Tungt vatten
Tungt vatten
Varför var just tungt vatten så betydelsefullt i framställning av kärnkraften..
Därför att kärnklyvningen skulle gå för fort och reaktorn skulle förstöras och bli en glödande klump som skulle ätit sig x antal meter ner i urberget.
Vad man vill uppnå är en reglerad reaktion så att reaktorn inte smälter så man kan ta uranet och ta vara på klyvnings prudukterna så som olika uran isotopier och plutonium.
Vad man vill uppnå är en reglerad reaktion så att reaktorn inte smälter så man kan ta uranet och ta vara på klyvnings prudukterna så som olika uran isotopier och plutonium.
- Olof Larsson
- Medlem
Re: Tungt vatten
Som Löwe skrev så består tungt vatten (dideuteriumoxid)Winters skrev:Varför var just tungt vatten så betydelsefullt i framställning av kärnkraften..
av deuterium och syre.
Det används dock inte i atomvapen, utan vid uppbearbetningen
av det fissiva materialet.
Det tunga vattnets uppgift är att agera moderator,
(icke att förväxla med min roll på forumet)
d.v.s. säga att bromsa ner neutroner till rätt hastighet
i en kärnreaktor.
Om neutronerna träffar det fissiva materialet med för hög
eller för låg hastighet händer nämligen inget.
Jänkarna använde sig av grafit som moderator.
Jag vill minnas att även tyskarna prövade den metoden
utan framgång, p.g.a. för låg kvalitet på grafiten.
- Major_Winters
- Medlem
tungt vatten
hade tyskland tungt vatten ???
-
Panzerfaust
- Utsparkad
Re: tungt vatten
Dom höll på att framkalla det i Norge, men lyckades aldrig.
/Jonathan
/Jonathan
- Martin Tunström
- Medlem
- Kontakt:
De tog fram tungt vatten, men producerade inte tillräckligt med mängder har jag för mig.Panzerfaust skrev:Dom höll på att framkalla det i Norge, men lyckades aldrig.
/Jonathan
/Anno
-
Panzerfaust
- Utsparkad
Ok, tack för rättning. Var det inte så att några sprängde deras fabrik där de tillverkade tungt vatten?Anno skrev:De tog fram tungt vatten, men producerade inte tillräckligt med mängder har jag för mig.Panzerfaust skrev:Dom höll på att framkalla det i Norge, men lyckades aldrig.
/Jonathan
/Anno
/Jonathan
- Major_Winters
- Medlem
tungt vatten
Om Tyskland skulle då skulle ha lyckats med att bygga en atombomb skulle de i så fall ha vunnit andra världskriget eller förlängt det?
Senast redigerad av 1 Major_Winters, redigerad totalt 7 gånger.
- Martin Tunström
- Medlem
- Kontakt:
Stämmer, detta ämnet har debatterats tidigare och om du söker på det, så kanske du hittar det!Panzerfaust skrev:Ok, tack för rättning. Var det inte så att några sprängde deras fabrik där de tillverkade tungt vatten?Anno skrev:De tog fram tungt vatten, men producerade inte tillräckligt med mängder har jag för mig.Panzerfaust skrev:Dom höll på att framkalla det i Norge, men lyckades aldrig.
/Jonathan
/Anno
/Jonathan
/Anno
- Major_Winters
- Medlem
- Martin Tunström
- Medlem
- Kontakt:
Det var norska kommandosoldater (En av dessa var faktist från området som fabriken låg i) som sprängde fabriken, men de kanske hade medhjälpare som var britter?Major_Winters skrev:Stämmer, detta ämnet har debatterats tidigare och om du söker på det, så kanske du hittar det! För övrigt var det ett antal norska kommandosoldater som sprängde fabriken(Norsk Hydro) i luften.
Jag hade läst att det vara Brittiska kommandon som sprängde det men ja är inte säker på saken.
/Anno