spanskspråkig litteratur
- Mustardseed
- Medlem
spanskspråkig litteratur
Den spanskspråkiga kulturen har en höjdarlitteratur! Både Spanien och Latinamerika kan skryta med massor av intressanta författare. Vad sägs om t ex: Gabriel García Márquez, Mario Vargas Llosa, Rosa Montero, Isabel Allende, Antonio Muñoz Molina, Cervantes, Federico García Lorca, Gioconda Bellí...jag kan hålla på ett bra tag...
Jag läste nyligen Mario Vargas Llosas La fiesta del Chivo, som utspelar sig i Dominikanska Republiken under Trujillo-eran. Mycket intressant bok, som jag tyvärr inte tror har översatts till svenska än. Den bör dock finnas på engelska.
Jag läste nyligen Mario Vargas Llosas La fiesta del Chivo, som utspelar sig i Dominikanska Republiken under Trujillo-eran. Mycket intressant bok, som jag tyvärr inte tror har översatts till svenska än. Den bör dock finnas på engelska.
Kan inte annat än instämma.
Vill också till din uppräkning lägga till Augusto Roa Bastos, Miguel Ángel Asturias och framförallt Carlos Fuentes.
Portugisiska författare är också bra: Saramago och, min personliga favoritförfattare, Antonio Lobo Antunes.
För övrigt finns Vargas Llosas Trujillo-bok på svenska, översattes förra året, "Bockfesten" heter den. Kanonbok!
Svensk litteratur är bara pinsam i jämförelse.
Vill också till din uppräkning lägga till Augusto Roa Bastos, Miguel Ángel Asturias och framförallt Carlos Fuentes.
Portugisiska författare är också bra: Saramago och, min personliga favoritförfattare, Antonio Lobo Antunes.
För övrigt finns Vargas Llosas Trujillo-bok på svenska, översattes förra året, "Bockfesten" heter den. Kanonbok!
- Mustardseed
- Medlem
Enkidu skrev:För övrigt finns Vargas Llosas Trujillo-bok på svenska, översattes förra året, "Bockfesten" heter den. Kanonbok!
Betyder detta att Gioconda Bellís La mujer habitada också är översatt? Medan jag går omkring och klagar över att det är skandal att den ännu inte översatts till svenska?
Det finns en del bra svensk litteratur också (lite äldre sådan alltså). Jag är t ex riktigt förtjust i Pär Lagerkvist...
Jag skall kasta mig över "dina" författare så snart jag hinner!
Glöm ej Paulo Coelho...Enkidu skrev:Kan inte annat än instämma.
- Mustardseed
- Medlem
- Mustardseed
- Medlem
Julio Córtazar då?? Rayuela (i svensk översättning under namnet Hoppa hage) och novelllsamlingen Todos los fuegos el fuego med höjdaren El autopista al sur?
Det var inte lite name dropping i den här tråden..
Glöm för allt i världen inte att läsa Antes que anochezca (inte i svensk, men däremot i engelsk översättning: Before night falls) av Reinaldo Arenas. Akta er däremot för filmatiseringen.
Glöm för allt i världen inte att läsa Antes que anochezca (inte i svensk, men däremot i engelsk översättning: Before night falls) av Reinaldo Arenas. Akta er däremot för filmatiseringen.
- Mustardseed
- Medlem
barzam skrev:Julio Córtazar då?? Rayuela (i svensk översättning under namnet Hoppa hage) och novelllsamlingen Todos los fuegos el fuego med höjdaren El autopista al sur?
Rayuela är bara ett fånigt och barnsligt litterärt experiment tycker jag.
- Mustardseed
- Medlem