Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
-
volgar
- Medlem
- Inlägg: 417
- Blev medlem: 30 augusti 2003, 19:11
- Ort: sthlm
Inlägg
av volgar » 3 november 2003, 20:29
Jag bara undrar... I striden i slutet av filmen Saving Private Ryan i staden så åker det in ett antal tyska tanks, bland annat en wespe. Det tycker jag är lite konstigt. En wespe är ett lätt mål för infanteri och wespen är väl mobilt artilleri?
Jag skulle bli glad om jag fick svar på min fråga.
-
Robban
- Medlem
- Inlägg: 312
- Blev medlem: 25 juni 2003, 19:58
- Ort: gbg
Inlägg
av Robban » 3 november 2003, 20:34
vilken är det?

-
Wolfblitzer
- Medlem
- Inlägg: 971
- Blev medlem: 7 oktober 2002, 16:39
Inlägg
av Wolfblitzer » 3 november 2003, 21:18
EDIT: Är det den dom slänger ner nån bomb i och det sitter en massa tyskar där nere i hålet?

-
Gatzu
- Medlem
- Inlägg: 848
- Blev medlem: 5 november 2002, 12:51
Inlägg
av Gatzu » 3 november 2003, 21:24
Hela den slutstriden är ju bara ett fantasipåhitt. Knappast att tyskarna bara skulle marschera in i staden så med tanks och wespes. Och sedan bli totalt mosade. Hela den striden är extremt löjlig.
-
Wolfblitzer
- Medlem
- Inlägg: 971
- Blev medlem: 7 oktober 2002, 16:39
Inlägg
av Wolfblitzer » 3 november 2003, 21:34
MarcuS Schober skrev:Hela den slutstriden är ju bara ett fantasipåhitt. Knappast att tyskarna bara skulle marschera in i staden så med tanks och wespes. Och sedan bli totalt mosade. Hela den striden är extremt löjlig.
Kommer från rätt person
/Björn som har sett Marcus egna film
-
Robban
- Medlem
- Inlägg: 312
- Blev medlem: 25 juni 2003, 19:58
- Ort: gbg
Inlägg
av Robban » 3 november 2003, 21:39
ja, jag antar att du mennar när de slänger två molotov coctails mot den, ja, kollade nu och det ser ut som en wespe.
fast MarkuS, det var ju meningen att de skulle "locka" in dom imellan dom byggnaderna.
-
Luno
- Medlem
- Inlägg: 2016
- Blev medlem: 7 maj 2003, 15:03
- Ort: Portugal/Funchal
Inlägg
av Luno » 3 november 2003, 21:55
ursäkta mig men hur tusan får ni det där till en Wespe????

det är ju en
SdKfz 138 Marder III

-
Robban
- Medlem
- Inlägg: 312
- Blev medlem: 25 juni 2003, 19:58
- Ort: gbg
Inlägg
av Robban » 3 november 2003, 22:06
ja, men vad fjun, jag är inte så insatt på ämnet:tyska stridsvagnar, och det ser jag som ert fel, eftersom det är ni som ska upplysa och lära mig
fy skäms!

-
Luno
- Medlem
- Inlägg: 2016
- Blev medlem: 7 maj 2003, 15:03
- Ort: Portugal/Funchal
Inlägg
av Luno » 3 november 2003, 22:28
Robban
sånt händer
så tillbaks till frågan vad gjorde Mardern där?
Tyskarna hade antagligen spaningsförband längre fram som hade rapporterat att amerikanska stridsvagnar var på intåg (som vi ser i slutet) och då passar en Marder III väldigt bra in..
men vill ha nått att tänka på..
så titta då på scenen där sjukvårdaren blir skjuten av en MG42 titta noggrant på MG42 när dom håller på att misshandla den Tyska soldaten så kommer ni lägga märke till att siktet är nedfällt

-
Jonteman
- Medlem
- Inlägg: 909
- Blev medlem: 27 mars 2002, 11:56
- Ort: Finspång
Inlägg
av Jonteman » 3 november 2003, 22:47
Jag tycker snarare det blir lite väl larvigt när Ryan och Miller börjar kasta granaterna till granatkastarna på tyskarna. Visst, det är nog teorietiskt möjligt, men då är dem väldigt skickliga.
-
Robban
- Medlem
- Inlägg: 312
- Blev medlem: 25 juni 2003, 19:58
- Ort: gbg
Inlägg
av Robban » 3 november 2003, 23:06
och som har sagt tidigare, den amerikanska prickskytten som tydligen verka, ha minst 10 skott
-
B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Inlägg: 5627
- Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
- Ort: Skövde
-
Kontakt:
Inlägg
av B Hellqvist » 4 november 2003, 01:44
Jonteman skrev:Jag tycker snarare det blir lite väl larvigt när Ryan och Miller börjar kasta granaterna till granatkastarna på tyskarna. Visst, det är nog teorietiskt möjligt, men då är dem väldigt skickliga.
Det fånigaste är att de fortfarande har handgranater hängande i stridsselarna...

-
Kapten_Gars
- Medlem
- Inlägg: 3112
- Blev medlem: 6 augusti 2003, 17:20
- Ort: Göteborg
Inlägg
av Kapten_Gars » 4 november 2003, 01:51
Fånigast är nog den tyska taktiken eller snare bristen på densamma. I storsett inte ett enda av understödsvapnen används, de skjut knappt tillbaka utan springar bara fram för att bli dödade av amerikanerna.
Mer 50-tals krigsfilm eller västern än något annat.
/Daniel
-
Luno
- Medlem
- Inlägg: 2016
- Blev medlem: 7 maj 2003, 15:03
- Ort: Portugal/Funchal
Inlägg
av Luno » 4 november 2003, 10:01
Robban skrev:och som har sagt tidigare, den amerikanska prickskytten som tydligen verka, ha minst 10 skott
Jo Pvt. Jackson med sin sniper Springfield som igentligen bara har 5 skotts magasin men när han ligger I kyrktornet så hör man klart och tydligt att han skjuter klart fler en 5 skott I följd
Och en annan grej hur tusan kan kaptenen skjuta in genom förare gluggen på tigern?
Det är ju 15cm pansarglas där och det kan han inte skjuta igenom med en Tompson

-
Gatzu
- Medlem
- Inlägg: 848
- Blev medlem: 5 november 2002, 12:51
Inlägg
av Gatzu » 4 november 2003, 10:12
Det alla säger bekräftar ju bara helt enkelt faktumet: Saving Private Ryan är en total fantasi film utan stor verklighetsförankring.