Statsvetenskap vid Försvarshögskolan

Skriv svar
Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023

Statsvetenskap vid Försvarshögskolan

Inlägg av Blixten » 11 december 2011, 13:39

(rätt forum...?)

Jag läste om utbildningar som get hyfsad ingångslön. Bland alla KTH- och datautbildningar fanns "Statsvetenskap vid Försvarshögskolan, 31 000 kronor/månad". En drömutbildning för en Skal-man?

http://www.e24.se/business/utbildningar ... 4#?imgID=7

Jag googlade lite men hittade inte om det var något speciellt med denna utbildning. En universitetsutbildning i statsvetenskap tänker jag mig som en förberedelse för att jobba på departement eller i statlig förvaltning men staten brukar väl inte erbjuda en nyexad 22-åring över tretti lök?

Känner någon till om det är något alldeles speciellt med denna utbildning som förklarar den anärkningsvärt höga startlönen?

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem

Re: Statsvetenskap vid Försvarshögskolan

Inlägg av Wooster » 11 december 2011, 17:34

Blixten skrev:(rätt forum...?)

Jag läste om utbildningar som get hyfsad ingångslön. Bland alla KTH- och datautbildningar fanns "Statsvetenskap vid Försvarshögskolan, 31 000 kronor/månad". En drömutbildning för en Skal-man?

Jag googlade lite men hittade inte om det var något speciellt med denna utbildning. En universitetsutbildning i statsvetenskap tänker jag mig som en förberedelse för att jobba på departement eller i statlig förvaltning men staten brukar väl inte erbjuda en nyexad 22-åring över tretti lök?

Känner någon till om det är något alldeles speciellt med denna utbildning som förklarar den anärkningsvärt höga startlönen?
Spontant verkar många av de uppgifterna vara överdrivna. Nu var det visserligen något år sedan jag hörde uppgiften, men har för mig att medianlönen för en psykolog ligger på ca 30 000 kr om man räknar in hela populationen oavsett antal verksamma år. Och så dålig löneutveckling har man knappast att man i stort sett börjar i topp, utan ingångslönen ligger nog åtminstone några tusenlappar lägre.

Det samma gäller ekonomlönerna, som oftast har ganska dåliga ingångslöner även om de kan göra bra lönekarriär rätt snabbt.

Skulle tippa på att det rör sig om metodfel i form av att man frågat människor vad de tjänar snarare än tagit reda på vad de verkligen tjänar, kombinerat med små grupper av tillfrågade per utbildning.

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †

Inlägg av Stellan Bojerud » 14 december 2011, 16:28

Blixten skrev:(rätt forum...?)

Det är nog ingen 22-åring utan en 30-årig major med statsvetenskap som påbyggnad.

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Blixten » 14 december 2011, 19:54

Vet du att det ligger till på det sättet? ("Nog" skriver du.)

Det verkar som att det går att läsa statsvetenskap vi FHS direkt efter gymnasiet iallfall.

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †

Inlägg av Stellan Bojerud » 14 december 2011, 23:31

Nix, blott gissning m ht lönebeloppet.

Skriv svar