När jag menar kristen kommunism, menar jag i mycket sekulariserasd form, självklart. Marx var i och för sig av judisk börd, men han växte upp i det kristna Europa, som just då höll på att gå in i kapitalismens mer sekulariserade tidsålder, vilket Marx var både för och emot. Han var för det eftersom utvecklingen går framåt, men mot det, eftersom detta skapade ett mer orättvist samhälle. Formad av den nya eran som Marx var, insåg denne att man inte kan stoppa kapitalismen genom att predika guds ord från Jesu tid, istället ville han skapa en modern ideologi som kunde leda till ett rättvist samhälle.Lindir skrev:Vad gäller kommunistiska partier i den kristna världen känner jag inte till några partier som utger sig för att vara just kristna, utan de flesta är ju ateistiska, och i några fall indifferenta. Inte heller Marx var ju kristen (utan icke-religiös av delvis judiskt ursprung). Vilka partier tänkte du närmare på?
Dock är det absolut intressant att fundera på hur en ideologi påverkas av att inlemmas i olika kulturer (och olika religiösa miljöer). Se bara på hur kommunismen ändrades för att passa in i det konfucianska Kina.
Hur som helst, själva innehållet i Marx skrifter tar fasta på just kristna värderingar. Alla ska vara lika, inget förtryck, man ska samarbeta. Trots allt tror jag att om Marx växt upp i till exempel Suadiarabien på 1800-talet och sett orättvisorna där hade han nog skrivit ett program, som kunde skapa en modernare variant av islams rättvisor, som är lite annorlunda än den kristna versionen.
Din jämförelse med det konfucianska Kina är lysande! Fast jag trodde Kina var buddhistiskt? Hur som helst, du ser ju hur olika Kina och Sovjet var.
Under kriget öppnades kyrkorna av superateisten Stalin för att få ett folkligare stöd för regimen. Därav att kommunismen faktiskt har kunnat samarbeta med kristendomen.