Vad heter stycket?
-
snusmumrik
- Provmedlem
- Inlägg: 1
- Blev medlem: 16 mars 2012, 23:16
Vad heter stycket?
Hej! Jag har en fråga vad gäller klassisk musik, personligen hör jag inte till dem som lyssnar på denna typ av musik men anser att den är väldigt nobel och kraftfull, dock så har jag fått ett "spår" på hjärnan som jag inte kan bli av med, det enda jag tror mig veta är att kompositören är Beethoven,ska jag behöva lyssna igenom alla hans verk för att finna vad jag söker? jag kan föreställa mig hur det skulle se ut, vill höra med er om ni har några tips på mitt problem, sen om jag har fel vad gäller kompositören, då finns det än fler att välja på, för det var väl Beethoven som skrev den "mörkare" musiken jämfört med t,ex Vivaldi?, vad jag kan säga om stycket jag söker är att det är mycket kraftfullt, körer finns med, i film/inslag ibland från krig eller vid undergångar, naturkatastrofer hörs detta stycke, körerna kommer in speciellt mycket vid slutet och klimax, jag vet att jag famlar efter halmstrån här och att detta är en jätte svår fråga även för er att besvara, men alla svar är bättre än inga alls. mvh
Re: Vad heter stycket?
I filmer hörs ofta "Carmina Burana" (eg. Fortuna Imperatrix Mundi ur Carmina Burana) av Karl Orff eller "Also Sprach Zarathustra" av Richard Strauss.snusmumrik skrev:, körer finns med, i film/inslag ibland från krig eller vid undergångar, naturkatastrofer hörs detta stycke
Re: Vad heter stycket?
Montagues and Capulets ur Prokofjevs Romeo och Julia? Inga körer dock.
-
Anders Ström
- Medlem
- Inlägg: 144
- Blev medlem: 17 februari 2012, 18:27
Re: Vad heter stycket?
Kraftfull kör mot slutet förekommer i Beethovens opera Fidelio. Det kan vara den som frågeställaren efterlyser.
Re: Vad heter stycket?
Om det nu är Beethoven kan det vara An Die Freude.
Förutom de Blixten nämnde tror jag att en del Wagner brukar användas också.
Förutom de Blixten nämnde tror jag att en del Wagner brukar användas också.
Re: Vad heter stycket?
Jag är rätt säker på att TS menade "O Fortunata" ur Carmina Burana, så som inlägg 2 föreslog. Det är denna låt som överanvänds i diverse trailers och youtubefilmer idag, parallellt med Clint Mansells "Requiem for a Dream" som tycks mig vara i samma dramatiska, kulminativa crescendo-division, dock utan körer.