JS III i Narva???

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
dickdice
Ny medlem

JS III i Narva???

Inlägg av dickdice » 24 oktober 2003, 11:24

"Before the battle that nearly took my life, we were informed of a new Russian tank, the Josef Stalin III, that weighed forty-six tons and fired 122 mm projectiles. Because of its thick (120 mm), sloping armor, our 75 mm rounds would simply bounce off its skin unless we hit it from the side at a very close range. "
Saxat ur en interviuv på feldgrau http://www.feldgrau.com/articles.php?ID=33
Halvägs ner på sidan i chapter IV
Om jag förstår artikeln rätt så hände detta i -44. Mig veterligen så var JS III an inte i tjänst alls, fören ev i Berlin -45, eller? Han måste ju menat JS II eller hur.

Kommentarer?

/Niklas

/EDIT Stavning

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Re: JS III i Narva???

Inlägg av Hans » 24 oktober 2003, 11:31

dickdice skrev:"Before the battle that nearly took my life, we were informed of a new Russian tank, the Josef Stalin III, that weighed forty-six tons and fired 122 mm projectiles. Because of its thick (120 mm), sloping armor, our 75 mm rounds would simply bounce off its skin unless we hit it from the side at a very close range. "
Om jag förstår artikeln rätt så hände detta i -44. Mig veterligen så var JS III an inte i tjänst alls, fören ev i Berlin -45, eller? Han måste ju menat JS II eller hur.

Kommentarer?

/Niklas

/EDIT Stavning
Niklas,

Jag tror du har rätt.
There have been a lot of controversy concerning whether or not the JS-3 saw any fighting during the Berlin campaign. At least one regiment was equipped with the JS-3 by then, but it's still uncertain if they were committed to the actual fighting. Other sources claim that it was first deployed in combat against the Japanese in Manchuria in August 1945
Saxat från en mycket trovärdig källa, Tamiyas hemsida ;)

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem

Inlägg av Mathias Forsberg » 24 oktober 2003, 14:53

IS-3:an var varken i tjänst vid Narva eller i Berlin (eller Wien - som det ibland påstås). Salvermoser har fått det hela om bakfoten. Har för mig att han också har själv deltagit i diskussioner kring detta på Feldgrau.

/Forsberg

Användarvisningsbild
Panzerschreck
Medlem

Inlägg av Panzerschreck » 24 oktober 2003, 14:56

Jag har för mig att dom var deltog i invasionen av manchuriet.
kan tyvär inte bekräfta detta... kan nån?

Mvh John

Användarvisningsbild
Björn E
Medlem

Re: JS III i Narva???

Inlägg av Björn E » 24 oktober 2003, 15:00

dickdice skrev:"Before the battle that nearly took my life, we were informed of a new Russian tank, the Josef Stalin III, that weighed forty-six tons and fired 122 mm projectiles. Because of its thick (120 mm), sloping armor, our 75 mm rounds would simply bounce off its skin unless we hit it from the side at a very close range. "

Kommentarer?

/Niklas

/EDIT Stavning
Om pansaret "bara" var 120 mm tjockt gissar jag på att det är IS-2 han pratar om. JS-3 hade väl upp till 160 mm om jag inte minns fel.

Användarvisningsbild
cicero
Medlem
Kontakt:

Inlägg av cicero » 24 oktober 2003, 17:57

Hämtat från Russian Battlefield;
The first test group of IS-3´s left the factory gates in mid-May 1945. Despite western opinion (usually I hear about IS-3´s seen on the streets of Vienna), IS-3 weren´t involved in battles on the Eastern front. The participation of IS-3´s in Far Eastern Front battles (in August 1945) is still unverified: at least one tank regiment of IS-3 tanks was sent, but Soviet combat records don´t confirm any actual combat.
Magnus

Användarvisningsbild
Luno
Medlem

Inlägg av Luno » 24 oktober 2003, 18:05

cicero skrev:Hämtat från Russian Battlefield;
The first test group of IS-3´s left the factory gates in mid-May 1945. Despite western opinion (usually I hear about IS-3´s seen on the streets of Vienna), IS-3 weren´t involved in battles on the Eastern front. The participation of IS-3´s in Far Eastern Front battles (in August 1945) is still unverified: at least one tank regiment of IS-3 tanks was sent, but Soviet combat records don´t confirm any actual combat.
Magnus
jag har för mig att den första prototypen lämnade fabriken 1944 det kan mycket väll ha varit en sån som var i Narva..
för ryssarna testade många prototyper i strid med tyskarna

MVH
Olof

Användarvisningsbild
cicero
Medlem
Kontakt:

Inlägg av cicero » 24 oktober 2003, 18:10

jag har för mig att den första prototypen lämnade fabriken 1944
Det stämmer säkert. När jag läste vidare står det att första prototypen, kallad "Object 703" var klar i Oktober 1944.
Magnus

Skriv svar