Wolfgang Amadeus Mozart
Wolfgang Amadeus Mozart
Vad tycker ni om han? Tycker ni att han var lysande? Han hade ju en tuff uppfostran. Döm han inte.....
- Kvaen-Jukk
- Medlem
-
Panzerfaust
- Utsparkad
wolfgang amadeus mozart
jag håller med om att requiem är hans bästa verk men hans många symfonier är även de rätt fantastiska
Re: Wolfgang Amadeus Mozart
Vad var det egentligen med hans uppfostran?Casanova skrev:Vad tycker ni om han? Tycker ni att han var lysande? Han hade ju en tuff uppfostran.
Har för mig att eleven hette Süssmayr, eller nåt i den stilen. Jag skulle dock vilja påstå att de satser och delar han ligger bakom är bland de torftigaste i Requiet.Det enda verk som jag riktigt gillar av Mozart är hans Requiem. Lägg då märke till att hans Requiem delvis är skrivet av någon av hans elever efter Mozarts död. Kanske därför jag gillar det för att jag varit med och uppfört verket två gånger
Helt rätt - närmare bestämt Franz Xaver Süssmayr. Hans delar är helt klart de torftigaste delarna, och det var väl också helt rätt handlat av honom: Så mycket Mozart som möjligt och så litet nykomponerat Süssmayr som möjligt. Det mesta av Süssmayrs delar är återanvändanden av teman som Mozart använt tidigare i verket, men naturligtvis kortare och mindre utvecklat än vad Mozart själv skulle ha gjort. Antagligen hade han i och för sig över huvud taget inte återanvänt så mycket musik från tidigare satser.Danne skrev:Har för mig att eleven hette Süssmayr, eller nåt i den stilen. Jag skulle dock vilja påstå att de satser och delar han ligger bakom är bland de torftigaste i Requiet.
Det finns även andra, moderna, försök att slutföra Mozarts Requiem - bland annat ett engelskt som jag har på någon kassett någonstans. Det är intressant att höra en helt annorlunda version av ett verk som man är så van vid hur det låter. Ganska bra resultat också ...
Med tanke på att han debuterade som violinist vid sex års ålder efter flera års undervisning av sin fader, samt att han året därefter under faderns ledning gav sig av på en tre år lång turné genom centraleuropa (vid den ålder då vanliga barn går i skolan och har sig), får man väl misstänka att han hade en ganska så hård och minst sagt målinriktad uppväxt ...Dan Koehl skrev:Eftersom jag är dåligt påläst om Mozart, men av en slump hittade hans fars födelsehus i Augsburg förförra året, och är allmänt nyfiken, vad var det egentligen med hans uppväxt?
-
Panzerfaust
- Utsparkad
- SuperPalle
- Medlem
-
Panzerfaust
- Utsparkad
- SuperPalle
- Medlem
Det var bara ett exempel. Att vara avancerad och uppfinnings rik är bra, men det är viktigare att göra skön musik. Jag tycker att ett musikaliskt geni kan komponera enkel och vacker musik. Att bara använde några toner och få fram den vackraste melodi. Jag tycker att han var en oerhört skicklig musiker, men den bästa, det tycker jag är en ren smaksak.
jag förstår dock vad du menar.
Eder
- Palle
jag förstår dock vad du menar.
Eder
- Palle