Krav Maga inom lumpen?

Westling
Utsparkad

Krav Maga inom lumpen?

Inlägg av Westling » 25 augusti 2003, 12:21

Jag har hört att Krav Maga ska läras ut till militärer, men gäller det även värnpliktiga?
Och isåfall, inom vilka grenar av försvaret?

Jag vill hemskt gärna lära mig Krav Maga, och gör det gärna samtidigt som jag gör lumpen.

Användarvisningsbild
KA
Medlem

Re: Krav Maga inom lumpen?

Inlägg av KA » 25 augusti 2003, 13:06

Westling skrev:Jag har hört att Krav Maga ska läras ut till militärer, men gäller det även värnpliktiga?

Jag vill hemskt gärna lära mig Krav Maga, och gör det gärna samtidigt som jag gör lumpen.
Det är nog svårt att lära sig Krav Maga under den begränsade värnpliktstiden.
Matroser i flottan är nog de sista som får lära sig kampsport under GU.

Mycket möjligt att SSG använder sig av den Israeliska närstridstekniken.

Westling
Utsparkad

Inlägg av Westling » 25 augusti 2003, 13:30

KA skrev:
Westling skrev:Jag har hört att Krav Maga ska läras ut till militärer, men gäller det även värnpliktiga?

Det är nog svårt att lära sig Krav Maga under den begränsade värnpliktstiden.
Matroser i flottan är nog de sista som får lära sig kampsport under GU.

Mycket möjligt att SSG använder sig av den Israeliska närstridstekniken.
- Hmm, attans då. Jag förstår såklart att matroser inte lär sig Krav Maga (ryssen skulle dock bli ganska överraskad. :-), men om det kanske fanns något frivilligt inom försvaret.
Ungefär som gymen som finns.... Jaja, never mind.

Henriko
Medlem

Inlägg av Henriko » 25 augusti 2003, 18:09

De flesta har väl grundläggande självförsvar i skyddvaktsutbildningen. Om sedan förbanden kan erbjuda det som fritidsaktivitet beror nog mycket på tillgången på intstruktörer. Vi skulle haft möjlighet till det men officeraren som skulle hållt i det försvann på utlandstjänst.

Henrik

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 25 augusti 2003, 18:34

Vad är Krav Maga?

:)

Henriko
Medlem

Inlägg av Henriko » 25 augusti 2003, 18:40

Kampsport som vad jag läst på forum utvecklats av den israeliska krigsmakten .

Henrik

Användarvisningsbild
Gatzu
Medlem

Inlägg av Gatzu » 25 augusti 2003, 19:34

Krav maga är en väldigt intressant och effektiv självförsvarsteknik som utvecklades a Imi sidi ichtenfield (nåt sånt hette han), Han var israelisk elitsoldat, och hade stridet mot tyskarna (vet för tillfället inte för vilka och när... ska kolla upp det).
Tekniken bygger mycket på naturliga/reflex rörelser vilket gör att den båda är effektiv och lätt att lära ut. Har själv gått det i ett halvår och jag lärde mig en hel del ganska så snabbt. Fast jag har gått tillbacka till Taekwondo nu... eftersom det är väldigt lätt att lära sig så tycker jag de borde det läras ut i lumpen (fast antagligen är självförsvars tekniken man lär sig nu inspirerad av krav maga).
Det finns även 3 olika inriktningar inom krav magan, civil, polis, militär. Där den enda skillnaden egentligen är hur man avslutar teknikerna. Inom den civila grenen så ska man alltid avsluta med att slå ner den som attackerar på marken och sedan fly platsen. Inom den polisära grenen ska man få den som attackerar under kontroll. Inom den militära ska man helt enkelt neutralisera/döda fienden. Privatpersoner kan naturligtvis bara lära sig den civila delen fast jag undrar vilken man ska lära ut i lumpen. Känns inte riktigt rätt att lära värnpliktiga de snabba avancerade sätten att mörda folk.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 25 augusti 2003, 20:10

Det finns ingen sådan officiell utbildning inom Försvarsmakten för anställda eller vpl.

Henriko
Medlem

Inlägg av Henriko » 26 augusti 2003, 00:11

Nä, men det finns en del, speciellt yngre, officerare som mer än gärna lär ut både det ena och andra som inte helt följer reglementet. Delvis rätt i mitt tycke då det oreglementerade oftast är effektivare.

Henrik

Westling
Utsparkad

Inlägg av Westling » 26 augusti 2003, 00:28

MarcuS Schober skrev:Krav maga är en väldigt intressant och effektiv självförsvarsteknik som utvecklades a Imi sidi ichtenfield (nåt sånt hette han), Han var israelisk elitsoldat, och hade stridet mot tyskarna (vet för tillfället inte för vilka och när... ska kolla upp det).
Tekniken bygger mycket på naturliga/reflex rörelser vilket gör att den båda är effektiv och lätt att lära ut. Har själv gått det i ett halvår och jag lärde mig en hel del ganska så snabbt. Fast jag har gått tillbacka till Taekwondo nu... eftersom det är väldigt lätt att lära sig så tycker jag de borde det läras ut i lumpen (fast antagligen är självförsvars tekniken man lär sig nu inspirerad av krav maga).
Det finns även 3 olika inriktningar inom krav magan, civil, polis, militär. Där den enda skillnaden egentligen är hur man avslutar teknikerna. Inom den civila grenen så ska man alltid avsluta med att slå ner den som attackerar på marken och sedan fly platsen. Inom den polisära grenen ska man få den som attackerar under kontroll. Inom den militära ska man helt enkelt neutralisera/döda fienden. Privatpersoner kan naturligtvis bara lära sig den civila delen fast jag undrar vilken man ska lära ut i lumpen. Känns inte riktigt rätt att lära värnpliktiga de snabba avancerade sätten att mörda folk.

- Bra inlägg, men herr Ichtenfield (eller nåt sånt :D ) utvecklade faktiskt krav maga när han fick stryk av nazister i Budapest. The jew fights back. :D

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 26 augusti 2003, 08:22

Henriko skrev:Nä, men det finns en del, speciellt yngre, officerare som mer än gärna lär ut både det ena och andra som inte helt följer reglementet. Delvis rätt i mitt tycke då det oreglementerade oftast är effektivare.

Henrik
Det finns avsevärt mer viktigare saker att lära ut på den alltför korta utbildningstid som finns.

Användarvisningsbild
Gatzu
Medlem

Inlägg av Gatzu » 26 augusti 2003, 10:00

Westling skrev:- Bra inlägg, men herr Ichtenfield (eller nåt sånt :D ) utvecklade faktiskt krav maga när han fick stryk av nazister i Budapest. The jew fights back. :D
Jaha så det var där han stred... visste det var nåt sånt 8)
Han började utveckla krav magan under kriget men han började först på allvar utveckla tekniken efter kriget.

Henriko
Medlem

Inlägg av Henriko » 26 augusti 2003, 10:58

MD650 skrev: Det finns avsevärt mer viktigare saker att lära ut på den alltför korta utbildningstid som finns.
Syftade inte på enbart närstrid utan mer allmänt.

Henrik

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 26 augusti 2003, 12:03

Henriko skrev:

Syftade inte på enbart närstrid utan mer allmänt.

Henrik
Det finns ju ett syfte varför man ska följa reglmentet d.v.s. bestämmelser.

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 26 augusti 2003, 12:09

Precis! :D
Nog kunde man lära ut det till kustjägarna o dylika förband som kan ha användning av det i tjänsten, men inte vanliga skyttasoldater som håller på o ränner runt i skogarna.

/Tomas- Som vill bli officer

Skriv svar