Dagenz Bild

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 13 maj 2002, 16:13

ja tror på det första, att det fanns två höga klippor där från början.

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem

Inlägg av Gothmog » 13 maj 2002, 22:28

Hm, har sett den där bilden förut och kan bara säga att statyerna i filmen är mer lika dom i min fantasi..

Användarvisningsbild
*P*
Medlem

Inlägg av *P* » 14 maj 2002, 09:55

Hum... Om jag ska vara helt ärlig så föredrar jag nog John Howe framför Nashmith... På Gothmogs Morgothbild skådade jag tyvärr bara King Kong, men den andra bilden(vem det nu var som la upp den) var lite bättre om n inte peciellt orginell.

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 14 maj 2002, 09:57

Jag föredrar också John Howe, även om Nasmith är otroligt tekniskt skicklig.

Fasans Lord
Medlem
Kontakt:

..

Inlägg av Fasans Lord » 14 maj 2002, 16:01

Gillar Nasmith mücket mer än Howe.
Howes bilder tycker jag är alltför stela och tråkiga.
Här är en extremt snygg bild av Nasmith som föreställer Manwes örnar (?)
Bild

Användarvisningsbild
Ori
Medlem

Numenors undergång

Inlägg av Ori » 14 maj 2002, 16:37

Föreställer inte Fasans Lord's bild början på stormen som förstörde Numenor ? Det var min första tanke iaf 8O

Nasmith är bra på att fånga stämningar och känslor ! :)

Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 14 maj 2002, 17:28

ja, ja tror också att det är början på den stormen, den där bilden inleder ju det kapitlet om ja inte minns fel...

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem
Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)

Inlägg av Flikkan » 14 maj 2002, 18:47

den där bilden är med i min upplaga av Silmarillion! jo det är undergången av Númenor. fin bild. fina färger. bara det att människorna ser jävligt desperata ut. skrattretande :P

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 14 maj 2002, 18:57

Gillar Nasmith mücket mer än Howe.
Howes bilder tycker jag är alltför stela och tråkiga.
Jag tycker (som vanligt) precis tvärtom!

Nasmiths bilder är oftast otroligt stela. Howe lyckas ofta fånga en rörelse på ett otroligt skickligt sätt.

Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 14 maj 2002, 19:45

ja måste nog hålla med Lord Fasa, kanske inte om att Howes bilder är stela och tråkiga(tycker att Howe är en bra konstnär med), men däremot så gillar Nasmith mer. jag tycker iaf att Nasmith har gjort många underbart snygga(och maffiga) bilder, men ja tror nog att han egentligen skulle hålla sej till naturavbildningar och liknande och strunta i att måla dessa fulla gubbar som så många gånger ger en lite oproffsig känla till hans bilder...

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 15 maj 2002, 10:44

Tyckte det var länge sedan vi hade en dålig bild! :)
OK, allt är inte dåligt med den: Gandalf är ganska bra (det verkar som om alla lyckas med Gandalf), och bakgrunden är riktigt snygg, men (som vi sett tidigare) så kan inte Sweet måla hobbitar!!! Vem utav dem är det som står i mitten och ser ut som en äldre herre på dåligt humör? Är det Frodo?

Och vem är mannen i den käcka hjälmen? Boromir? Aragorn? Legolas? Lancelot?

Det här har ju inte mycket med ondska att göra heller, men ändå...

Bild

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 15 maj 2002, 10:51

OK då, alla lyckas inte med Gandalf.

Bild

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem
Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)

Inlägg av Flikkan » 15 maj 2002, 12:20

hemska bilder! den översta var fult på alla sätt (utom Gandalf) hm.. ja, vem kan det vara? Legolas skulle jag gissa på, men jag ser ingen pilbåge. porten såg ju sjuk ut den med. hmm. hemsk!!

så den andra. haahha det var den fulaste Gandalf jag sett! men landskapet runt omkring var hyfsat snyggt iallafall.

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem

Inlägg av Flikkan » 15 maj 2002, 12:24

lika bra att lägga in en ny bild idag, åker nämligen bort till Paris nu en weekend. den jag lägger in är av Howe, syns säkert, gillar starkt hans tecknarstil. Den här bilden finns även på nyaste (?) omslaget av Sagan Om Konungens Återkomst, om jag inte minns fel? Jag tycker den är precis så som Mordor och Domedagsberget ska vara!

Bild

Användarvisningsbild
*P*
Medlem

Inlägg av *P* » 15 maj 2002, 15:11

Den sista bilden var underbar! Örnen såg lite stel ut, men i övrigt är det nog den bästa domedagsbergsbild jag sett.

Fasans bild: Jättesnygg, färgerna är underbara! Nashmith kan ju om han vill...

Dannes bild no 1: GIllar verkligen Boromirs ansikte, enda probleet är att han ser ut precis som jag föreställt mig Faramir... Faktum är att jag uppskattar att se hobbitarna gjorda annorlunda för en gångs skull, även om de är ohyggligt fula. Tyvärr är det ont om tecknare som kan klara av dem, utan de blir oftast dockesöta småbarn. Fast det här var ju inte mycket bättre förstås. :|

Dannes bild no 2: Är du säker på att det är Gandalf, jag tycker det ser ut som en rysligt ful bild av Tom Bombadil... :lol:

Förmodligen har någon lagt in den här innan, men jag tar med den ändå för att motverka effekten av den förra Gandalf(?) bilden... Det här är min favorit Tolkienbild... Givetvis av John Howe :wink:

Bild

Skriv svar