Balt/Tyskutlämningen
Balt/Tyskutlämningen
Är det någon som sitter inne med någon information från utlämningen av
Balter/Tyskar till Sovjet efter kriget.
Jag har lite medaljer som kommer därifrån, så det skulle vara roligt att
ha lite bakgrundshistoria till dem.
Balter/Tyskar till Sovjet efter kriget.
Jag har lite medaljer som kommer därifrån, så det skulle vara roligt att
ha lite bakgrundshistoria till dem.
-
Martin Månsson
- Medlem
Det finns två bra böcker som belyser dessa ämnen. Den första heter kort och gott Baltutlämningen och är skriven av Valentins Silamikelis, den fanns att köpa på SMB för några år sedan, huruvida den nu är tillgänglig vet jag inte. En bok som handlar om de tyskar som utlämnades kan man läsa i boken Schutzlos in Schweden (Svensk översättning tror jag inte finns) av Enar Runsteen (Psuedonym).
Martin
Martin
- L. Josephson
- Medlem
- Kontakt:
En intressant artikel: Sveriges utlämning av balter 1945
-
Martin Månsson
- Medlem
Ja, bland de som utlämnades fanns flera tusen tyska Wehrmachtsoldater. Många begick eller försökte begå självmord när de av svenska myndigheter fick reda på att de skulle bli utlämnade till Sovjetunionen. Detta brukar kallas för "Den svarta måndagen" om jag inte minns fel.De som utlämnades var väl frivilliga i Wehrmacht?
Martin
Jag tänkte på balterna. Det var väl inga civila som utlämnades?Martin Månsson skrev:Ja, bland de som utlämnades fanns flera tusen tyska Wehrmachtsoldater. Många begick eller försökte begå självmord när de av svenska myndigheter fick reda på att de skulle bli utlämnade till Sovjetunionen. Detta brukar kallas för "Den svarta måndagen" om jag inte minns fel.De som utlämnades var väl frivilliga i Wehrmacht?
Martin
De prövade också med hungerstrejkning och de anordnades demostrationer av svenskar för att soldaterna inte skulle utlämnas.Martin Månsson skrev:Ja, bland de som utlämnades fanns flera tusen tyska Wehrmachtsoldater. Många begick eller försökte begå självmord när de av svenska myndigheter fick reda på att de skulle bli utlämnade till Sovjetunionen. Detta brukar kallas för "Den svarta måndagen" om jag inte minns fel.De som utlämnades var väl frivilliga i Wehrmacht?
Martin
när dom av svenska myndigheter fick reda på att de skulle utlämnas till Sovjetunionen... Det hände, det är historia men strålkastarljuset bör först och främst riktas mot de svenska regeringsmedlemmar som ivrade för att prisge tusentals människor till Stalins barbari. Jag nämner två, Gunnar Myrdahl och Östen Undén (även känd som 'Öster Undfallande'. Kan andra forummedlemmar nagla andra svenska regeringsmedlemmar vid denna Sveriges Skampåle?
Per Olov Enquist pekar klart ut Per Albin Hansson som den som genomdrev beslutet om utlämning.
Läs Per Olov Enquist:s bok Legionärerna, som uteslutande handlar om utlämningen av de 146 baltiska militärflyktingar som vistades i Sverige.
Wigfors och Undéns roll är betydligt mindre betydelsefull än man trott.Han genomdrev det positiva svaret till Sovjet, han dikterade också, personligen, den pausus som gick Sovjet till mötes i långt större utsträckning än deras förfrågning gällt.
Läs Per Olov Enquist:s bok Legionärerna, som uteslutande handlar om utlämningen av de 146 baltiska militärflyktingar som vistades i Sverige.
Liknande scener utspelade sig i Tyskland när britterna tvångsutlämnade ryssar som slagits för Hitler, så det handlar inte om någon unik svensk händelse.varjag skrev:när dom av svenska myndigheter fick reda på att de skulle utlämnas till Sovjetunionen... Det hände, det är historia men strålkastarljuset bör först och främst riktas mot de svenska regeringsmedlemmar som ivrade för att prisge tusentals människor till Stalins barbari. Jag nämner två, Gunnar Myrdahl och Östen Undén (även känd som 'Öster Undfallande'. Kan andra forummedlemmar nagla andra svenska regeringsmedlemmar vid denna Sveriges Skampåle?
Javisst Solitaire - men dom var krigförande, bundna i en allians med varandra...Sverige var neutralt och när hotet från Tyskland hade upphört och freden brutit ut tycker jag inte det fanns någon anledning att ge annulingus till bolsjevikregimen i Moskva.Solitaire skrev:Liknande scener utspelade sig i Tyskland när britterna tvångsutlämnade ryssar som slagits för Hitler, så det handlar inte om någon unik svensk händelse.varjag skrev:när dom av svenska myndigheter fick reda på att de skulle utlämnas till Sovjetunionen... Det hände, det är historia men strålkastarljuset bör först och främst riktas mot de svenska regeringsmedlemmar som ivrade för att prisge tusentals människor till Stalins barbari. Jag nämner två, Gunnar Myrdahl och Östen Undén (även känd som 'Öster Undfallande'. Kan andra forummedlemmar nagla andra svenska regeringsmedlemmar vid denna Sveriges Skampåle?
Baltutlämningen under andra världskriget
Jag var och hörde ett föredrag i somras om baltutlämning. Jag skriver här så mycket jag kommer ihåg och protestera om jag har skrivit något fel, det var ju ett tag sedan jag hörde det även om jag har stödord. Det hela gällde om 2500 tyskar och 146 balter som deltagit i tyska militära operationer under andra världskriget och sedan flytt till Sverige efter tyskarnas kapitulation skulle utlämnas till Sovjetunionen. De flesta av balterna var letter. Andra länder som stod inför samma situation som Sverige var: Norge, Danmark, Storbritannien och USA men de lämnade aldrig ut några balter. Fast Sovjetunionen hade tryckt tillbaka tyskarna under slutet av kriget fanns något som hette Kurlandfickan. Här fanns det tyska förband som slogs och höll stånd mot ryssarna ända fram till den allmänna tyska kapitulationen. Många av tyskarna flydde då över till Sverige för att inte hamna i ryssarnas händer.
Den s k Ölandsgruppen var tyska desertörer och det fanns även en Kalmargrupp. Båda dessa grupper flyttade man till Göta Ingenjörregemente (dagens Ing 2 där jag också ska göra värnplikt som sambandsgrpch) och man upprättade läger på Ränneslätt. De tyskar (och balter i tysk uniform) som kommit till Ystad hamnade i Bökeberg som var ett treveckorsläger.
I Sverige hette de större lägren: Backamo, Grunnebo, Havdhem och Rinkaby-Gälltofta. Sovjet ville att alla som kommit till Sverige i tysk uniform skulle utlämnas. Jag har för mig att ryssarna sa att alla som kommit till Sverige i tysk uniform från och med slutet av maj eller från 1 juni? skulle utlämnas. Men den svenska regeringen tog ALLA från och med 1 maj vilka var fler än vad ryssarna begärt och detta hemlighölls. Beslutet togs av den svenska samlingsregeringen i juni 1945 att de skulle utlämnas. Man ansåg då att Sovjet var en ”rättsstat” och att ”fångarna” skulle sitta i läger under hyfsade förhållanden. Balt- och tyskutlämning blev känt först i november 1945 och det blev intensiva opinionsyttringar mot utlämningsbeslutet fram till verkställandet och även regeringen var även den delad i frågan.
Ett exempel från hur det var i ett läger är från Rinkaby-Gälltofta lägret. Lägerchefen var en major Mörner och då var det ganska hyfsade förhållanden. Den 16 oktober 1945 skedde det en olyckshändelse och en tysk hästskötare blev nerskjuten. Det blev sämre förhållanden i lägret och stämning blev mer tryckt. Det kom en ny lägerchef vid namn Krappe. Det fanns också en förläggning med 30 desertörer men kunde ägna sig åt idrottsövningar men när vädret blev kallare så blev oftast humöret sämre hos soldaterna. Västinternerna fick åka hem och det var de troligen tacksamma för. Det fanns radio i lägret och de sovjetiska utsändningarna talade om att alla interner skulle till Sovjet för att bestraffas. Det fanns ingen politisk opposition bland riksdagspartierna eftersom det var en samlingsregering och alla var delaktiga.
När interna fick reda på att de skulle lämnas ut till Sovjet började motståndet. Först var det ett passivt motstånd och många började hungerstrejka en vecka innan utlämning påbörjades. Men ju fler som blev utlämnade desto hårdare motstånd. Internerna började skära sig med rakblad. Alla ni som har gjort lumpen eller överhuvudtaget sett en militär våningsäng någon gång vet att det skulle kunna gå att knäcka benet om man stack ut benen mellan metallspjällorna. Detta var precis det interna också började göra. Man fortsatte att skära sig med rakblad och man började att knäcka benen med hjälp av sängarna. Polis kallades in för att se till att internerna höll sig lugna men tyskarna ville inte bli vaktade av polisen. Det begicks 3 självmord, 18 saknades och 39% av internerna kunde inte transporteras till Sovjet när de skulle.
Samtliga läger avvecklades utom Rinkaby-Gälltofta och sjukhuset Fridhem (föregångaren till Norrängsskolan i Hässleholm, Skåne) där de skadade fanns. Till sist övertog Civilförsvarsstyrelsen ansvaret. Av 146 balter vet man att 4 arkebuserades men 1 klarade sig. Balterna kom till arbetsläger och tyskarna kom till fångläger.
Personligen tycker jag detta är en fruktansvärd tragedi i svensk historia och det är svårt att förstå varför den svenska regeringen lämnade ut tyskar och balter. Tänkte man inte på att de var människor???????
MVH Fredrik Larsson
Jag var och hörde ett föredrag i somras om baltutlämning. Jag skriver här så mycket jag kommer ihåg och protestera om jag har skrivit något fel, det var ju ett tag sedan jag hörde det även om jag har stödord. Det hela gällde om 2500 tyskar och 146 balter som deltagit i tyska militära operationer under andra världskriget och sedan flytt till Sverige efter tyskarnas kapitulation skulle utlämnas till Sovjetunionen. De flesta av balterna var letter. Andra länder som stod inför samma situation som Sverige var: Norge, Danmark, Storbritannien och USA men de lämnade aldrig ut några balter. Fast Sovjetunionen hade tryckt tillbaka tyskarna under slutet av kriget fanns något som hette Kurlandfickan. Här fanns det tyska förband som slogs och höll stånd mot ryssarna ända fram till den allmänna tyska kapitulationen. Många av tyskarna flydde då över till Sverige för att inte hamna i ryssarnas händer.
Den s k Ölandsgruppen var tyska desertörer och det fanns även en Kalmargrupp. Båda dessa grupper flyttade man till Göta Ingenjörregemente (dagens Ing 2 där jag också ska göra värnplikt som sambandsgrpch) och man upprättade läger på Ränneslätt. De tyskar (och balter i tysk uniform) som kommit till Ystad hamnade i Bökeberg som var ett treveckorsläger.
I Sverige hette de större lägren: Backamo, Grunnebo, Havdhem och Rinkaby-Gälltofta. Sovjet ville att alla som kommit till Sverige i tysk uniform skulle utlämnas. Jag har för mig att ryssarna sa att alla som kommit till Sverige i tysk uniform från och med slutet av maj eller från 1 juni? skulle utlämnas. Men den svenska regeringen tog ALLA från och med 1 maj vilka var fler än vad ryssarna begärt och detta hemlighölls. Beslutet togs av den svenska samlingsregeringen i juni 1945 att de skulle utlämnas. Man ansåg då att Sovjet var en ”rättsstat” och att ”fångarna” skulle sitta i läger under hyfsade förhållanden. Balt- och tyskutlämning blev känt först i november 1945 och det blev intensiva opinionsyttringar mot utlämningsbeslutet fram till verkställandet och även regeringen var även den delad i frågan.
Ett exempel från hur det var i ett läger är från Rinkaby-Gälltofta lägret. Lägerchefen var en major Mörner och då var det ganska hyfsade förhållanden. Den 16 oktober 1945 skedde det en olyckshändelse och en tysk hästskötare blev nerskjuten. Det blev sämre förhållanden i lägret och stämning blev mer tryckt. Det kom en ny lägerchef vid namn Krappe. Det fanns också en förläggning med 30 desertörer men kunde ägna sig åt idrottsövningar men när vädret blev kallare så blev oftast humöret sämre hos soldaterna. Västinternerna fick åka hem och det var de troligen tacksamma för. Det fanns radio i lägret och de sovjetiska utsändningarna talade om att alla interner skulle till Sovjet för att bestraffas. Det fanns ingen politisk opposition bland riksdagspartierna eftersom det var en samlingsregering och alla var delaktiga.
När interna fick reda på att de skulle lämnas ut till Sovjet började motståndet. Först var det ett passivt motstånd och många började hungerstrejka en vecka innan utlämning påbörjades. Men ju fler som blev utlämnade desto hårdare motstånd. Internerna började skära sig med rakblad. Alla ni som har gjort lumpen eller överhuvudtaget sett en militär våningsäng någon gång vet att det skulle kunna gå att knäcka benet om man stack ut benen mellan metallspjällorna. Detta var precis det interna också började göra. Man fortsatte att skära sig med rakblad och man började att knäcka benen med hjälp av sängarna. Polis kallades in för att se till att internerna höll sig lugna men tyskarna ville inte bli vaktade av polisen. Det begicks 3 självmord, 18 saknades och 39% av internerna kunde inte transporteras till Sovjet när de skulle.
Samtliga läger avvecklades utom Rinkaby-Gälltofta och sjukhuset Fridhem (föregångaren till Norrängsskolan i Hässleholm, Skåne) där de skadade fanns. Till sist övertog Civilförsvarsstyrelsen ansvaret. Av 146 balter vet man att 4 arkebuserades men 1 klarade sig. Balterna kom till arbetsläger och tyskarna kom till fångläger.
Personligen tycker jag detta är en fruktansvärd tragedi i svensk historia och det är svårt att förstå varför den svenska regeringen lämnade ut tyskar och balter. Tänkte man inte på att de var människor???????
MVH Fredrik Larsson
Senast redigerad av 1 Loleth, redigerad totalt 21 gånger.