Stort tack för den posten Donkeyman!
Vilken verkligen speglar trådens namn! Mina minnen - tillhör gårdagen....
Och vad om Donkeyman berättar - ligger på en annan planet - än den jag seglade på
Den som sökte ny hyra satte upp sig på en sjömansförmedling. Sådana fanns i de flesta större hamnstäder som Göteborg, Malmö och Stockholm. Men Svensk förmedling fanns också i platser som Antwerpen och Genua. När det behövdes nytt folk till en båt anmälde man det till förmedlingen och så tilldelades jobbet den som stod på "hög törn". Varje morgon var det ett så kallat "rop" dit alla arbetssökande måste gå. Båtar fördelades och de som inte fick båt fick en stämpel i sitt kort och kunde gå till fackets kontor och hämta daglig arbetslöshetspeng. På eftermiddagen var det ett nytt "rop" men det var inte obligatoriskt att närvara.
Det här systemet gjorde att den arbetssökande måste uppehålla sig i orten där man stod uppsatt på förmedlingen. Därför uppstod också behov av så kallade "Sjömanshem" som senare kallades "Sjöfartshotell". Där kunde en arbetssökande bo för nära "noll komma niks" så länge han hade sitt kort stämplat dag för dag. Men även den som hade sjöfartsbok men inte sökte arbete kunde bo relativt billigt, dock mycket dyrare än en arbetssökande.
Just denna biten, fanns inom mitt erfarenhetsområde. Men - man var ung ''jobbkåt'' - (= pank....) och deltog i alla ''ropen''
Minns inte jag behövde ''stämpla'' en enda gång.....men killar som var uppsatta i ''svåra kategorier'' gjorde det hela tiden
Till de
''svåra'' hörde trimmare och timmermän utan verktyg'' En ''trimmare'' - var en kol-lämpare var jobb bestod av att
lämpa kol från kolboxarna ner till fyrdurken....En kategori där efterfrågan var knal på 50-talet.
''Timmermän utan verktyg'' - gick det femton på dussinet!
En riktig timmerman - hade sin egen verktygslåda med egna verktyg med sig! Det varierade ju - men de flesta hade verktygslådor
med flera tusen kronors värde i verktyg ''i sin låda''.
Dom kunde ''stämpla last'', bygga slingerskott o.s.v. - alltsammans med egna verktyg
Att stämpla last - betydde att kunna säkra delar av styckegodslast att ''komma på driven'' vid hög sjögång = en lös kanon...
Slingerskott - byggdes för ''flytande torrlaster''. T.ex. tröskat vete i bulk - som lätt glider omkring vid slingring.....
Varjag