För det första så är den amerikanska armén främst anpassad till att slåss på "bortaplan" och den svenska enbart på "hemmaplan" (med viss modifikation).Björn E skrev:[
Det visste jag inte. Hur kommer det sig att vi klarar att ha förhållandet 3:1 medan amerikanerna bara kan prestera 1:20?
För det andra (jag talar nu inte om deras specialstyrkor) är den amerikanske soldaten van vid att ha ett stort materielt överflöd, dvs gott om mat, läsk osv.
För det tredje så skulle amerikanerna visst kunna klara sig på betydligt färre man i underhållskedjan, men då med sämre wellfare-förmåner under sina stridsturnéer, vilket man inte vågar riskera då det skulle få moralsänkande effekter.
För det fjärde så bygger det svenska systemet på att alla faktiskt kan lite andra saker än att strida. Dvs man behöver inte kalla på ett ingenjörskompani för att resa en förläggning...
Angående Vietnam
Visst tvingades amerikanerna ge upp pga sina stora förluster, men om de varit den bästa armén genom tiderna så hade de fixat att hantera FNL.
Med storspö menar jag att en bondearmé tvingar "världens bästa armé
genom tiderna" att packa väskorna och åka hem...
Att vietnameserna fortsatte att kämpa trots 17 ggr högre förlustsiffror talar snarare för att FNL/NVA måste haft en djävulsk stridsmoral.
Jag är ingen Vietnamexpert och tror inte att jag har så förbannat mycket mer att tillför just det ämnet.