som inte finns med i de svenska. Och jag har inte lyckats placera den!
Tavlan är något slags kubistiskt marinmotiv, en båt och ett ankare och en kapten(?)...det ser inte ut som en vanlig Tintinteckning.
Är det någon som vet varifrån bilden kommer?
Re: Pärmbild i franska Tintin
Jag skall kolla (och ev. scanna) ikväll om jag kommer ihåg.Blixten skrev:Är det någon som vet varifrån bilden kommer?
Kolla här så länge: http://www.tintinologist.org/
MVH
Hans
Denna?
Tack NIL.
MVH
Hans
Tack NIL.
MVH
Hans
- Bilagor
-
- tintin1.JPG (84.06 KiB) Visad 3290 gånger
-
- tintin2.JPG (45.49 KiB) Visad 3290 gånger
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
Hade inte Hergé ett intresse för modern konst? Det är kanske det som avses.
Jo men nog är det väl en kubistisk Haddock. Med putellen i hörnet. Om han inte finns med på någon annan bild är jag ännu säkrare.
Och visst diggade Hergé modern konst.
Och visst diggade Hergé modern konst.
Den var det, tack!
Jag har inte läst "Tintin et l'Alph Art" eller vad den nu heter, det ofullbordade albumet. Skulle den kunna komma därifrån? Ologiskt isåfall eftersom albumet inte ingår i den franska serien heller.
Jag har inte läst "Tintin et l'Alph Art" eller vad den nu heter, det ofullbordade albumet. Skulle den kunna komma därifrån? Ologiskt isåfall eftersom albumet inte ingår i den franska serien heller.
Skummade igenom "Tintin och Alfakonsten" (som det heter på svenska) och hittar inte tavlan där. Dessutom är albumet i så ofullbordat skick att jag har svårt att tro att tavlan härrör därifrån på något annat sätt heller.
-
pandersson2
- Medlem
Min personliga uppfattning har alltid varit att detta är en moderna variation på tavlan med kapten Haddocks förfader, Le Chevalier de Hadoque, som finns i Enhörningens hemlighet. Detta i kombination med en inspiration av statyn på densamme från Rackham den Rödes skatt. Bilden skall tydligen funnits sedan 50-talet så det stämmer rätt bra med böckernas utgivningsår 1943-44. Originaltavlan finns på nästa pärmuppslags baksida.
Mina motiveringar är att personens ansikte finns placerad på samma ställe till höger. Därtill så har du en båt placerad till vänster. Skillnaden är att tubkikaren i originalet har bytts ut mot en flaska samt att båten sjunker. Motiven är åtminstone likartade.
Mina motiveringar är att personens ansikte finns placerad på samma ställe till höger. Därtill så har du en båt placerad till vänster. Skillnaden är att tubkikaren i originalet har bytts ut mot en flaska samt att båten sjunker. Motiven är åtminstone likartade.
Tack för tipset, reggade mig och ställde frågan. Tydligen har den inget lätt svar!Hans skrev:Jag skall kolla (och ev. scanna) ikväll om jag kommer ihåg.Blixten skrev:Är det någon som vet varifrån bilden kommer?
Kolla här så länge: http://www.tintinologist.org/
MVH
Hans
http://www.tintinologist.org/forums/ind ... topic=4221
pandersson2 skrev:Le Chevalier de Hadoque
http://tintinos-world.pagesperso-orange ... lienne.htm
MVH
Hans
-
pandersson2
- Medlem
Efter att ha tittat igenom bilderna så verkar det vara med personer och saker från de 19 första albumen. Piotr Szut är med på bild och han introduceras i Coke en stock från 1958. Däremot har jag inte hittat någon bild från Tintin au Tibet från 1960. Bilderna skull jag därför vilja datera till denna perioden. Det verkar logiskt, då det var under 50-talet som Tintin slog igenom ordentligt internationellt. Mycket gjordes ju då för att anpassa Tintin till de olika marknaderna.
Tydligen finns det inte ett enkelt svar på alla frågor. Tittar jag noga i de franska albumen hittar jag fler "tavlor" som jag inte kan knyta till något exakt album, det finns tex en bild på kapten där han poserar med en skuta i bakgrunden, pipa i munnen och en flaska whisky. Inget konstigt med den bilden dock.
Och på tal om modern kost så har Rastapopulos några riktigt sjyssta målningar på Scheherazade.
Och på tal om modern kost så har Rastapopulos några riktigt sjyssta målningar på Scheherazade.