Livet på Östfronten?
Trevliga stunder?MarcuS Schober skrev:Det är knappast en vanlig dag 8)
Visst var det hemskt på östfronten men det fanns nog en del normala eller rent av trevliga stunder också. Människan är ju väldigt anpassningsbar.
(hoppas ni inte missuppfattar mig nu)
Dom hade nog ett helvete.
Om dom nån gång hade något trevligt, så var nog det en tillfällig flukt. Vad dom verkligen mins var nog "helvetet" hungrig, sömn, rädsla mm
- Wolfblitzer
- Medlem
Det finns också en annan variant av upplevelser vid fronten, enligt ryktet.
Förvånansvärt många, som varit med om de stora slagen, har knappt sett fienden alls. De har alltid råkat vara i utkanten av händelsernas centrum.
De har kanske legat i någon glänta och tittat på fjärilar, blommor, osv.
Vid många slag är det bara ett mindre antal som är med om de avgörande handlingarna.
Annan uppgift, som jag hört, är att 90 procent ligger ett dike och har diaree, medan 10 procent strider. Vad säger experterna om detta?
Förvånansvärt många, som varit med om de stora slagen, har knappt sett fienden alls. De har alltid råkat vara i utkanten av händelsernas centrum.
De har kanske legat i någon glänta och tittat på fjärilar, blommor, osv.
Vid många slag är det bara ett mindre antal som är med om de avgörande handlingarna.
Annan uppgift, som jag hört, är att 90 procent ligger ett dike och har diaree, medan 10 procent strider. Vad säger experterna om detta?
- Panzerschreck
- Medlem
Även om man får ta ovanstående inlägg med en nypa salt så håller jag med, lägger in mitt inlägg från Sovjet vs allierade tråden för jag tycker den passar här med.
"Faktum är att jag läste nyligen i boken "Slaget om Kursk" av Niklas Zetterling att de allierade förbanden i normanide 1944 led förluster i högre takt än va sovjetiska förbanden på östfronten gjorde, och att förlust statestiken beror mycket på att väldigt många förband stred över en längre tid. Men divisons förlusterna per månad var inte speciellt hög. (obs 1944+)."
"Faktum är att jag läste nyligen i boken "Slaget om Kursk" av Niklas Zetterling att de allierade förbanden i normanide 1944 led förluster i högre takt än va sovjetiska förbanden på östfronten gjorde, och att förlust statestiken beror mycket på att väldigt många förband stred över en längre tid. Men divisons förlusterna per månad var inte speciellt hög. (obs 1944+)."
Den boken är mycket bra. Håller på med den just nu. Det finns också en del avsnitt om hur det dagliga livet var.Panzershreck skrev:Även om man får ta ovanstående inlägg med en nypa salt så håller jag med, lägger in mitt inlägg från Sovjet vs allierade tråden för jag tycker den passar här med.
- Panzerschreck
- Medlem
Jo, den boken är kanske inte så dålig, men Tamelanders böcker är betydligt bättre, tycker jag. Hans 'Slaget om VästEuropa' är bland det bästa jag läst. Han kan knyta ihop de olika avväganden som beslutsfattarna hade. Lagom blandning av helhet och detaljer.
Jag fick uppfattningen att Slaget om Kursk var lite torr, skriven av en statistiker, som den är. Men jag kanske har fel.
Jag fick uppfattningen att Slaget om Kursk var lite torr, skriven av en statistiker, som den är. Men jag kanske har fel.