"Air Theme"

Westling
Utsparkad

"Air Theme"

Inlägg av Westling » 28 augusti 2003, 12:37

Är det någon som vet vad musikstycket som kallas "Air Theme" egentligen heter och av vilken kompositör?

Det måste vara bland de vackraste styckena som någonsin skrivits....

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 28 augusti 2003, 13:24

Menar du Bach?

mvh/ Daniel

Westling
Utsparkad

Inlägg av Westling » 29 augusti 2003, 16:33

D. Löwenhamn skrev:Menar du Bach?

mvh/ Daniel
Är det Bach?
Jag vet inte.... :(

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem

Inlägg av SuperPalle » 29 augusti 2003, 16:39

Ja, det är det.

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 29 augusti 2003, 17:05

Westling skrev:Är det Bach?
Jag vet inte.... :(
Sannolikt syftar du på Bachs Air, även känd som musiken ur Beppes Godnattstund. Vill du vara säker så går du in på första bästa civiliserade skivhandel och ber att få lyssna på Air ur Bachs orkestersvit nr 3 i D-dur.

Var det fel låt får du återkomma med ett bättre signalement ... :wink:

Dilbert
Medlem

Inlägg av Dilbert » 29 augusti 2003, 17:14

Lindir är väl den som kan förklara saken bäst, men en "air" är väl egentligen ungefär bara samma sak som en melodi, så det finns nog otaliga kompositioner som kan komma ifråga. Bach har ju komponerat en känd "Air på G-strängen" (mp3-fil), men även t.ex. Händel har en vacker sådan i sin Water Music (mid-fil). Är det någon av dessa?

Tillägg: Ändrade länken till Händels stycke eftersom man tydligen inte fick direktlänka till den förra webbplatsen. Hoppas det går bättre denna gång.

Hur brukar man förresten definiera en air, Lindir? Är det bara en synonym till "melodi" eller finns det några andra kriterier?
Senast redigerad av 2 Dilbert, redigerad totalt 29 gång.

Dilbert
Medlem

Inlägg av Dilbert » 29 augusti 2003, 17:17

Lindir skrev:Sannolikt syftar du på Bachs Air, även känd som musiken ur Beppes Godnattstund.
Dilbert skrev:(10 minuter senare) Lindir är väl den som kan förklara saken bäst...
Sådär, ännu ett exempel på att man inte skall sitta och dutta med sina inlägg en kvart och sedan posta dem utan att spana efter nytillkomna kommentarer. :)

Westling
Utsparkad

Inlägg av Westling » 29 augusti 2003, 18:50

Dilbert skrev:Lindir är väl den som kan förklara saken bäst, men en "air" är väl egentligen ungefär bara samma sak som en melodi, så det finns nog otaliga kompositioner som kan komma ifråga. Bach har ju komponerat en känd "Air på G-strängen" (mp3-fil), men även t.ex. Händel har en vacker sådan i sin Water Music (mid-fil). Är det någon av dessa?
Visst är det den jag menar!
Irriterande att den inte är med bland mina "101 Classical Greatest Hits". :x

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 29 augusti 2003, 21:50

Hur brukar man förresten definiera en air, Lindir? Är det bara en synonym till "melodi" eller finns det några andra kriterier?
Ursprungligen betyder "air" helt enkelt melodi, men fick dock en något mer specifierad innebörd, som jag inte orkar beskriva nu... :P I morgon kanske! Språkligt är ordet "air" detsamma som italienska "aria" (inte ett helt obekant ord, musikaliskt sett) och betyder ju helt enkelt "luft".

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 29 augusti 2003, 23:11

Det stämmer precis, det som Danne skriver (förstås - i musikbranschen som han är! :wink: ). Jag tar upp stafettpinnen och fortsätter en bit.

Att definiera en air är inte så lätt. Det finns en hel uppsättning liknande termer som används om "övriga stycken", dvs om stycken som inte har någon bestämd form (som sonater, olika danser, rondon, osv). Exempel på sådana obestämda stycken är air/arior, fantasior, preludier, (ton-)poem, m fl.

Termen air används dessutom om olika saker i olika sammanhang. Ofta handlar det om en liten sång (ofta av enklare slag) eller om ett instrumentalt stycke i samma stil.

I just detta fall (orkestersviten) rör det sig om ett stycke som inte är en dans. De flesta komponenter i en svit var nämligen danser, förutom att de ofta inleddes av ett preludium eller en overtyr. Ofta kallas de också helt enkelt danssviter (inte Bachs orkestersviter, dock ...).

Om vi tar Bachs tredje orkestersvit som exempel (den med "Bachs air"/"Beppes godnattstund") består den av fem satser:

1. Overtyr (tredelad. Overtyr signalerar ofta att den är litet maffigare än om det hetat preludium)
2. Air
3. Gavotte (dans i tvåtakt)
4. Bourré (egentligen något slags snabbare och lättare variant på Gavotte)
5. Gigue (snabb dans i 6/8-takt)

Airens funktion är alltså att vara något slags vilopunkt mellan alla danser (även om den just här kommer före danserna). Icke-dansant kan alltså ingå i definitionen. Ofta har den kvar just de karaktärsdrag airer/arior ursprungligen hade, dvs sångbar och melodisk, som om det varit en sång spelad av bara instrument. I allmänhet är det således en ganska lugn sats. Om ni tänker på just denna air är den ju onekligen både lugn och smäktande melodisk, även om melodin väl låter mer instrumental än vokal.

Ursprunget till att man tog in airen/arian i svitformen var för övrigt att man under 1600-talet började göra populära sviter av känd teatermusik arrangerad för liten orkester. Detta gjorde att overtyren blev overtyr (där den klassiska danssviten hade ett preludium), balettstyckena blev danssatser i sviten och operaariorna blev airer/arior.

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 29 augusti 2003, 23:19

Förresten, för undvikande av missförstånd:

Den låt som ibland av någon outgrundlig anledning kallas "air på g-strängen" är precis samma stycke som annars egentligen bara heter Air, och som sagt är hämtad ur orkestersvit nr 3. Ska du hitta det i en skivhandel är det bättre att memorera vilken svit det är.

Det finns som sagt många stycken av Bach som heter Air (mestadels ur olika sviter), men detta är i särklass mest känt.

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 31 augusti 2003, 21:14

Tack Lindir! :)

Jag tycker fortfarande att det är lite skojigt (så där i smyg) när folk pratar om att de gillar Adagio (syftande på Albinonis kända stycke, ofta framförd på begravningar) eller "den där Sonat av Mozart"...

Användarvisningsbild
Figaro
Medlem

Inlägg av Figaro » 31 augusti 2003, 22:53

Danne skrev:...folk pratar om att de gillar Adagio (syftande på Albinonis kända stycke...)...
Jag som trodde det var Barber som skrev den låten 8O

:D

Användarvisningsbild
Armfeldt
Medlem

Inlägg av Armfeldt » 2 september 2003, 14:52

Figaro skrev:
Danne skrev:...folk pratar om att de gillar Adagio (syftande på Albinonis kända stycke...)...

Barber är väll mest känd för sin Adigo for strings?
Har själv aldrig varit så förtjust i Barber men den låten är ju så bra.

Användarvisningsbild
Figaro
Medlem

Inlägg av Figaro » 2 september 2003, 20:15

PanzerClaw skrev:
Figaro skrev:

Barber är väll mest känd för sin Adigo for strings?
Har själv aldrig varit så förtjust i Barber men den låten är ju så bra.
Hädanefter ska jag inte ens försöka vara rolig :roll:
jo, kanske lite...

För att återvända till "Air på g-stringen", någon som vet vem som gjorde versonen dom använde i Beppes Godnattstund?

Skriv svar