Överhovmästarinna, hovmästarinna och underhovsmästarinna...
Överhovmästarinna, hovmästarinna och underhovsmästarinna...
Vid det svenska hovet fanns (jag talar om förfluten tid) många hovdamer anställda för att uppvakta kungafamiljens kvinnliga medlemmar. Jag har trasslat in mig i de olika graderna av hovdamer.
Vad var det för skillnad mellan titlarna :
* Överhovmästarinna
* Hovmästarinna
* Underhovmästarinna
?
Jag har stött på dessa titlar här och var. Ibland har samma person kallats för överhovmästarinna i en bok och hovmästarinna i en annan. Ibland tycks samma person ha titeln samtidigt. Kanske blev titeln överhovmästarinna införd senare, medan man tidigare endast hade en hovmästarinna? Fanns alla titlarna, eller har de blivit förväxlade?
Kungafamiljens manliga medlemmar hade hovdamer endast fram till att de blev könsmogna. Däremot hade vuxna kvinnor ur kungafamiljen både hovdamer och hovmän. Är det rätt uppfattat?
Jag vet att varje kunglig kvinna hade en överhovmästarinna för sitt eget personliga hov. Alltså fanns det flera överhovmästarinnor samtidigt. Men hur många fanns det vid varje enskilt "hov"? Drottningens överhovmästarinna räknades väl som hela det sammantagna hovets överhovmästarinna?
Kanske kan någon reda ut de här tre titlarna? Tack på förhand.
Vad var det för skillnad mellan titlarna :
* Överhovmästarinna
* Hovmästarinna
* Underhovmästarinna
?
Jag har stött på dessa titlar här och var. Ibland har samma person kallats för överhovmästarinna i en bok och hovmästarinna i en annan. Ibland tycks samma person ha titeln samtidigt. Kanske blev titeln överhovmästarinna införd senare, medan man tidigare endast hade en hovmästarinna? Fanns alla titlarna, eller har de blivit förväxlade?
Kungafamiljens manliga medlemmar hade hovdamer endast fram till att de blev könsmogna. Däremot hade vuxna kvinnor ur kungafamiljen både hovdamer och hovmän. Är det rätt uppfattat?
Jag vet att varje kunglig kvinna hade en överhovmästarinna för sitt eget personliga hov. Alltså fanns det flera överhovmästarinnor samtidigt. Men hur många fanns det vid varje enskilt "hov"? Drottningens överhovmästarinna räknades väl som hela det sammantagna hovets överhovmästarinna?
Kanske kan någon reda ut de här tre titlarna? Tack på förhand.
Senast redigerad av 2 oilc, redigerad totalt 12 gång.
Re: Överhovmästarinna, hovmästarinna och underhovsmästarinna
Jag har försökt sammanställa en lista över svenska hovets överhovmästarinnor. Här menar jag överhovmästarinnan för det sammantagna hovet, inte bara för någon av de enskilda kungligheternas hov. Jag antar att det var drottningens överhovmästarinna som hade den ställningen.
* Elisabeth Gyllenhielm 1655
* Occa Maria von Riperda 1671
* Maria Elisabeth Stenbock 1680-1693
* Ulla Tessin 1751-1754
* Brita Stina Sparre 1767
* Fredrika Eleonora von Düben-Bielke 1759
* Ulrika Strömfelt-Sparre -1780
* Charlotta Sparre-Fersen 1774-1795
* Charlotta Aurora De Geer 1818-1818
* Charlotta Ennes-Skjöldenbrand (hos drottning Josefina)
* Stephanie Hamilton 1858
* Malvina von Platen-De la Gardie 1863-1871
* Elisabeth Augusta Piper-Baker 1872
* Malvina De la Gardie 1880-1890 (andra gången)
* Ebba Gyldenstolpe-Åkerhielm 1890
* Anna Nordenfalk-Brahe 1907-1908
* Augusta Lewenhaupt 1908-1930
* Louise Rålamb 1938-1967
* Astrid Rudebeck 1956-
* Alice Trolle-Wachtmeister 1994-
Anna Madelaine Wachtmeister (1819-1875) ska också ha varit överhovmästarinna vid något tillfälle, men när?
Listan är inkomplett. Sådant här brukar vara lite av ett pussel. Kanske kan du lägga till en person, eller rätta något årtal? Alla bidrag mottages med tacksamhet!
* Elisabeth Gyllenhielm 1655
* Occa Maria von Riperda 1671
* Maria Elisabeth Stenbock 1680-1693
* Ulla Tessin 1751-1754
* Brita Stina Sparre 1767
* Fredrika Eleonora von Düben-Bielke 1759
* Ulrika Strömfelt-Sparre -1780
* Charlotta Sparre-Fersen 1774-1795
* Charlotta Aurora De Geer 1818-1818
* Charlotta Ennes-Skjöldenbrand (hos drottning Josefina)
* Stephanie Hamilton 1858
* Malvina von Platen-De la Gardie 1863-1871
* Elisabeth Augusta Piper-Baker 1872
* Malvina De la Gardie 1880-1890 (andra gången)
* Ebba Gyldenstolpe-Åkerhielm 1890
* Anna Nordenfalk-Brahe 1907-1908
* Augusta Lewenhaupt 1908-1930
* Louise Rålamb 1938-1967
* Astrid Rudebeck 1956-
* Alice Trolle-Wachtmeister 1994-
Anna Madelaine Wachtmeister (1819-1875) ska också ha varit överhovmästarinna vid något tillfälle, men när?
Listan är inkomplett. Sådant här brukar vara lite av ett pussel. Kanske kan du lägga till en person, eller rätta något årtal? Alla bidrag mottages med tacksamhet!
Senast redigerad av 3 oilc, redigerad totalt 12 gång.
Görvel Bosdotter Bååt & Alice Victoria Trolle-Wachtmeister.
MVH
Hans
MVH
Hans
Att samma person har båda titlarna kan ju bero dels på att hon blivit befordrad till överhovmästarinna efter att ha varit hovmästarinna, dels på att författaren blandat ihop titlarna.
Ang. hovets struktur så är kungens hov det överordnade och viktigaste, men varje kunglig person hade ett eget hov med egna funktionärer. Kungens hovmän och är överordnade drottningens bara när det krävs för en statsceremoni, inte i vardagen. För en bra sammanfattning av hur hovet fungerade och en utredning om dess struktur, se Mikael Alms och Bo Vahlnes förord till källutgåvan "Överkammarherrens journal" som kom i våras.
Ang. hovets struktur så är kungens hov det överordnade och viktigaste, men varje kunglig person hade ett eget hov med egna funktionärer. Kungens hovmän och är överordnade drottningens bara när det krävs för en statsceremoni, inte i vardagen. För en bra sammanfattning av hur hovet fungerade och en utredning om dess struktur, se Mikael Alms och Bo Vahlnes förord till källutgåvan "Överkammarherrens journal" som kom i våras.
Det fanns alltså endast en överhovmästarinna för varje enskild kunglig persons hov, men flera hovmästarinnor?Pewi skrev:Att samma person har båda titlarna kan ju bero dels på att hon blivit befordrad till överhovmästarinna efter att ha varit hovmästarinna, dels på att författaren blandat ihop titlarna.
Tack. När var Görvel Bosdotter Bååt överhovmästarinna? Under vilken drottning?Hans skrev:Görvel Bosdotter Bååt & Alice Victoria Trolle-Wachtmeister.
MVH
Hans
Vet ej, det var innan min tidoilc skrev:Tack. När var Görvel Bosdotter Bååt överhovmästarinna? Under vilken drottning?
Hon levde 1620 - 1657.
MVH
Hans
I Gustav IIIs hovordning från 1778 anges att till drottningens hovstat hör:oilc skrev:Det fanns alltså endast en överhovmästarinna för varje enskild kunglig persons hov, men flera hovmästarinnor?
Det finns alltså en Överhovmästarinna och en Hovmästarinna. Öhm har som riksrådinna redan rang men får genom sin position också rang lika med riksmarskalken, medan Hm sägs inneha "det förnämsta Embete wid Drottningens Hof, näst Öfwer Hofmästarinnan".Cavalierer.
1o Öfwerste Marskalk
2o Öfwer Cammar Herre
3o Öfwer Stallmästare
4o Hof Marskalk
5o Cammar Herrar
6o Hof Junkare; giöra tjenst både hos Konungen och Drottningen.
2ne Cammar Pager
Fruntimmer.
1o Öfwer Hofmästarinnan som är RiksRådinna
2o Hofmästarinnan
3o Stats Fruar
4o Cammar Fruar
Övriga hov är inte definerade i hovordningen, men om man tittar i hovkalendrarna ser man att de är organiserade på ett likartat sätt men har antal tjänster efter fallande rang.
Tack. Jag antar att hovmästarinna var samma titel som underhovmästarinna? Kanske var det hovmästarinnan som hade till uppgift att ersätta överhovmästarinnan?Pewi skrev:I Gustav IIIs hovordning från 1778 anges att till drottningens hovstat hör:oilc skrev:Det fanns alltså endast en överhovmästarinna för varje enskild kunglig persons hov, men flera hovmästarinnor?Det finns alltså en Överhovmästarinna och en Hovmästarinna. Öhm har som riksrådinna redan rang men får genom sin position också rang lika med riksmarskalken, medan Hm sägs inneha "det förnämsta Embete wid Drottningens Hof, näst Öfwer Hofmästarinnan".Cavalierer.
1o Öfwerste Marskalk
2o Öfwer Cammar Herre
3o Öfwer Stallmästare
4o Hof Marskalk
5o Cammar Herrar
6o Hof Junkare; giöra tjenst både hos Konungen och Drottningen.
2ne Cammar Pager
Fruntimmer.
1o Öfwer Hofmästarinnan som är RiksRådinna
2o Hofmästarinnan
3o Stats Fruar
4o Cammar Fruar
Övriga hov är inte definerade i hovordningen, men om man tittar i hovkalendrarna ser man att de är organiserade på ett likartat sätt men har antal tjänster efter fallande rang.
Charlotta Sparre-Fersen var sängliggande i många år som överhovmästarinna och måste väl ha haft någon som utförde hennes uppgifter. Riksrådinna var ju endast en titel, inte en anställning. Kanske var detta annorlunda på 1600-talet? Då jag läst om hovdamer på 1600-talet har jag hittat hovmästarinnor men inga överhovmästarinnor.
En uppdatering över hovets (drottningens) överhovmästarinnor) :
* 1655- 16??: Elisabeth Gyllenhielm
* 1671- 16??: Occa Maria von Riperda
* 1680-1693: Maria Elisabeth Stenbock
* 1751-1754: Ulla Tessin
* 1767? Brita Stina Sparre
* 17??- 17??: Fredrika Eleonora von Düben-Bielke
* 177? -1780: Ulrika Strömfelt-Sparre
* 177? -1795: Charlotta Sparre-Fersen
* 1795-1805: Hedvig Catharina Ekebald-Piper
* 1805-1810: Lovisa Sophia Piper-Fersen
* 1811-1818: Christina Charlotta Gyldenstolpe-Stjerneld
* 18??-18?? : Carolina Juliana Anna Ulrica Lewenhaupt
* 1829–18?? : Wilhelmina De Geer-Gyldenstolpe
* 1835-1845: Christiane Andrea Anker Wedel-Jarlsberg
* 18??-18?? : Charlotta Ennes-Skjöldenbrand (hos drottning Josefina)
* 1859-18?? : Stephanie Hamilton
* 1863-1871: Malvina von Platen-De la Gardie
* 1872- 18??: Elisabeth Augusta Piper-Baker
* 1880-1890: Malvina De la Gardie (andra gången)
* 1890: Ebba Gyldenstolpe-Åkerhielm
* 1907-1908: Anna Nordenfalk-Brahe
* 1908-1930: Augusta Lewenhaupt
* 1938-19??: Louise Rålamb
* 1956-1973: Astrid Rudebeck
* 1994- Alice Trolle-Wachtmeister
Odaterade: Anna Madelaine Wachtmeister (1819-1875) och Görvel Bosdotter Bååt (1620-1657).
Det borde ha funnits uppehåll ibland, särskilt när hovet inte hade någon drottning, även om det förekom övehrovmästarinnor för hovet även då det saknade drottning. Jag har märkt saknade uppgifter med färg.
* 1655- 16??: Elisabeth Gyllenhielm
* 1671- 16??: Occa Maria von Riperda
* 1680-1693: Maria Elisabeth Stenbock
* 1751-1754: Ulla Tessin
* 1767? Brita Stina Sparre
* 17??- 17??: Fredrika Eleonora von Düben-Bielke
* 177? -1780: Ulrika Strömfelt-Sparre
* 177? -1795: Charlotta Sparre-Fersen
* 1795-1805: Hedvig Catharina Ekebald-Piper
* 1805-1810: Lovisa Sophia Piper-Fersen
* 1811-1818: Christina Charlotta Gyldenstolpe-Stjerneld
* 18??-18?? : Carolina Juliana Anna Ulrica Lewenhaupt
* 1829–18?? : Wilhelmina De Geer-Gyldenstolpe
* 1835-1845: Christiane Andrea Anker Wedel-Jarlsberg
* 18??-18?? : Charlotta Ennes-Skjöldenbrand (hos drottning Josefina)
* 1859-18?? : Stephanie Hamilton
* 1863-1871: Malvina von Platen-De la Gardie
* 1872- 18??: Elisabeth Augusta Piper-Baker
* 1880-1890: Malvina De la Gardie (andra gången)
* 1890: Ebba Gyldenstolpe-Åkerhielm
* 1907-1908: Anna Nordenfalk-Brahe
* 1908-1930: Augusta Lewenhaupt
* 1938-19??: Louise Rålamb
* 1956-1973: Astrid Rudebeck
* 1994- Alice Trolle-Wachtmeister
Odaterade: Anna Madelaine Wachtmeister (1819-1875) och Görvel Bosdotter Bååt (1620-1657).
Det borde ha funnits uppehåll ibland, särskilt när hovet inte hade någon drottning, även om det förekom övehrovmästarinnor för hovet även då det saknade drottning. Jag har märkt saknade uppgifter med färg.