Önskefilm om svenska krig?
Önskefilm om svenska krig?
Vilken film om ett svenskt krig skulle ni helst vilja se?
Min önskedröm vore om det kom en film som handlade om Göingeupproret men i någon annan stil, funderade på en film om Göingeupproret 1676-1679 men i värsta sju samurajerstil. Det skulle bli ganska intressant, tänk följande:
Byn x i Göingebygden härjas av snapphanars och svenska soldaters plundrande. Då kommer sju män (som egentligen är tyska legoknektar men som har deserterat) till byn och lovar att ställa upp och skydda dem från faror. Sedan får man se scvener där de slåss mot svenskar, snapphanar osv. Det skulle kunna bli en dramatisk och nyskapande film.
/Sussie
Min önskedröm vore om det kom en film som handlade om Göingeupproret men i någon annan stil, funderade på en film om Göingeupproret 1676-1679 men i värsta sju samurajerstil. Det skulle bli ganska intressant, tänk följande:
Byn x i Göingebygden härjas av snapphanars och svenska soldaters plundrande. Då kommer sju män (som egentligen är tyska legoknektar men som har deserterat) till byn och lovar att ställa upp och skydda dem från faror. Sedan får man se scvener där de slåss mot svenskar, snapphanar osv. Det skulle kunna bli en dramatisk och nyskapande film.
/Sussie
- Mikael Eklund
- Medlem
Och med Robert Gustafsson som Kalle dussin
Skämt åsido. En sådan triologi skulle vara mycket välkommen hos mig. Synd att SF inte har ekonomi nog till ett sådant äventyr. Filmen skulle nog locka många "vanliga" Svensson till biograferna. Kanske skulle även intresset för våran historia öka, och alla våra fantastiska historiker kanske äntligen skulle få lön för mödan och tiden dom lägger ned.
Det hela beror ju på hur avancerad man vill att filmen ska va, man kan ju alltid göra en enklare tv serie utan allt för stor budget.Jag läste Alf Åbergs bok om snapphanarna för ett tag sen och jag håller men om att det skulle vara ett bra underlag för en film/tv-serie. Man skulle alltid kunna göra en svensk-dansk-norsk-finsk film och kanske övertala t.ec discovery cannel att ställa upp på ett hörn.
Göingeupptroret skulle dock definivt bli barnförbjuden om man hade tänkt sig nån som helst seriös skildring(dansk-svenska Göingehövdingen räknas inte till det) med den omfattande tortyr, stympning och massakrer som skedde.
Göingeupptroret skulle dock definivt bli barnförbjuden om man hade tänkt sig nån som helst seriös skildring(dansk-svenska Göingehövdingen räknas inte till det) med den omfattande tortyr, stympning och massakrer som skedde.
-
Panzerfaust
- Utsparkad
Vem har sagt att filmen måste vara barnvänlig?jofredes skrev:Det hela beror ju på hur avancerad man vill att filmen ska va, man kan ju alltid göra en enklare tv serie utan allt för stor budget.Jag läste Alf Åbergs bok om snapphanarna för ett tag sen och jag håller men om att det skulle vara ett bra underlag för en film/tv-serie. Man skulle alltid kunna göra en svensk-dansk-norsk-finsk film och kanske övertala t.ec discovery cannel att ställa upp på ett hörn.
Göingeupproret var bara ett exempel, men när vi nu är i de skånsk-småländska skogarna så kan jag inte erinra mig om att det någonsin gjorts en film om Dackeupproret.
Sedan så vet jag inte om staten ger bidrag för att göra en film som kan ses negativ ur svensk synvinkel, gör man en film om Göingeupproret där svenskarna, som var fienden, demoniseras för sina härjningar så kan man ju förvänta sig att det blir otroligt kontroversiellt.
- Wolfblitzer
- Medlem
- SuperPalle
- Medlem
- Kapten_Gars
- Medlem
Delar av historien som Peter Englund skriver om i "Ofredsår" och "Den oövervinnerlige" har fakiskt redan filmats. "Ogniem i Mieczem" (Med eld och svärd) behandlar kossackupproret 1648 medans "Potop" (Syndafloden) handlar om den svenska invasionen. Sällan har en invaderande arme sett så skurkaktig ut som den svenska
Mass scenerna är imponerande säkrskilt i den mer färggranna "Med eld och svärd" som filmades 1999. En lustighet är att i vissa scener i Potop så talar den svenska soldaterna svenska! Inte många meningar men ändå.
/Daniel
Mass scenerna är imponerande säkrskilt i den mer färggranna "Med eld och svärd" som filmades 1999. En lustighet är att i vissa scener i Potop så talar den svenska soldaterna svenska! Inte många meningar men ändå.
/Daniel
Ja varför inte en polsk/svensk/tysk/dansk samproduktion.Kapten_Gars skrev:Delar av historien som Peter Englund skriver om i "Ofredsår" och "Den oövervinnerlige" har fakiskt redan filmats. "Ogniem i Mieczem" (Med eld och svärd) behandlar kossackupproret 1648 medans "Potop" (Syndafloden) handlar om den svenska invasionen. Sällan har en invaderande arme sett så skurkaktig ut som den svenska![]()
/Daniel
Finns dessa filmer som du nämner på DVD? Om så är fallet, var kan man köpa dem?