Tyska ubåtar

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 10 december 2003, 11:33

har letat efter ett tyskt ubåtsmätrke på bild, med hakkorset övertäckt, men jagnhittar det inte igen. Någon som kan hjäklpa mig?

Användarvisningsbild
subskipper
Medlem

Inlägg av subskipper » 10 december 2003, 15:31

Jonteman skrev:Okej, tack för svaren alla.

Finns det nån siffra på hur många fartyg som blev sänkta av dem tyska ubåtarna? Hittade på skalman: http://www.skalman.nu/ww2/sankta.htm Enligt den statistiken var det år 1942 som dem tyska och italienska ubåtarna sänkte som flest fartyg, 1.155 stycken. Ingår jagare, slagskepp etc i denna statistik?

Hur många allierade ubåtar blev sänkta av tyska ubåtar?
Statistiken är hämtad från Clay Blair Jrs Hitlers U-Boat War och författaren uppger inte huruvida örlogsfartyg ingår i tabellerna. Jag är dock tämligen säker på att det endast rör sig om handelstonnage.

~Henric Edwards

Henke
Medlem

Inlägg av Henke » 10 december 2003, 15:36

Jonteman skrev: Hur många allierade ubåtar blev sänkta av tyska ubåtar?
Var det inte så att ubåtar hade svårt att sänka andra ubåtar och i praktiken ignorerade de varandra?

Jag vet inte om det är sant, men jag har hört någonstans att det till och med utbyttes ljussignaler när ubåtar från de båda sidorna mötte varandra - den ena brukade då signalera "GMY" (förkortning för tysk-engelska "Gott mit You" varpå den andra svarade "MYT" (= "Mit you too").

Henrik

Användarvisningsbild
subskipper
Medlem

Inlägg av subskipper » 10 december 2003, 15:54

Henke skrev:
Jonteman skrev: Hur många allierade ubåtar blev sänkta av tyska ubåtar?
Var det inte så att ubåtar hade svårt att sänka andra ubåtar och i praktiken ignorerade de varandra?

Jag vet inte om det är sant, men jag har hört någonstans att det till och med utbyttes ljussignaler när ubåtar från de båda sidorna mötte varandra - den ena brukade då signalera "GMY" (förkortning för tysk-engelska "Gott mit You" varpå den andra svarade "MYT" (= "Mit you too").

Henrik
I Stilla Havet sänktes ett antal japanska ubåtar av amerikanerna och minst en tysk ubåt gick under för amerikanska torpeder.

~Henric Edwards

Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem 2026

Inlägg av Battler » 10 december 2003, 15:55

Henke skrev:Var det inte så att ubåtar hade svårt att sänka andra ubåtar och i praktiken ignorerade de varandra?
Finnarna lyckades sänka några, ryska ubåtar i Ålands hav.

MVH

Henke
Medlem

Inlägg av Henke » 10 december 2003, 15:56

Tack för infot. Tolkar det som att historien om GMY/MYT således torde vara en ren skröna.

Henrik

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem

Inlägg av Olof Larsson » 10 december 2003, 15:59

Henke skrev:Jag vet inte om det är sant, men jag har hört någonstans att det till och med utbyttes ljussignaler när ubåtar från de båda sidorna mötte varandra - den ena brukade då signalera "GMY" (förkortning för tysk-engelska "Gott mit You" varpå den andra svarade "MYT" (= "Mit you too").

Henrik
Eller GMY-MYA, d.v.s. Gott Mitt You - Mitt You Auch.

Henke
Medlem

Inlägg av Henke » 10 december 2003, 16:09

Intressant! :) Tackar!

Henrik

Användarvisningsbild
subskipper
Medlem

Inlägg av subskipper » 14 december 2003, 17:18

Korsriddaren skrev:har letat efter ett tyskt ubåtsmätrke på bild, med hakkorset övertäckt, men jagnhittar det inte igen. Någon som kan hjäklpa mig?
Menar du U-Boots-Kriegsabzeichen eller U-Boots-Frontspange? Och vad menar du med "hakkorset övertäckt"?

~Henric Edwards

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 14 december 2003, 21:46

I boken ”Havsvargar” så beskrivs antalet ubåtar sänkta av ubåtar i både WWI& WWII. Nu kommer jag inte på rak arm ihåg hur många det var, men brittiska ubåtar sänkte allt en hel del tyska ubåtar, i alla fall under WWII. Jag har för mig siffran låg på runt 30 st, men jag kan ha fel...
Och tyska ubåtar ska ha sänkt ett ganska stort antal brittiska ubåtar också.

Anders
Medlem

Inlägg av Anders » 15 december 2003, 23:09

Jag vet inte om det är sant om GMY/MYT men jag har i alla fall läst om det i böckerna om Carl Hamilton.
Jag vet inte hur han har gjort i dom böckerna men i böckerna om Arn har han ju förvanskat historien en hel del så risken finns ju att han har gjort det i dom böckerna också.

Skriv svar