Quiz: Medeltid

Låst
vevaphon
Ny medlem

Inlägg av vevaphon » 21 oktober 2003, 16:09

Försöker mig väl på en fråga då.

Vilket år ödelades den afrikanska staden Adulis och vilka var det som ödelade den?

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem

Inlägg av UrsusRex » 21 oktober 2003, 21:19

vevaphon skrev:Försöker mig väl på en fråga då.

Vilket år ödelades den afrikanska staden Adulis och vilka var det som ödelade den?
I början av 700-talet av ett nomadfolk från Sudan(?)(Beja?) Adulis var en handelsstad i Eritrea(?)

:lol: :lol: :lol: Som sagt jag är stensäker på detta! (INTE en aning!) OCH fråga inte efter källhänvisning för det har jag uppenbarligen inte. :lol: :lol: :lol:

/B

vevaphon
Ny medlem

Inlägg av vevaphon » 21 oktober 2003, 22:45

Har hittat mer exakt årtal än så... så det vore trevligt.

Jag har dålig koll på Eritrea och Etiopien och källorna nämner båda så på den fronten är jag förvirrad. En hamnstad vid Röda Havet i alla fall.

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 21 oktober 2003, 22:47

vevaphon skrev:Och sen tror jag det är snarare i dagens Etiopien än Eritrea som den låg. En hamnstad vid Röda Havet i alla fall.
Dagens Etiopien saknar kust. De förlorade den när Eritrea blev självständigt.

vevaphon
Ny medlem

Inlägg av vevaphon » 21 oktober 2003, 22:48

Örjan: Ops... ändrade visst mitt svar samtidigt som du skrev din kommentar på det.

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem

Inlägg av UrsusRex » 22 oktober 2003, 11:57

710? säger jag då..och Beja nomaderna från Sudan.

Mvh
Björn

Engan
Medlem

Inlägg av Engan » 22 oktober 2003, 11:57

Vevaphon, jag tvivlar på att du kommer få ett svar, i alla fall inte om folk skall följa quizets regler. Det är ju kunskap direkt ur minnet som gäller när man svarar, utan att kolla i böcker och på nätet. Själv har jag gett upp för länge sen (har aldrig varit bra på afrikansk historia) och gjort en sökning på nätet. Hittade många intressanta saker om Aksum-riket som jag inte vetat innan, så det var ju kul, men exakt årtalsangivelse för invasionen av Adulis har jag bara hittat på ett ställe. De flesta nöjer sig med att ange, precis som UrsusRex, "början av 700-talet". Vilket får åtminstone mig att tro att det exakta årtalet är omtvistat, och i vilket fall ganska okänt. Tvivlar på att någon har det i huvudet utan att fuska.

Engan
Medlem

Inlägg av Engan » 22 oktober 2003, 11:58

Bara för att jag sa det svarade naturligtvis UrsusRex medan jag skrev. Suck. Jag tar tillbaka allt. :-)

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem

Inlägg av UrsusRex » 22 oktober 2003, 12:08

*skratt* Jag läste något om Adulis då jag letade fakta om nomadfolk och Skyter i samband med tråden asatrons ursprung.... vet som sagt inte ens om jag har rätt. Början av 700-talet var jag rätt säker på,,,nu känns det rätt i.o.m vad du skrivit. Sedan vad gäller Beja.... ? stämmer det?

/b

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem

Inlägg av UrsusRex » 22 oktober 2003, 12:17

Jag utgår från att jag har hyffsat rätt i vart fall och ställer en fråga?
Men om nån vet mer om varför de anföll Adulis om det nu var Beja, så varför?

Jag kollade på Jean´dÁrc igår kväll på trean. Hon är ju rätt känd men en annan kvinna som stred var Eleonora av Akvitanien. Hon startade bland annat ett uppror mot sin make Henrik II av England. Men hon stred också på ett annat ställe eller för en annan sak ska jag säga för jag vet inte riktigt var.

Men frågan lyder vad är Eleonora av Akvitanien känd för att ha deltagit i?

(En rätt lätt fråga om man tänker efter)

En annan kvinna som stred var grevinnan av Bretagne som 1341 "med en mans mod ochh ett lejons djärvhet" försvarade sin makes borg och sedan ledde en motattack.
Mvh
Björn

vevaphon
Ny medlem

Inlägg av vevaphon » 22 oktober 2003, 12:51

Sorry har inte kunnat komma online sen igår.

710 var det årtal jag hört så det var det jag var ute efter och jag tänkte mer på att det var muslimer som ödelade den än just vilket specifikt folk det var. Adulis var ju en kristen stad och Islam expanderad söderut vid den tidpunkten.

Engan
Medlem

Inlägg av Engan » 22 oktober 2003, 12:52

Hon och ett antal andra kvinnor hängde väl med på andra korståget, för att vårda sårade? Vet inte om hon någonsin personligen stred, men ganska kaxigt var det onekligen :-)

Påven tyckte inget vidare om detta, så inför nästa korståg blev det väl officiellt förbjudet för kvinnor att delta.

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem

Inlägg av UrsusRex » 22 oktober 2003, 13:02

Engan skrev:Hon och ett antal andra kvinnor hängde väl med på andra korståget, för att vårda sårade? Vet inte om hon någonsin personligen stred, men ganska kaxigt var det onekligen :-)

Påven tyckte inget vidare om detta, så inför nästa korståg blev det väl officiellt förbjudet för kvinnor att delta.
Alldeles rätt med stjärna i kanten...jag har förstått det som att hon faktiskt deltog i strider också.

Din tur

Mvh
Björn

Engan
Medlem

Inlägg av Engan » 22 oktober 2003, 13:17

Ok, vad hette den förste engelske kung som omvändes till kristendomen? När ungefär var det och (bonusfråga) vem var ansvarig för missionen?

Denne kung är också känd för att vara den förste under vilken en skriven lagsamling sammanställts på ett germanskt språk.

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 22 oktober 2003, 14:56

Den Irländska missionen började i England på 500-talets början och den påvliga missionen vid slutet av 500-talet. Landet blev Slutligen kristet under 600-talet. Kungen var desto klurigare att komma på, jag gissar på den mytomspunne Artur, med risk för att göra bort mig :) . Satt inte den gode Artur som kung runt 500-600?

/Robert Sköld

Låst