RotK ska censureras?!

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Boromir III
Medlem

Inlägg av Boromir III » 3 november 2003, 15:07

Gurthang skrev:Jag tycker att denna tråd är väldigt irriterande. Självklart blir alla som gillar filmatiseringen av LotR bevikna när de får reda på att vissa scener ska klippas bort, men måste ni skriva ut det på detta forum? Kan ni inte behandla detta i ert eget huvud.
Problemet med försvinnande scener tror jag inte är något problem. Även om du inte får se dem i bioversionen som kommer de med all säkerhet visas i något annan utgåva. De verkar ju vilja allt som de spelat in.
Snälla lilla dumme du. Det här handlar om att vi i Sverige ska få se en nerklippt version i jämförelse med den omvärlden får se.
Det är en gigantisk skandal.

Alla borde maila SF och säga det som Gothmog påpekade. Två versioner ska visas. Jag har själv gjort det.

Användarvisningsbild
Eöl mörkalven_
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Eöl mörkalven_ » 3 november 2003, 15:11

Tycker det verkar konstigt att just denna version blir 15-årsgraderad, när de andra filmerna inte blivit det? Personligen tycker jag att alla filmer bör varit 15 år, men eftersom det inte blivit det är det självklart att den tredje filmen inte heller ska vara det. Det verkar ju inte direkt som ett jätteingrepp, även fast det är sådana delar som är intressanta. Hur som helst kommer vi ju ändå få se den delen på DVDn som kommer senare.

Inte mycket att göra som jag ser det, klipp filmen lite så alla under 15 kan se den, de har säkerligen väntat lika mycket på den som oss andra.

Boromir III
Medlem

Inlägg av Boromir III » 3 november 2003, 15:31

Och försena biljettsläppet två veckor när folk redan börjat campat, genitaliskt(;)) SF.

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 3 november 2003, 16:10

Boromir III, sänk tonen lite, tack.

En "gigantisk skandal" är till exempel att 10% av jordens djurarter kommer att dö ut de närmaste 20 åren, lågt räknat. Att någon scen klipps i en filmatisering av en bok är inte en gigantisk skandal. Att hetsa upp sig så till den milda grad över en så liten detalj visar på ganska dåligt omdöme. Visst, det kanske är lite tråkigt, men det finns andra saker att bry sig mer om. Svenskarna det är så synd om får väl helt enkelt stå ut med skymfen att se en barntillåten version och se den kompletta versionen på DVD. Är dom riktigt intresserade skaffar dom ändå extended version-DVDn nästa höst.

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem

Inlägg av Kapten_Gars » 3 november 2003, 17:05

Och från samma källa som påståendet om "censuren" först kom dycker det nu upp exakt lika "trovärdiga" påståenden om att det är et falskt rykte. IAF enligt folk som påstår sig ha varit i kontakt med SF.

Min kontakt på SF bio här i Gbg har inte hört ett ljud om vare sig någon censur eller något försenat billjetsläpp. Men det finns 10-15% chans att högste chefen sitter och trycker på infon...

/Daniel

Användarvisningsbild
Endor
Medlem

Inlägg av Endor » 3 november 2003, 17:16

Jag tror att dom som är 11 år och framåt kan se filmen men att det är dom som är 10-7 år gammla som dom inte vill ska se den

Användarvisningsbild
Ioreth
Medlem

Inlägg av Ioreth » 3 november 2003, 18:23

två versioner, tack ...
:)

Användarvisningsbild
Gustav_A
Medlem

Inlägg av Gustav_A » 3 november 2003, 18:36

Vad spelar det för roll? Man får ju ändå inte se hela filmen förrän Extended-versionen släpps i november 2004.

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem

Inlägg av Kapten_Gars » 3 november 2003, 18:53

Och nu har det hela visat sig var falskt!
Titta in på http://www.bio.nu/forum/index.php?showt ... entry21666

Och personen som startade det hela på theonering.net har själv dementerat uppgiften on censur i en ny uppdatering.
Det hela blev n storm i ett vattenglas pga att folk inte kontrollerar fakta innan dom agerar och reagerar. Tråden om tolkien talibnaer känns väldigt aktuell!

/Daniel

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 3 november 2003, 19:22

Gurthang skrev:Jag tycker att denna tråd är väldigt irriterande. Självklart blir alla som gillar filmatiseringen av LotR bevikna när de får reda på att vissa scener ska klippas bort, men måste ni skriva ut det på detta forum? Kan ni inte behandla detta i ert eget huvud.
Det har inte slagit dig att den här sajten har vad som i folkmun kallas "diskussionsforum"? Där diskuterar man saker istället för att hålla inne med dem - det är liksom poängen med det hela. Om du inte gillar det så kan du ju behandla det i ditt eget huvud... :P

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 3 november 2003, 19:27

Eöl mörkalven_ skrev:Tycker det verkar konstigt att just denna version blir 15-årsgraderad, när de andra filmerna inte blivit det? Personligen tycker jag att alla filmer bör varit 15 år, men eftersom det inte blivit det är det självklart att den tredje filmen inte heller ska vara det.
Jag minns hur "Rymdimperiet slår tillbaka" fick en 15-årsgräns när den kom - tre år efter "Stjärnornas krig", som var tillåten från 11 år. Landets 14-åringar grät. Året efteråt släpptes en 11-årsversion av filmen, som var klippt å det grövsta. Den var närmast obegriplig i några scener, och fick mig att hata censur. Men ifråga om RotK så är jag lite mer avslappad, då man ändå kommer att få allt våld och lite till i Special Edition.

Användarvisningsbild
Ioreth
Medlem

Inlägg av Ioreth » 3 november 2003, 19:41

B Hellqvist skrev: .. då man ändå kommer att få allt våld och lite till i Special Edition.
*skrämd blick* ...
:) 8O

edit: och jag är 32! ... fast mycket lättskrämd ... ack ja ...

Användarvisningsbild
Eowyn
Medlem

Inlägg av Eowyn » 3 november 2003, 20:05

Gustav_A skrev:Vad spelar det för roll? Man får ju ändå inte se hela filmen förrän Extended-versionen släpps i november 2004.
så du menar att dom ska gå och vänta yttligare ett år?

Boromir III
Medlem

Inlägg av Boromir III » 3 november 2003, 20:28

B Hellqvist skrev:
Eöl mörkalven_ skrev:Tycker det verkar konstigt att just denna version blir 15-årsgraderad, när de andra filmerna inte blivit det? Personligen tycker jag att alla filmer bör varit 15 år, men eftersom det inte blivit det är det självklart att den tredje filmen inte heller ska vara det.
Jag minns hur "Rymdimperiet slår tillbaka" fick en 15-årsgräns när den kom - tre år efter "Stjärnornas krig", som var tillåten från 11 år. Landets 14-åringar grät. Året efteråt släpptes en 11-årsversion av filmen, som var klippt å det grövsta. Den var närmast obegriplig i några scener, och fick mig att hata censur. Men ifråga om RotK så är jag lite mer avslappad, då man ändå kommer att få allt våld och lite till i Special Edition.
Vänta ett år till, och då få se den hemma istället för på bio. Jo jag tackar. Bioupplevelsen är en stor del av glädjen, att vara på premiären och så vidare.

Användarvisningsbild
Gustav_A
Medlem

Inlägg av Gustav_A » 3 november 2003, 23:50

Jo självklart är det tuffast att se en film på premiären, men om ryktet hade varit sant och man hade missat någon minut av versionen som går på bio, då är det ju ändå inte mycket jämfört med de 30+ minuterna som man ändå inte får se förrän extendedversionen släpps. Det var så jag menade.

Skriv svar