Hangarfartyget DRUZHBA NARODOV
Hangarfartyget DRUZHBA NARODOV
Tänkte kort berätta om mitt nuvarande byggnadsprojekt; mitt hittills största modellbygge - ett 'tänkt' sovjetiskt hangarfartyg i stil med Kiev-klassen, fast med vissa estetiska förändringar.
Bygger den i balsa + plywood. Blir strax över 170 centimeter lång och är tänkt att drivas av 3 st elektriska 7.2-voltsmaskiner... Förutom dessa också en bogpropeller för förbättrad navigering.
Fartyget har aldrig existerat i verkligheten, men har sin förebild i Kiev-klassens hangarfartyg från Sovjet. Skalan kommer jag inte ihåg just nu, men den borde ligga runt 1:150 (ej säker, ska kolla).
Bygger utgående från en sidoskiss samt däcksskiss, tagen ur en Scale Ship Modeler från 1977.
Ska posta lite bilder här snart. Beräknar ha den klar till nästa sommar, började bygga i Januari i år.
/Patrik
ps. Druzhba Narodov betyder 'Folkens vänskap'.
Bygger den i balsa + plywood. Blir strax över 170 centimeter lång och är tänkt att drivas av 3 st elektriska 7.2-voltsmaskiner... Förutom dessa också en bogpropeller för förbättrad navigering.
Fartyget har aldrig existerat i verkligheten, men har sin förebild i Kiev-klassens hangarfartyg från Sovjet. Skalan kommer jag inte ihåg just nu, men den borde ligga runt 1:150 (ej säker, ska kolla).
Bygger utgående från en sidoskiss samt däcksskiss, tagen ur en Scale Ship Modeler från 1977.
Ska posta lite bilder här snart. Beräknar ha den klar till nästa sommar, började bygga i Januari i år.
/Patrik
ps. Druzhba Narodov betyder 'Folkens vänskap'.
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Kontakt:
ALLT är scratch, inget är förtillverkat förutom bogpropellersystemet (Graupner) samt propelleraxlar (också Graupner). Hela skrovet är utskuret ur horisontala balsaskivor, sedan slipat och spacklat.
/Patrik
EDIT: Mer bilder är på kommande under veckan!
/Patrik
EDIT: Mer bilder är på kommande under veckan!
Senast redigerad av 1 Patrick A, redigerad totalt 18 gånger.
- Marcus Svernvik
- Medlem
-
Yonazarith
- Medlem
- Kontakt:
Finns inget jag avskyr mer än bensinmotorer... De är svåra att starta, kräver bensin som är kladdig och luktar, de för ett otäckt (och "felaktigt") ljud samt är dyrare än elektriska. Jag talar av god erfarenhet, har provat på bensinmotorer i både flyg och båt.
I flyg passar bensinmotorer generellt sett bättre, i båtar tycker jag att elektriska är bättre. Man bör komma ihåg, att det är svårt att få en bensinmotor att backa (utan växellåda). En båt behöver man, till skillnad från flyg, lite nu och då få att gå bakåt.
/Patrik
I flyg passar bensinmotorer generellt sett bättre, i båtar tycker jag att elektriska är bättre. Man bör komma ihåg, att det är svårt att få en bensinmotor att backa (utan växellåda). En båt behöver man, till skillnad från flyg, lite nu och då få att gå bakåt.
/Patrik