Sverige

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Sverige

Inlägg av Hans » 5 september 2025, 13:08

Vi har här redan trådar om Belgien, Luxemburg och Schweiz.

Varför då inte en tråd om Sverige. Inspirerad av denna artikeln: https://today.rtl.lu/life/travel/a/2329824.html

Vad finns att tillägga?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Re: Sverige

Inlägg av a81 » 5 september 2025, 13:54

Lite konstigt att "fika", som fram till för ett par decennier sedan bara var ett slangord för kaffe, slagit igenom så stort utomlands som typiskt svenskt. Jag tänker att kaffe, kakor och bullar dricks/äts väl i hela Nordeuropa och Nordamerika på snarlikt sätt som i Sverige? En skillnad är väl möjligen att vi är något mer konservativa här i Sverige. Kedjor som Starbucks har inte fungerat bra i Sverige.

På samma sätt som italienare inte vill ha ananas, kebab och bearnaisesås på pizzan, vill inte svenskar ha en massa konstigheter i kaffet eller i kaffebrödet. :)

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 5 september 2025, 14:35

Jag funderar på hur man i andra länder gör när folk kommer på spontanbesök om man inte sätter sig och fikar.

Hur gör man i CH eller USA?

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 5 september 2025, 15:04

Finns spontanbesök i Sverige? Mitt minne är att det var planerat god tid i förväg, även om det bara var för en kopp kaffe. Korrekt?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 5 september 2025, 15:06

Njä. Speciellt när man var yngre kunde man ji knacka på hos varandra och ta en kopp. I Skåne minns jag att detta var extra väl planerat. Kom jag till en bonde för att köpa hö eller några grisar gjordes affären alltid upp över en kopp kaffe.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 5 september 2025, 16:22

I UK är det väl en cuppa, som inte måste vara te, och det fungerar väl lite som fika i Sverige, även om det nog inte lika ofta är något till.

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 5 september 2025, 16:46

Jag emigrerade 1993 och jag kan lista sakerna jag saknar från Knugariket.

1. Vatten, kust och badbara sjöar, nästan överallt, att man bara kan utnyttja dem en-två månader är en annan sak
2. Färska räkor, de som finns här är inte alls lika goda även om utbudet av fisk och skaldjur är förvånansvärt stort
3. Västerbottenost

Hustrun har mycket mer på sin lista trots att hon är utlandsfödd. Jag har svårt att lista fler saker som gör Sverige jättebra.

Andra förslag?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 5 september 2025, 17:07

Artikeln skriver också, som ofta när det gäller utländska artiklar om Sverige, om modernitet, hållbarhet, etc. För den som läser det utomlands kan det liksom verka som att vi är oerhört framåt i Sverige. I verkligheten handlar det kanske mer om vägval för många decennier sedan: massiv utbyggnad av vattenkraften, storskalig kärnkraft, massiv utbyggnad av fjärrvärmesystem, etc.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 5 september 2025, 17:45

Hans skrev:
5 september 2025, 16:46
Jag emigrerade 1993 och jag kan lista sakerna jag saknar från Knugariket.

1. Vatten, kust och badbara sjöar, nästan överallt, att man bara kan utnyttja dem en-två månader är en annan sak
2. Färska räkor, de som finns här är inte alls lika goda även om utbudet av fisk och skaldjur är förvånansvärt stort
3. Västerbottenost

Hustrun har mycket mer på sin lista trots att hon är utlandsfödd. Jag har svårt att lista fler saker som gör Sverige jättebra.

Andra förslag?

MVH

Hans
4. Vackra svensk flika?

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 5 september 2025, 17:56

Efter en skilsmässa ifrån en, nej.

Jag har några grekiska vänner som kan en fras på svenska, punkt. Just den.

MVH

Hans

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 5 september 2025, 19:00

Jag har varit i Zürich i två spontana besök eftersom vi åkte med Swiss Air från Amman och det dröjde i sex timmar innan planet avgick mot Arlanda. Det var så i slutet på 1980-talet.

Jag förmodar att ett antal norrmän, danskar och finnar har varit i Sverige på spontana besök på 2-8 timmar.

Förra året gjorde vi en spontan resa upp till Ockelbo och åkte på 272 upp medan E4 var nedresan tillbaka till Uppland.

Det finns mycket som helst, jag kan med lätthet komma med en lista på hundra platser/objekt i Sverige ni andra kan komma med en helt annan lista. Är den redan publicerade kulturlistan användbar även i denna tråd???

Stefan

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 6 september 2025, 08:15

Det finns, eller kanske snarare fanns, en bild av att man i Sverige inte bryr sig om äldre anhöriga och utan placerar dem på ålderdomshem och aldrig hälsar på. I verkligheten bor mycket få äldre svenskar på äldreboende och äldre svenskar känner sig mindre ensamma än äldre i Sydeuropa.

Boverket (https://www.boverket.se/sv/samhallsplan ... per/aldre/):

I gruppen 65–79 år är det omkring 1,5 procent av både män och kvinnor som bor i särskilt boende. Av dem som har passerat 80 är det sammanlagt cirka 14 procent som bor i särskilt boende.

De allra flesta äldre personer klarar sig alltså själva - eller med hjälp av anhöriga - i en bostad inom det ordinarie bostadsbeståndet.

Sveriges radio (https://www.sverigesradio.se/avsnitt/ar-gammal-ensam):

Studier visar att äldre kring medelhavet, som i Italien och i Spanien, inte bara upplever en större ofrivillig ensamhet, utan är deprimerade i större utsträckning än våra äldre i Sverige.

Jag tänker att gott om plats kan vara en faktor här. Om man i Sverige bor någon mil från sina anhöriga, så kan de ändå hjälpa till i vardagen. Jag tänker att det är mer av bilköer, ingen parkering, etc. i mer tätbefolkade länder. Vi har också hög andel flexibla jobb i Sverige, många kan komma ifrån jobbet och fixa privata ärenden.

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Kontakt:

Inlägg av von Adler » 6 september 2025, 09:09

Hans skrev:
5 september 2025, 15:04
Finns spontanbesök i Sverige? Mitt minne är att det var planerat god tid i förväg, även om det bara var för en kopp kaffe. Korrekt?

MVH

Hans
I Jämtland var det så med den äldre generationen. Man kom förbi och fick kaffe och hårt och mjukt kaffebröd (t.ex. drömmar och sockerkaka). Man trugade tre gånger och den gästande tackade nej två gånger och ja den tredje gången.

Nu har många av dem tyvärr fallit ifrån så traditionen är utdöende, men länge var det så att när jag och min bror kom till huset i Jämtland så bar vi in handlingen från bilen, packade upp och sedan vred jag på vattnet, satte igång värmen och varmvattenberedaren och så vidare, medan brorsan ställde sig för att baka, för när de såg att det lös kom byborna för att säga hej, hälsa oss välkomna hem igen och få sig lite kaffe och mjukt och hårt kaffebröd och hör sig för hur livet var rent ända bort i Stockholm och prata saker de sett vi gjort på facebook och uppdatera oss om något hänt i byn.

I städerna har det aldrig varit spontantbesök på samma vis.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 6 september 2025, 14:57

a81 skrev:
6 september 2025, 08:15
...
I gruppen 65–79 år är det omkring 1,5 procent av både män och kvinnor som bor i särskilt boende. Av dem som har passerat 80 är det sammanlagt cirka 14 procent som bor i särskilt boende.

De allra flesta äldre personer klarar sig alltså själva - eller med hjälp av anhöriga - i en bostad inom det ordinarie bostadsbeståndet.
...
Vi pratade om det i någon tråd, och jag nämnde att jag hade läst att folk dog snabbt när de väl kom in på hem, men säkert beror det på att många nu klarar sig utan allt för mycket hjälp under lång tid.

De får hjälpmedel i hemmet och hemmet kan modifieras för att förenkla vardagen, saker som att flytta på kranar, fixa trösklar, ha mer stödsaker i badrum och vid sängen.

Men samtidigt - jag kommer inte ihåg vem det var - så skrev ju någon att hen kände en som hade bott på hem i många år, utan att lyckas dö, om man nu får använda en sådan språklig vändning.

Det viktigaste är väl att ålderdomshemmet är bra och ger möjlighet till stimulans på olika sätt. Annars är väl risken stor att man ger upp.

En broder - jag har säkert skrivit det - jobbar på ett demensboende, och där kan det gå ganska snabbt, trots att folk där kan vara i min ålder och yngre än Hans. Hjärnan verkar förtvina och lägga av, och som brodern tror kan det inte sällan handla om att droger och alkohol har förstört hjärnan.

Användarvisningsbild
sveahk

Inlägg av sveahk » 6 september 2025, 15:28

Här i Klockrike.

Min svärfar flyttade in på ålderdomshem, han klarade en vecka, sedan var det slut, blev 91 år. Det var för en månad sedan.

Min svärmor flyttade in på ålderdomshem/demenshem för sex månader sedan, hon lever gott och frodas, hon är 86.

Men hon undrar fortfarande varför hennes man inte kommer och besöker...

Hans K

Skriv svar