Krav Maga inom lumpen?
Krav Maga inom lumpen?
Jag har hört att Krav Maga ska läras ut till militärer, men gäller det även värnpliktiga?
Och isåfall, inom vilka grenar av försvaret?
Jag vill hemskt gärna lära mig Krav Maga, och gör det gärna samtidigt som jag gör lumpen.
Jag vill hemskt gärna lära mig Krav Maga, och gör det gärna samtidigt som jag gör lumpen.
Re: Krav Maga inom lumpen?
Det är nog svårt att lära sig Krav Maga under den begränsade värnpliktstiden.Westling skrev:Jag har hört att Krav Maga ska läras ut till militärer, men gäller det även värnpliktiga?
Matroser i flottan är nog de sista som får lära sig kampsport under GU.
Mycket möjligt att SSG använder sig av den Israeliska närstridstekniken.
- Hmm, attans då. Jag förstår såklart att matroser inte lär sig Krav Maga (ryssen skulle dock bli ganska överraskad.KA skrev:Det är nog svårt att lära sig Krav Maga under den begränsade värnpliktstiden.Westling skrev:Jag har hört att Krav Maga ska läras ut till militärer, men gäller det även värnpliktiga?
Matroser i flottan är nog de sista som får lära sig kampsport under GU.
Mycket möjligt att SSG använder sig av den Israeliska närstridstekniken.
Ungefär som gymen som finns.... Jaja, never mind.
Vad är Krav Maga?Westling skrev:Jag har hört att Krav Maga ska läras ut till militärer, men gäller det även värnpliktiga?
Krav maga är en väldigt intressant och effektiv självförsvarsteknik som utvecklades a Imi sidi ichtenfield (nåt sånt hette han), Han var israelisk elitsoldat, och hade stridet mot tyskarna (vet för tillfället inte för vilka och när... ska kolla upp det).
Tekniken bygger mycket på naturliga/reflex rörelser vilket gör att den båda är effektiv och lätt att lära ut. Har själv gått det i ett halvår och jag lärde mig en hel del ganska så snabbt. Fast jag har gått tillbacka till Taekwondo nu... eftersom det är väldigt lätt att lära sig så tycker jag de borde det läras ut i lumpen (fast antagligen är självförsvars tekniken man lär sig nu inspirerad av krav maga).
Det finns även 3 olika inriktningar inom krav magan, civil, polis, militär. Där den enda skillnaden egentligen är hur man avslutar teknikerna. Inom den civila grenen så ska man alltid avsluta med att slå ner den som attackerar på marken och sedan fly platsen. Inom den polisära grenen ska man få den som attackerar under kontroll. Inom den militära ska man helt enkelt neutralisera/döda fienden. Privatpersoner kan naturligtvis bara lära sig den civila delen fast jag undrar vilken man ska lära ut i lumpen. Känns inte riktigt rätt att lära värnpliktiga de snabba avancerade sätten att mörda folk.
Tekniken bygger mycket på naturliga/reflex rörelser vilket gör att den båda är effektiv och lätt att lära ut. Har själv gått det i ett halvår och jag lärde mig en hel del ganska så snabbt. Fast jag har gått tillbacka till Taekwondo nu... eftersom det är väldigt lätt att lära sig så tycker jag de borde det läras ut i lumpen (fast antagligen är självförsvars tekniken man lär sig nu inspirerad av krav maga).
Det finns även 3 olika inriktningar inom krav magan, civil, polis, militär. Där den enda skillnaden egentligen är hur man avslutar teknikerna. Inom den civila grenen så ska man alltid avsluta med att slå ner den som attackerar på marken och sedan fly platsen. Inom den polisära grenen ska man få den som attackerar under kontroll. Inom den militära ska man helt enkelt neutralisera/döda fienden. Privatpersoner kan naturligtvis bara lära sig den civila delen fast jag undrar vilken man ska lära ut i lumpen. Känns inte riktigt rätt att lära värnpliktiga de snabba avancerade sätten att mörda folk.
MarcuS Schober skrev:Krav maga är en väldigt intressant och effektiv självförsvarsteknik som utvecklades a Imi sidi ichtenfield (nåt sånt hette han), Han var israelisk elitsoldat, och hade stridet mot tyskarna (vet för tillfället inte för vilka och när... ska kolla upp det).
- Bra inlägg, men herr Ichtenfield (eller nåt sånt
Det finns avsevärt mer viktigare saker att lära ut på den alltför korta utbildningstid som finns.Henriko skrev:Nä, men det finns en del, speciellt yngre, officerare som mer än gärna lär ut både det ena och andra som inte helt följer reglementet. Delvis rätt i mitt tycke då det oreglementerade oftast är effektivare.
Henrik
Jaha så det var där han stred... visste det var nåt sånt 8)Westling skrev:- Bra inlägg, men herr Ichtenfield (eller nåt sånt) utvecklade faktiskt krav maga när han fick stryk av nazister i Budapest. The jew fights back.
Han började utveckla krav magan under kriget men han började först på allvar utveckla tekniken efter kriget.
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Kontakt: