Svensk järn användes till slavhandeln

Skriv svar
Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Svensk järn användes till slavhandeln

Inlägg av Stefan Lundgren » 5 april 2011, 16:14

Hittade för ett tag sedan denna lilla historiska notis på NE.
Slavar i svenska bojor
De i Afrika infångade slavarna slogs i svenska järn, skriver Göran Rydén, ekonomihistoriker vid Uppsala universitet.
Hans forskning visar hur järnexporten från vallonbruken i Sverige var av strategisk betydelse för slavekonomin. Järnet användes som bytesmedel mot slavar, för att kedja fast dem på skeppen och för att utrusta dem med redskap på plantagerna.
Även om Sverige inte var direkt inblandat i slavhandeln så var ämbetsmännen på Bergskollegium väl medvetna om det svenska järnets betydelse för den så kallade triangelhandeln mellan Europa, Afrika och Amerika.
(Artikeln publicerad 2001-11-13)

Sverige som land var inte inblandat i slavhandeln, men har någon funderat på att svensk järn användes till slavarnas bojor och på den tiden var det inte aktuellt med bojkott av någonting. Hade det varit idag hade Sverige gjort någonting emot det eller har satt vissa villkor. Men man skall nog vara lite försiktig att ta till med moderna medler när slavhandeln var aktuellt. Sverige visste om vilken innebörd järnet hade i denna handel, men ingen i Sverige var nog inte medvetna om den brutalitet som slavarna fick utstå och det berodde nog att det var helt andra förhållanden då. En nyhet på en annan kontinent tog i regel flera veckor innan det nådde fram till Sverige.

Stefan

frejs väpnare
Medlem

Re: Svensk järn användes till slavhandeln

Inlägg av frejs väpnare » 6 april 2011, 03:41

Stefan Lundgren skrev: Sverige visste om vilken innebörd järnet hade i denna handel, men ingen i Sverige var nog inte medvetna om den brutalitet som slavarna fick utstå och det berodde nog att det var helt andra förhållanden då. En nyhet på en annan kontinent tog i regel flera veckor innan det nådde fram till Sverige.Stefan
..ingen i Sverige var nog inte medvetna... ? Jag tappar sammanhanget, har du fått in en negation för mycket?

Eftersom Sverige grundlade ett fäste i nuvarande Ghana i syfte att exploatera slavhandeln, kan ju inte förhållandena vara helt okända. Inte ens om man tar hänsyn till att inspiratören (och exploatören) var dansk.

Användarvisningsbild
lampros
Medlem

Inlägg av lampros » 6 april 2011, 10:23

Re Stefans formulering så är den nog OK, tänk: "ingen i Sverige var nog omedveten"...

Annars tar jag mig för pannan över denna forskningsrapport. Så vi i Sverige ska skämmas för att svenskt järn användes i slavbojor. Jaha. Count me out.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 6 april 2011, 10:46

lampros skrev:Sverige ska skämmas för att svenskt järn användes i slavbojor.
Precis, vem driver frågan om skadestånd och en officiell ursäkt från Reinfeld och Kungen gemensamt. Dessutom tycker jag att en kommission skall inrättas som kontrollerar vart allt svenskt järn går idag, detta för att hindra en upprepning.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †

Inlägg av Donkeyman » 6 april 2011, 12:37

Problemställningen förutsätter att vi använder dagens på till den tidens händelser. Antagligen såg många av den tidens människor inte något problem med slavhandeln. Man såg nog saken som att det bara var "negrer". Ociviliserade vildar som man hade hämtat rätt ur buschen. Sådana hade väl inte några rättigheter. Framför allt såg man dem knappast som likvärdiga.

Självfallet fanns det redan tidigt en del som protesterade mot slavhandeln och såg den som barbarisk. Och såvitt jag förstår var det också många som nog i och för sig kunde acceptera själva slavhållningen men däremot protesterade mot den rent praktiska hanteringena brutalitet.

Jag undrar egentligen när attityden till slavhandeln vände. Antagligen skedde det betydligt tidigare i Sverige än i England. Och tidigare i England än i USA. Är det någon som har någon kunskap om den saken.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 6 april 2011, 12:50

En intressant forskningsnyhet.

Varken Stefan eller Göran Rydén har påstått att Sverige genom detta är skyldig till slavhandel och bör skämmas.

/Martin

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 6 april 2011, 21:13

ingen i Sverige var nog inte medvetna... ? Jag tappar sammanhanget, har du fått in en negation för mycket?
Du har rätt, har fått en negation för mycket......."inte" skall inte vara med i ovanstående mening.
Eftersom Sverige grundlade ett fäste i nuvarande Ghana i syfte att exploatera slavhandeln, kan ju inte förhållandena vara helt okända. Inte ens om man tar hänsyn till att inspiratören (och exploatören) var dansk.
Både Lampros och Donkeyman har samma åsikt som jag att nutida Sverige inte skall belastas för att svensk järn användes till slavbojor. Medieflödet var inte starkt på den tiden när slavhandeln var aktuellt och jag tror inte att folket på de svenska järnbruken kände till omfattningen av slavhandeln förutom de svenskar som tjänade för de utländska handelsflottorna förstås. Sverige var nog bara glada för att en annan nation ville köpa svensk järn och vad som sedan hände kunde nog inte dåtidens Sverige rå för. Det fästet som var i Ghana var nog involverade i slavhandeln, men det var ju långt ifrån Sverige och svenska kungamakten hade nog inte kännedom vad som hände i detta fäste alla gånger.

Afrika var en vit fläck på kartan hos många i Sverige på den tiden och det var nog en förklaring att människor med ett annan hudfärg ansåg vara exotiska för 1700-talets svenska samhälle. Men det kan vi diskutera vidare i en annan tråd som jag tänker starta upp (viewtopic.php?f=9&t=39138).

Stefan

Skriv svar