Europeisk Identitet?

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien.
Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Kontakt:

Europeisk Identitet?

Inlägg av Robert Sköld » 17 oktober 2003, 00:56

Satt och filosoferade lite om Europeisk identitet. Finns den, eller kommer det någonsin finnas något som liknar en Europeisk identitet. Många som är postitivt inställda till EU vill låta påskina detta. Har det kanske funnit någon Europeisk identitet?

Jag vill nog påstå att det inte finns eller har funnits någon! Vidare tror jag inte att en sådan identitet kommer låta sig skapas så lätt. Europa har helt enkelt varit för krigshärjat genom tiderna.

Bollen är hos er!

/Robert Sköld

Dilbert
Medlem

Inlägg av Dilbert » 17 oktober 2003, 01:25

En identitet av detta slag är väl inte så mycket mer än en självuppfattning, och nog har väl européer varit pigga på att definiera sig själva i motsättning till andra kontinenter och kulturer? I den meningen har det väl funnits en europeisk identitet under åtskilliga sekler, även om den kanske "egentligen" inte haft någon "reell" grund. Den latinspråkiga kulturen, i någon mån kyrkans men ännu mer den "lärda" världens, kan väl också sägas utgöra någon form av europeisk identitet som funnits länge?

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 17 oktober 2003, 01:30

Ja det har du rätt i, i och för sig, men det jag tänkte på var en avskalad identitet. Med det menar jag en som inte är knuten till religionen, utan en "ny" EU-identitet.

/Robert Sköld som firar sitt 500:ade inlägg!

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 17 oktober 2003, 01:38

"Identiteter" är inte så lätta sätta fingret på. Vad innebär en europeisk identitet? Att vi har något (vad som helst) gemensamt som inte andra har? Att den europeiska tillhörigheten skulle vara centralare än nationaliteten, alt utvecklas till en nationalitet? Att vi utgör det historiska kärnområdet i den västerländska kultursfären?

Alla sådana typer av föreställda identiteter (nationalitet, etc) är förstås konstruerade identiteter som är beroende av politiska mål, opinionsbildning och trender. Precis som det politiska etablissemanget i modern tid har lyckats få en etikett som svensk att bli dominant (en Strömstadbo ska automatiskt känna mer amhörighet med en Övertornebo än med en Fredrikstadbo), kan man naturligtvis genom opinionsbildning så småningom skapa en europeisk etikett om man går in för det. Frågan är snarare vad det är och vad det för med sig.

En spontan känsla av europeiskhet tror jag de flesta ändå har, efter sekler av kristen opinionsbildning, EU, schlagerfestivaler, konstlade motsättningar mot muslimer och skräck för flyktingströmmar från Afrika och Asien, i-världens medie-, handels- och demokratidominans, prestigekamp mot USA, osv. Många glömmer i och för sig då automatiskt bort att Ukraina, Grekland, Moldavien eller Färöarna är Europa - på samma sätt gissar jag att många glömmer bort att Tornedalen, Dalsland eller Blekinge är Sverige. En föreställd identitet kan nog aldrig vara total och vattentät.

Det som också kan vara intressant med en något större betoning på europeisk identitet och något mindre på nationell, är att det måhända ger större utrymme för föregångarna till de nationella identiteterna, nämligen de regionala (baskiska, tyrolska eller skånska). Självklarheten att just de nationella ska vara överordnade alla andra är knappast en gång för alla given. Den minskade tyngdpunkten på kristendom i Europa skulle i och för sig kunna reducera förutsättningarna för att den europeiska ska fördjupas i högre utsträckning.

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 17 oktober 2003, 03:06

Lindir, du har rätt i att vi länge och väl har varit under influens av det övriga Europas identitet genom gemensamma religioner och så vidare. Dessvärre tror jag att splittringen av identiteter aldrig kan leda mot en enda gemensam Europeisk identitet. Svenskar definierar sig troligtvis både som Tornedalsbor, Östgötar eller Aik:are och Europeer.
Möjligtvis kan en Europeisk identitet byggas upp genom hundratals år av medlemsskap i EU, eller liknande organisationer.

Det skulle vara intressant om det gick att intervjua en invånare i det Romerska imperiet på sin höjdpunkt. Vad skulle denna invånare säga om sina identiteter inom Rom, vare sig han bodde i Lutetia eller Rom?

/Robert Sköld

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 17 oktober 2003, 03:17

Robert_Kropotkin skrev:Dessvärre tror jag att splittringen av identiteter aldrig kan leda mot en enda gemensam Europeisk identitet. Svenskar definierar sig troligtvis både som Tornedalsbor, Östgötar eller Aik:are och Europeer.
1. Dessvärre?
2. Vad är en europeisk identitet?
3. Är en europeisk identitet samma som "en enda gemensam" europeisk identitet?
4. Kräver en europeisk identitet [en känsla av] enighet?
5. Har vi en (enda?) gemensam svensk identitet?
6. Utesluter en europeisk identitet att vi noga särskiljer en svensk från en siciliansk identitet?
7. Kräver en europeisk identitet att vi noga särskiljer en svensk från en siciliansk identitet?
8. Varför är ordet identitet så svårt att skriva på ett vanligt tangentbord?

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 17 oktober 2003, 03:30

1. slarvigt placerat ord :(
2. Jag vet inte riktigt vad man kan sammanfatta det som. Kanske som en identitet som ligger "över" nationalidentiteterna?
3. Kanske inte, men den Europeiska identiteten jag syftade på till en början är den som vissa tror kommer att växa fram inom EU. Där nationalstaten ersätts av en stat liknande USA.
4. Kanske? Det är ju nästan en förutsättning att det finns en organisation som EU, för att skapa en överliggande identitet.
5. Nej, vi har tusentals, och en! :)
6. Följer man mitt resonemang ovan så borde samma svar vara giltigt här med.
8. Jag förbannar den man eller kvinna som stadfäste denna stavning.

/Robert Sköld

Användarvisningsbild
Gatzu
Medlem

Inlägg av Gatzu » 17 oktober 2003, 11:15

När man är utomlands så och träffar någon ifrån sverige, så känner ialla fall jag direkt någon slags gemenskap, detta beror antagligen på:
1: Vi talar samma språk
2: Vi har samma kultur, och att denna kultur träffas i en främmande kultur skapar något slags band.
Jag tror det blir väldigt svårt att skapa någon slags europeisk identitet. Europas länder skiljer sig faktiskt mycket mer än vad EU anhängare vill tro. Och Europa är nog den kontinent med den starkaste och mest nyanserade historien.

Självklart har man många identiterer, te.x. vissa känner sig kanske som Svenskar, AIK:are, Stockholmare och Europe. Och om man möter någon annan person med "samma identiteter" så känner man ju ett väldigt starkt band med den personen.

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 17 oktober 2003, 12:55

Hej!

Kort bara:

För att skapa en europeisk identitet (som jag ofta stavar rätt till på t-bordet, värre med ploitiker och sevnsk!) krävs en europeisk debatt, ett europeiskt opinionsbildande och europeiska partier. Inte flaggor och hymner utan helt enkelt en europeisk dimension av den offentliga debatten. Precis som det pågår debatt på lokal nivå och riksnivå. Svårt men nödvändigt...

Mvh Petter

LasseMaja
Redaktör emeritus

Inlägg av LasseMaja » 18 oktober 2003, 00:03

jag tror att vi historiskt sett haft en starkare europaindentitet. Det var när vi i Europa i första hand definierade oss som "kristna", innan idéer som nationalitet var uppfunna. Denna gemensamma idéntitet fick oss att ge oss ut på korstågen bland annat.

Användarvisningsbild
Vlad Fodorsky
Medlem

Inlägg av Vlad Fodorsky » 18 oktober 2003, 00:13

Europeisk identitet? Skulle inte tro så.. med "europeisk identitet" avses Västeuropa och inget mer. Ryssland, Georgien, Ukraina osv "hör inte dit" trots deras europeiska arv.

/Vlad

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 18 oktober 2003, 02:21

Håller med Vlad angående det han skrev ovan. Man glömmer ofta dessa delar av Europa, gränsen går väl vid Ural och Bosporen!

/Robert Sköld

Användarvisningsbild
Vlad Fodorsky
Medlem

Inlägg av Vlad Fodorsky » 18 oktober 2003, 09:11

Robert_Kropotkin skrev:Håller med Vlad angående det han skrev ovan. Man glömmer ofta dessa delar av Europa, gränsen går väl vid Ural och Bosporen!

/Robert Sköld
Den "europeiska identiteten" omfattar följande länder:

Frankrike
Storbritannien
Spanien
Portugal
Italien
Tyskland
Nederländerna
Schweiz
Belgien
Alla dessa småfurstendömen(Monaco, Andorra osv)
Norden, i viss mån
Kanske kanske Polen, eller.. nej, de räknas inte som "Europa"
O.s.v.

Alla andra dessa stackars länder på den europeiska kontinenten räknas inte som "Europa", liksom, även fast de ligger på denna kontinent.

Med "europeisk kultur" menas rennäsans, barock, Michelangelo, Da Vinci, Ludvig XIV, Versailles, trettioåriga kriget osv osv, något som de "andra" länderna inte hade/upplevde. Så, de står utanför helt enkelt.

/Vlad

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 18 oktober 2003, 10:42

Europas högsta berg heter Elbrus...inte Mont Blanc. :)

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem

Inlägg av Mathias Forsberg » 18 oktober 2003, 12:27

Habermas talar ju om den 15 feb i år som födelsen till den "europeiska borgerliga offentligheten". I samband med protesterna mot USA:s (dåvrande) krigshot mot Irak menar Habermas att ett avgörande steg togs gentemot detta.

Inte likvärt med en identitet givetvis, men en identitet behöver "offentligt samtal" a la Habermas för att skapas (såvida det inte är en massiv ovanifrånkampanj - vilket inte verkar troligt i dagens EU).

/Forsberg

Skriv svar