historiska myter

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

historiska myter

Inlägg av Djinghis Khan » 7 augusti 2003, 19:21

Så vilka historiska myter är era favoriter? Min favomyt är "den tunge, otymplige riddaren". Även den "fattiga bondflickan" Jeanne D'arc är en ganska komisk legend.

/DK M

Vexillation
Medlem

Under vågorna

Inlägg av Vexillation » 7 augusti 2003, 20:19

Alla legender ligger varmt om mitt hjärta, Atlantis som ett exempel. I högsta grad en historisk myt :)

Användarvisningsbild
medundersåte
Medlem

Inlägg av medundersåte » 7 augusti 2003, 22:29

"Den store glädjedödaren Martin Luther" är nog en av mina favoriter.

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem

Inlägg av Leonidas » 7 augusti 2003, 22:43

Den gotiska frågan är intressant (om det nu är en myt :wink: ), likaså Atlantis och en del bibliska myter...

Dilbert
Medlem

Inlägg av Dilbert » 8 augusti 2003, 00:47

Jag kör på en modernare variant, som kanske inte odiskutabelt platsar i mytgalleriet, vi får se:
Myten om den "anti-amerikanska" vänstervågen från 1968 och framåt under 70-talet.

Ty "vänstervågen" åtminstone i Sverige var inte anti-amerikansk i egentlig mening. Den var tvärtom en helt naturlig följd av vår traditionella kärlek till USA och den amerikanska kulturen alltsedan 1950-talet. När den första efterkrigsgenerationen i USA åt hamburgare, spelade rockmusik och åkte bil så gjorde vi detsamma. Och när nästa amerikanska generation började sjunga protestsånger, arrangera musikfestivaler, röka gräs, protestera mot Vietnamkriget och ockupera universitet, så gjorde vi också detsamma. Sådant som musik, film och mode betydde hela tiden mycket mer för vänstervågen än någon politisk teori. Och vad vi tog över var en amerikansk självkritik, inte en anti-amerikansk kritik.

Jag medger genast att det fanns vissa element i vänsterrörelsen som var av en annan karaktär. Det fanns grupper som mer inspirerades av t.ex. revolterna i Frankrike, som hade tydligare samband med den europeiska traditionen av "riktiga" revolutioner. Och det fanns en liten kärna av politiska teoretiker som verkligen studerade och satte sig in i den europeiska vänstertraditionens läror. Men detta var numerärt ganska små grupper - några få blickade österut, men de flesta västerut. Det som vi vanligen tänker på som "vänstervågen", hela den radikala rörelsen som stämning och tidsanda, hade till god del sina rötter i USA, och var någonting som vi tog över utifrån vår kärlek till den amerikanska kulturen, särskilt populärkulturen. När denna sedan gick "högerut" på 80-talet, fick vi helt följdriktigt ett uppsving för de marknadsekonomiska idealen även i Sverige.

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem

Inlägg av hangatyr » 8 augusti 2003, 07:30

Att människro var gamla vid 35 års ålder förr. Detta baserat på att medellivslängden var omkring 40 år. Att folk inte förstår att medellivslängden var så låg på grund av hög spädbarnsdödlighet är något som förvånar och irriterar mig högeligen.

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 8 augusti 2003, 07:36

hangatyr skrev:Att människro var gamla vid 35 års ålder förr. Detta baserat på att medellivslängden var omkring 40 år. Att folk inte förstår att medellivslängden var så låg på grund av hög spädbarnsdödlighet är något som förvånar och irriterar mig högeligen.
Ja just det, man hör hela tiden om påståenden som "40 år var en hög ålder vid den tiden" etc. Med en så låg livslängd skulle människan inte kunna reproducera sig effektivt oh dö ut

/DK M

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 8 augusti 2003, 09:32

Javisst, myten om livslängden är frapperande, även rätt seriösa källor citerar den på fullt allvar.

Nu till en annan grej. Att det pansrade riddarväsendet tog slut pga skyttarnas utveckling; långbågen, armborstet, senare eldvapen.
Så t.ex. i en i övrigt rätt bra historisk medeltidsbilaga i Illustrerad vetenskap i våras.
Detta är iofs inte fel, så var det.

Men det pansrade ridderskapet tog slut som huvudsaklig militär maktfaktor iom att man upptäckte och spred kunskapen att en någotsånär tränad infanteri med tillräckligt långa lansar / motsvarande kunde nästan alltid hålla ifrån sig rytterichocker - pansrade eller inte.

Och man behövde inte ens ha elitinfanteri, bönder med långa vässade störar kunde duga; bara de fick träna lite - och stod kvar inför anloppet. Och var det tränad infanteri, beväpnade med riktiga berdisaner och så. ja då hade de ett bra läge.

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem

Inlägg av Olof Larsson » 11 augusti 2003, 16:30

-Myten om att Sankt Petersburg skulle vara döpt efter Peter den Store.

-Myterna om att de tyska jetflygplanen (och då särskillt Me262),
t.ex. deras överlägsenhet över de allierades jetteknologi,
kvalitativa överlägsenhet över de allierades jaktflyg,
att Me 262 skulle ha försenats av Hitlers vilja att använda dem som bombflygplan,
och att Me 262 skulle ha varit det första jetflygplanet i aktiv tjänst.

-Myten om att Bismark skulle ha varit världens bästa slagskepp
(Japan, Storbrittanien, Frankrike och f.f.a. USA hade bättre fartyg)

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 11 augusti 2003, 18:16

Personligen tycker jag att Bismarck var ganska kasst; då fartyget attackerades av tröga, dubbeldäckade swordfishplan lyckades man bara skjuta ner ett par stycken trots antalet luftvärnspjäser.

/DK M

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 11 augusti 2003, 18:56

Det skulle väl isf vara myten om Waffen SS som en elitarmé. Visst, det fanns onekligen divisioner som givetvis var elitdivisioner, men generellt sätt så var de flesta Waffen SS divisioner av ganska medioker klass.
Tyvärr så odlas denna myt på bl.a. Discovery o.s.v..

Andra favoritmyter är väl alla myterna om Hitler och orsakerna till hans antisemitism, där kan man hitta ohyggligt mycket ofattbara teser om att han smittats av syfilis av en judisk prositutuerad o.s.v..

Och som avslutning så har vi favoritmyten, den om de modiga norska busschafförerna som - efter att deras bussar kapats av tyska soldater - helt sonika körde ner dessa för ett stup utanför Oslo.

Användarvisningsbild
Kynes
Medlem

Inlägg av Kynes » 11 augusti 2003, 19:12

Larsson skrev:-Myten om att Sankt Petersburg skulle vara döpt efter Peter den Store.
Du får uräskta men är detta en myt?? Jag har då alltid trot att det har varit så.

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 11 augusti 2003, 19:41

Kynes skrev:
Larsson skrev:-Myten om att Sankt Petersburg skulle vara döpt efter Peter den Store.
Du får uräskta men är detta en myt?? Jag har då alltid trot att det har varit så.
Den är döpt efter dess skyddshelgon - aposteln St. Petrus.

/DK M

Panzerfaust
Utsparkad

Inlägg av Panzerfaust » 11 augusti 2003, 20:35

Djinghis Khan skrev:Personligen tycker jag att Bismarck var ganska kasst; då fartyget attackerades av tröga, dubbeldäckade swordfishplan lyckades man bara skjuta ner ett par stycken trots antalet luftvärnspjäser.

/DK M
Det var besätningen som var kass.

/Jonathan

Karl Bruno
Medlem

Inlägg av Karl Bruno » 11 augusti 2003, 20:42

Larsson skrev:Myterna om att de tyska jetflygplanen (och då särskillt Me262),
t.ex. deras överlägsenhet över de allierades jetteknologi,
kvalitativa överlägsenhet över de allierades jaktflyg,
att Me 262 skulle ha försenats av Hitlers vilja att använda dem som bombflygplan,
och att Me 262 skulle ha varit det första jetflygplanet i aktiv tjänst.
Hmm, nog ville Hitler ha Me-262 som ett attackplan? Och att det var kvalitativt överlägset de allierades jaktplan är väl inte heller helt och hållet en myt, visst, det hade tillräckligt många nackdelar för att vara sämre allround än ex. en P-51, men som bombplansbekämpare var det överlägset och även i strid mot jaktplan gjorde det bra ifrån sig, även om det tyska pilotmaterialet 1944-45 inte var det bästa.

Skriv svar