16 December - Ardenneroffensiven

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

16 December - Ardenneroffensiven

Inlägg av Martin Tunström » 16 december 2003, 04:16

Nu är det 16 December, 2003. Den här dagen år 1944 inleds den tyska Ardenneroffensiven i snö och dimma, Hitlers sista desperata chansning att vända kriget till sin fördel. Till en början har de tyska styrkorna stora framgångar.
Källa: peterenglund.com

/Anno

Användarvisningsbild
Hardy Kruger
Medlem

Inlägg av Hardy Kruger » 16 december 2003, 11:57

Hur lång tid va tyskarna framgångsrika? Mvh

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 16 december 2003, 12:10

Hardy Kruger skrev:Hur lång tid va tyskarna framgångsrika? Mvh
Redan vid 18-19 dec började tyskarna problem. Vid den 24 tvingades täten på 6.SS-Pzarmee att retirera.

:)

C. Widén
Ny medlem

Ang. Den 16 Dec

Inlägg av C. Widén » 22 december 2003, 19:29

Den 16 December år 1941 så återvann Storbritannien hamnstaden Tobruk som den tyska generalen Erwin Rommel belägrade och inneslöt sina två pansardivisioner i genom att köra ut dem därifrån när de led utav underhållsproblem.

Två händelser på den 16 Dec! ( Olika årtal )

/ Widén

Användarvisningsbild
Memorabilia
Medlem

Inlägg av Memorabilia » 23 december 2003, 02:33

Hela offensiven var dömd redan från början...
Idiotiskt av Hitler att ens starta den

M. Wittmann
Tidigare medlem

Inlägg av M. Wittmann » 23 december 2003, 03:31

Såg precis på Discovery om stridsvagnar i Ardenneroffensiven.

Fläsket
Medlem

Inlägg av Fläsket » 29 december 2003, 01:18

Har bestämt för mig att jag läst någonstans att man var efter tidtabellen redan efter ca 2 timmar.
I en bok av John Pimlott om jag inte minns helt fel.

Men jag måste bestrida att det var dumt att dra igång offensiven. Desperat? ja.
Dömd att misslyckas? Med all sannolikhet.
Nödvändigt med något, vadsomhelst för att återta det strategiska initiativet? JA!

Att slåss för att fördröja nederlaget är att slåss för ingenting.
Hitler behövde VINNA. Och det kan man inte göra genom att försvara sig.
Att sedan Hitlers anfallsmani (i olämpliga lägen) bidrog till att Tredje Riket iallafall förlorade är ju en helt annan femma.
Ardennerna var den enda plats där de divisioner man skrapat samman alls kunde hoppas vända krigslyckan.
På östfronten hade dessa 20 divisioner bara försvunnit som en fis i en orkan om han riktat dem dit.
Men i Ardennerna var de allierade som svagast och kunde man bara ta Antwerpen så kanske, kanske skulle man kunna sno åt sig resurser och försvåra de allierades förrådssituation så pass mycket att man faktiskt kunnat åstadkomma någon sorts återtagande av intitiativet.

Långsökt som bara den, men den som drunknar griper efter halmstrån i hopp om att de skall hålla...

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem

Inlägg av SuperPalle » 29 december 2003, 02:02

Offensiven var tankemässigt riktig med tanke på Hitlers ambitoner. Bra skrivet!

Fläsket
Medlem

Inlägg av Fläsket » 29 december 2003, 21:12

Tack tack.

Jag har ägnat lite extra intresse till de sista försöken till tyska strategiska offensiver och tanken därbakom. :)

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 30 december 2003, 00:36

Det övergripande syftet med Ardenneroffensiven var att göra upp med de allierade i väst för att därefeter vända sig österut mot den man ansåg vara den verkliga fienden.

:)

Fläsket
Medlem

Inlägg av Fläsket » 30 december 2003, 01:46

Exakt.
Fast jag är övertygad om att det inte hade hjälpt. Sovjetstyrkorna var för starka och Wehrmacht för utarmat för att man kunnat vända kriget även om de allierade hade slutit separatfred (något som jag iallafall håller för extremt osannolikhet).

Men Adolf var ju van vid att gång efter annan sätta allt på ett kort.

Det hjälpte inte...

Loleth
Ny medlem

Inlägg av Loleth » 23 januari 2004, 18:25

Hej!

Jag ska skriva ett arbete om Ardenneroffensiven i skolan. Jag behöver er hjälp. Jag behöver er hjälp. Jag vill ha tips om bra internetsidor som handlar om offensiven.

Det ska vara seriösa hemsidor t ex veteraner som upplevde Ardenneroffensiven och liknande. Alltså INGA sidor där någon skrivit arbete och gjort en sammanfattning utan seriösa sidor utan någon politisk inriktning. Jag vill även ha tips om bra böcker där det står om offensiven.

Personligen tycker jag att Hitler inte hade mycket till chans att nå sitt mål med offensiven. Det var ett desperat försök med mycket liten chans att lyckas.

Men vad tror ni: Hade en liknande offensiv lyckats om den kommit något år tidigare?

Tack på förhand!

MVH Fredrik Larsson

Fläsket
Medlem

Inlägg av Fläsket » 23 januari 2004, 18:38

Något år tidigare fanns inte förutsättningarna är jag rädd.

På östfronten under tidiga 1944 hade man vunnit mer på att retirera frivilligt och spara sina styrkor inför en eller annan kraftig offensiv.
Eller struntat helt i Citadell (och riskerat att Rumänien och Ungern slutit separatfred utan en styrekdemonstration från sin Storebror).

Guderian föreslog detta. Dvs vara defensiv under 1943 och invänta så stora mängder Tiger I och Panther och StuG III G som möjligt innan man sedan spelade ut starkast möjliga markoffensiv uner 1944.

Västfronten under 1944...Jaadu. Man kunde struntat i offensivförsöken vid Mortain/Falaise och även där dragit sig tillbaka så intakt som möjligt men då hade man å andra sidan gett de allierade ett stort och smärtfritt (relativt) brohuvud. Även där satsade man på ett kort. Och missade.

Men hade man gjort så , hade man kunnat suga upp de pansarbrigader som ställdes upp under sommaren -44 och plötsligt haft rejält starka och välutrustade pansardivisioner redo för offensiv kanske så tidigt som i början av November 1944.

Man kan också tänka sig att Operation Market-Garden inte blivit av (av en eller annan orsak) så att Tyskland kunnat vila upp sig lite mer. (det gick trots allt åt en hel del resurser i striderna i Holland) så att några fler av de tyska divisionerna i Ardenneroffensiven varit närmare full styrka och kanske haft lite mer bränsle från start.Men detta hade nog bara varit att förbättra redan usla odds till lite mindre usla odds.

Som Charles Bukowski uttryckte det: "Man spelar inte på odds, man spelar på vinnare." Även om det gällde hästkapplöpningar...

Användarvisningsbild
Uruk-Hai
Medlem

Re: 16 December - Ardenneroffensiven

Inlägg av Uruk-Hai » 24 januari 2004, 19:47

Anno skrev:
Nu är det 16 December, 2003. Den här dagen år 1944 inleds den tyska Ardenneroffensiven i snö och dimma, Hitlers sista desperata chansning att vända kriget till sin fördel. Till en början har de tyska styrkorna stora framgångar.

/Anno
På västfronten möjligtvis. Många tenderar att glömma bort vad som hände på östfronten senare i mycket större skala.

Hitler hoppades på en separatfred med de västallierade så han kunde frigöra trupper för att slåss i östanled.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Re: 16 December - Ardenneroffensiven

Inlägg av MD650 » 25 januari 2004, 08:24

Uruk-Hai skrev:
Anno skrev:

/Anno
På västfronten möjligtvis. Många tenderar att glömma bort vad som hände på östfronten senare i mycket större skala.

Hitler hoppades på en separatfred med de västallierade så han kunde frigöra trupper för att slåss i östanled.
Det är västfronten som diskuteras i denna tråd!

Skriv svar