I Gula Havet 1904

varjag var en fantastisk berättare. Här samlar vi alla hans berättelser.
wiwawo
Medlem

Re: I Gula Havet 1904

Inlägg av wiwawo » 9 juli 2015, 01:24

varjag skrev:Tyvärr - är det mesta av färdens detaljer bara publicerat på ryska språket, viket jag inte behärskar. Men nödvändigt - för en
beskrivning som ger rättvisa åt svårigheterna. :(
kom att tänka på ett tidigare lästips signerat varjag ''Från Libau till Tsushima'' av E.S. Politovsky

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 9 juli 2015, 04:04

wiwawo skrev:
varjag skrev:Tyvärr - är det mesta av färdens detaljer bara publicerat på ryska språket, viket jag inte behärskar. Men nödvändigt - för en
beskrivning som ger rättvisa åt svårigheterna. :(
kom att tänka på ett tidigare lästips signerat varjag ''Från Libau till Tsushima'' av E.S. Politovsky
Tack wiwawo, den är en bra början. Men långt ifrån fullständig.....

mvh, Varjag

Amund
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Amund » 9 juli 2015, 16:41

Stort tack för en levande skildring av sjökriget när det var som bäst! :D
varjag skrev:Markus Holst skrev:
hade hoppats att berättelsen skulle fortsätta tills den på väg varande ryska flottan hade expedierats av japanerna
När jag började tråden Markus, funderade jag på det - men uppgav tanken då det hade blivit för långt och långrandigt......
och begränsade den till sjöoperationerna 1904, som nog är mindre kända, men ändå intressanta.
Ja – Förutom Östersjöflottans undergång så var det mesta okänt för mig, men..
varjag skrev:Faktum är - att storyn om den Baltiska Flottans FÄRD - till Tsushima, är mycket mera fascinerande - än det tvådagars sjöslag
med vilket den slutade......
En segdragen problemrik och svår resa - kantad av missöden, olyckor och elände - parad med rysk envishet och förmåga att
övervinna - trots allt.
Tyvärr - är det mesta av färdens detaljer bara publicerat på ryska språket, viket jag inte behärskar. Men nödvändigt - för en
beskrivning som ger rättvisa åt svårigheterna.
Du kan väl berätta om det du känner till... :)

Försöker locka honom :wink:

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 9 juli 2015, 18:45

Amund skrev:Försöker locka honom :wink:
:thumbsup:

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 10 juli 2015, 13:22

Markus Holst skrev:
Amund skrev:Försöker locka honom :wink:
:thumbsup:
Faktum är - att storyn om den Baltiska Flottans FÄRD - till Tsushima, är mycket mera fascinerande - än det tvådagars sjöslag
med vilket den slutade......
En segdragen problemrik och svår resa - kantad av missöden, olyckor och elände - parad med rysk envishet och förmåga att
övervinna - trots allt.
Äsch, jag målade tydligen in mig i ett hörn här...... :)

Politovsky's skrift - är en dagbok om resan - i form av dussintals brev - till sin fru i St Petersburg.
Mannen var verbos och hängiven brevskrivare.......15-25 sidor per brev - (vet inte arkformatet...) men måste varit stort.
Men - med ytterst osäker postgång.....förklarligt.
85% av materialet, är personligt om en ung chefsingenjör (för 2:a Stillahavseskadern), han var bara 30 år gammal under resan.
Det är hans första översjöiska kommendering och - han lär sig hata - havet.....

Till glädje för Dig - och andra påhejare, har jag idag - till kostnaden av 1½ av HP's 61-patroner - tryckt av alltsammans....... :D

För att se vad jag kan göra av det....... :roll:

Hans skrev:Vänligen berätta mer :D

@ trålskeppare Hans; OM jag bestämmer mig för att ''göra resan'' - blir det mycket trålande för DIG!
:P

mvh, Varjag

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 10 juli 2015, 16:01

Väntar med spänning. Desto lättare som jag inte verkar vara ensam. :-)

Lars A
Medlem

Inlägg av Lars A » 13 juli 2015, 21:03

Varjagen är att gratulera till en insiktsfull och engagerande berättelse om striderna i och kring Gula havet. Strider som kommit i skymundan på grund av senare krig och krigshändelser.

Det berättades en del om viceamiral Makarovs betydelse för den ryska andan och i det sammanhanget kanske det kan nämnas att amiral Tôgô inledningsvis betraktades med ganska stor skepsis av både japanska officerare och manskap. Det naturliga valet till överbefälhavare för den kombinerade flottan under kriget mot Ryssland var viceamiral Hidaka Sônojô. Han var redan chef och ansågs som den självklare ledaren. Men marinministern, viceamiral Yamamoto Gombei, var av en annan åsikt eftersom han ansåg att Hidaka var alltför stridslysten och alltför självsäker. Med Tôgô vid rodret skulle marinstabens order och direktiv följas. Så blev det! Och dessutom ansågs ju Tôgô ha turen på sin sida.

Men, som sagt, Tôgô åtnjöt inte flottans fulla förtroende och han "visade inte öppet vare sig sin visdom eller sin dårskap". På sin höjd ansågs han vara medioker. När han anlände med tåg till Sasebo för att ta befälet över den kombinerade flottan möttes han bara av en handfull officerare: Kapten Moriyama Keizaburô (stabsofficer), Kommendörkapten Ijichi Hikojirô (FC Mikasa) och konteramiral Nashiba Tokioki (C 1. flottan). Ingen musikkår! ingen paraderande trupp! Moriyama skrev senare att Tôgô rörde sig osäkert och med blicken nedslagen och Moriyama kände att detta var en "betydelselös person". Inom en snar framtid ändrade Moriyama åsikt!

Tack än en gång!
Med vänlig hälsning,

Lars A

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 14 juli 2015, 00:05

Lars A skrev:Varjagen är att gratulera till en insiktsfull och engagerande berättelse om striderna i och kring Gula havet. Strider som kommit i skymundan på grund av senare krig och krigshändelser.

Det berättades en del om viceamiral Makarovs betydelse för den ryska andan och i det sammanhanget kanske det kan nämnas att amiral Tôgô inledningsvis betraktades med ganska stor skepsis av både japanska officerare och manskap. Det naturliga valet till överbefälhavare för den kombinerade flottan under kriget mot Ryssland var viceamiral Hidaka Sônojô. Han var redan chef och ansågs som den självklare ledaren. Men marinministern, viceamiral Yamamoto Gombei, var av en annan åsikt eftersom han ansåg att Hidaka var alltför stridslysten och alltför självsäker. Med Tôgô vid rodret skulle marinstabens order och direktiv följas. Så blev det! Och dessutom ansågs ju Tôgô ha turen på sin sida.

Men, som sagt, Tôgô åtnjöt inte flottans fulla förtroende och han "visade inte öppet vare sig sin visdom eller sin dårskap". På sin höjd ansågs han vara medioker. När han anlände med tåg till Sasebo för att ta befälet över den kombinerade flottan möttes han bara av en handfull officerare: Kapten Moriyama Keizaburô (stabsofficer), Kommendörkapten Ijichi Hikojirô (FC Mikasa) och konteramiral Nashiba Tokioki (C 1. flottan). Ingen musikkår! ingen paraderande trupp! Moriyama skrev senare att Tôgô rörde sig osäkert och med blicken nedslagen och Moriyama kände att detta var en "betydelselös person". Inom en snar framtid ändrade Moriyama åsikt!

Tack än en gång!
Tack Lars A för den posten.,
Jag var inte konversant med de tvivel flottan hyste gentemot Togo - tacksam för lärdomen. Togo, har ju uppnått ikonisk status för
sitt befälskap under kriget. Inte minst för en purung varjag - vars fader introducerade honom för den japanske amiralen - redan
vid mycket späda år..... :) Farsan var notorisk rysshatare - och Togo var karlen ''som satte ryssarna på plats....''

Med facit i handen, var valet av honom, före en logisk - men aggressiv amiral av Hidaka's kaliber - troligen riktigt.
Togo hushållade skickligt sina resurser - speciellt efter förlusten av två av sina slagskepp - till ryska minor, efter vilka hans
slagflotta blev underlägsen den ryska.
Speciellt under Slaget i Gula Havet - då han nöjde sig med att se ryssarna återvända till Port Arthur.
Min egen uppfattning är, att hade Makarov levat och haft befäl över den ryska flottan vid det utbrytningsförsöket - kunde
mycket väl vågskålen slagit över åt andra hållet. Och den japanska slagflottan decimerats till en obetydlighet.
Med helt annan utgång av detta krig.

mvh, Varjag

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 20 juli 2015, 21:39

Något fantastiskt, i mitt tycke, är att det ens blir krig, och att det slutar som det gör. Ryssland var avsevärt mäktigare än Japan, och trots Japans alla framgångar kunde Ryssland förstärka fronten så att de på sikt, rent militärt, hade kunnat vinna.

Japan verkar ha gått i krig vid exakt rätt tillfälle, och kanske kan detta krig ha påverkat senare politik?

Rysslands diplomati var förmodligen naiv. De trodde att de kunde tvinga Japan till mest vad som helst, och förberedde sig därför inte för krig. De förstod inte att deras allmänna politik ansågs vara ett stort hot mot Japan, bland japanernas ledare.

Så japanerna var redo att satsa allt på ett enda kort.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 21 juli 2015, 03:07

koroshiya skrev:Något fantastiskt, i mitt tycke, är att det ens blir krig, och att det slutar som det gör. Ryssland var avsevärt mäktigare än Japan, och trots Japans alla framgångar kunde Ryssland förstärka fronten så att de på sikt, rent militärt, hade kunnat vinna.

Rysslands diplomati var förmodligen naiv......
Ja, Rysslands diplomati var ytterst naiv - speciellt efter att ''duvorna'', utrikesminister Lamsdorf, finansminister Witte och krigsministern -
General Kuropatkin - utmanövrerats av ''hökarna'' Bezobrasov och Pleve samt den nyutnämnde Vice-Tsaren för de östra provinserna -
Amiral Alekseev. (som beskrev japanerna som ''små gula apor...'')
Kuropatkin - som besökt Tokyo i juli 1903 och bildat sig en uppfattning om Japans armé och flotta - varnade för att Japan var en alltifrån
ofarlig fiende. Hökarna med Tsaren i spetsen lyssnade inte.....

Glöm heller inte - att detta krig var det första under vilket en ''europeisk stormakt'' besegrades av en ''liten upstart'' som asiatiska Japan.
Ja och kanske kan detta krig ha påverkat senare politik?
Ja! Segern över Ryssland stärkte det japanska självförtroendet - bortom förnuft!
Vilket - i förlängningen - ledde till Pearl Harbor..... 8O

My tuppence, Varjag

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 24 juli 2015, 19:16

Det nämns ofta att båtarna bunkrar kol, vilket ju blev NOVIKs sista aktivitet däruppe i Korsakov. Hur gick kolbunkringen till? För mitt inre ser jag svartklädda män med sotiga ansikten och kolsäckar på ryggen. Jag gissar att jag har fel.

Bjernevik
Medlem

Inlägg av Bjernevik » 24 juli 2015, 20:10

Även om det som synes fanns anläggningar för att underlätta kolning som här i Pearl Harbor

Bild

så var det onekligen ett skitigt och slitsamt jobb:

Bild
Bild

Bjernevik
Medlem

Inlägg av Bjernevik » 24 juli 2015, 20:12

En helt annan sak, riktat till er administratörer. Skulle det vara möjligt att få den här tråden nålad eller kanske till och med ett nytt underforum för sådana här trådar? Annars kommer den förr eller senare att försvinna i mängden när inga nya inlägg görs i den.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 24 juli 2015, 21:31

Tydligen hade fotografen annonserat sin ankomst i god tid eftersom alla damer fått på sig rena vita hucklen.

Amund
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Amund » 24 juli 2015, 21:38

Kanske det även blir lite sådant här under den långa resan till Fjärran Östern, även om bilderna är av senare datum?
coal in sacks 1 ton.png
coal in sacks 1 ton.png (45.83 KiB) Visad 4047 gånger
coal.png
coal.png (61.17 KiB) Visad 4047 gånger

Skriv svar