Profetiorna i bibeln II

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien.
Casanova
Utsparkad

Inlägg av Casanova » 4 februari 2004, 18:49

Man kan aldrig veta.....

Solitaire
Medlem

Inlägg av Solitaire » 4 februari 2004, 18:57

"Suppose we've chosen the wrong god. Every time we go to church we're just making him madder and madder" - Homer Simpson
:)

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 4 februari 2004, 19:38

Casanova skrev:Man kan aldrig veta.....
Ett uttalande värdigt Sokrates. Men i det här fallet för det inte debatten vidare. Försök leta upp någon slags profetia i Bibeln i stället som du tycker är värdig ett försök till falsifiering, så får vi debattera detta!

Homer: -It doesn't matter wether you are Christians, Jews, or... Miscelanious.
Apu: -Hindus. There are 700 million of us.
Homer: -Good for you.

Casanova
Utsparkad

Inlägg av Casanova » 4 februari 2004, 21:19

I Jeremia 6:14 så står det "Det är fred! Det är fred! då det inte är någon fred".

Det paradoxala i "freden"
Fastän året 1986 av FN utropades som Internationella Fredsåret, trappades vansinneskapprustningen upp. Följande kalla fakta har hämtats från World Military and Social Expenditures 1986:

År 1986 uppgick världens militära utgifter till motsvarande 5.400 miljarder kronor.
Det som under en timme läggs ut på militära utgifter skulle räcka för att vaccinera de 3,5 miljoner människor som årligen dör i sådana infektionssjukdomar som går att förebygga.
En enda av dagens atombomber kan ha en sprängkraft som är mer än 500 gånger så stor som den bomb som fälldes över Hiroshima år 1945.

I Uppenbarelseboken:17:17 så står det "Gud har nämligen ingett dem i hjärtat att utföra hans tanke, ja, att utföra sin ena tanke genom att ge sitt kungavälde åt vilddjuren, tills Guds ord skall ha fullbordats".

Det kommer att bli spännande i framtiden.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 5 februari 2004, 09:41

Dûrion Annûndil skrev:
Ett uttalande värdigt Sokrates. Men i det här fallet för det inte debatten vidare. Försök leta upp någon slags profetia i Bibeln i stället som du tycker är värdig ett försök till falsifiering, så får vi debattera detta!

Det är väl Pastor Lovejoy som talar med Apu o inte kan komma på vad han tillhör för religion.. :-)

Jag hoppas debatten kommer igång igen, den är intressant.

Engan
Medlem

Inlägg av Engan » 5 februari 2004, 11:08

Casanova skrev:I Jeremia 6:14 så står det "Det är fred! Det är fred! då det inte är någon fred".

Eller, i den nya bibelöversättningen, och om man citerar hela versen i stället för knappt halva:

De botar skadan hos mitt folk, men bara på ytan.
De säger ”Allt är väl, allt är väl!” men allt är inte väl.

Detta är inte över huvud taget en profetia. Det är en i en lång rad av anklagelser mot Israels folk. Vilket framgår väldigt tydligt om man läser hela texten och inte rycker en halv vers totalt ur sitt sammanhang. Däremot ingår dessa anklagelser i en "profetia", nämligen att babylonierna skulle anfalla Israel som straff för dessa synder.

Hur du kan få för dig att detta skulle ha något med FN eller dagens militärbudgetar att göra är totalt obegripligt. Jag håller däremot med om att det är skrämmande hur mycket resurser som slösas på sådant.
Casanova skrev: Det kommer att bli spännande i framtiden.
Ja, det håller jag fullständigt med om. Knappast av samma skäl som du, dock.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 5 februari 2004, 14:27

tryggve skrev:
Dûrion Annûndil skrev:

Det är väl Pastor Lovejoy som talar med Apu o inte kan komma på vad han tillhör för religion.. :-)
Precis! Jag måste nog kolla igenom mina gamla Simpsons igen... :)

Engan
Medlem

Inlägg av Engan » 5 februari 2004, 14:59

Casanova skrev: I Uppenbarelseboken:17:17 så står det "Gud har nämligen ingett dem i hjärtat att utföra hans tanke, ja, att utföra sin ena tanke genom att ge sitt kungavälde åt vilddjuren, tills Guds ord skall ha fullbordats".
Tja. Om vi tar lite mer av stycket i stället:

Upp 17:16
Och de tio hornen som du såg och odjuret, de skall hata skökan och göra henne utblottad och naken, de skall äta hennes kött och bränna upp henne i eld.

Upp 17:17
Ty Gud har ingett dem viljan att utföra hans avsikt och att med en och samma avsikt ge sitt rike åt odjuret, tills Guds ord är förverkligade.

Upp 17:18
Och kvinnan som du såg är den stora staden, den som har kungavälde över kungarna på jorden.”

så är det ju ganska uppenbart att guds "avsikt" som skall genomföras är att "skökan" (den stora staden med kungavälde över kungarna på jorden) skall förstöras, med hjälp av "odjuret" och dess tio horn. Och tittar man ytterligare lite tillbaka i texten ser man att
Här behövs både förstånd och vishet. De sju huvudena är sju berg som kvinnan sitter på, och de är också sju kungar.

Upp 17:10
Fem har fallit, en finns nu, och en har inte kommit än, och när han kommer skall han stanna bara en kort tid.

Upp 17:11
Och odjuret som var och inte mer är, han är den åttonde och ändå en av de sju, och han går mot sin undergång.

Upp 17:12
Och de tio hornen som du såg är tio kungar som ännu inte har fått sina riken men får kungamakt för en timme tillsammans med odjuret.
Detta brukar (vilket enligt min mening är mycket rimligt och troligt) tolkas som att kvinnan är Rom (hint: sju berg=sju kullar) och odjurets sju huvuden är romerska kejsare, varav fem dessutom vid nedtecknandets tid sägs vara döda och en leva. De tio hornen är småfurstar eller liknande som allierar sig med Rom. Med andra ord: Johannes (om det nu var så han hette) profeterade att Rom skulle förstöras inifrån genom att en av dess kejsare (odjuret) allierade sig med tio andra kungar.

Eftersom detta uppenbarligen ännu inte hänt med Rom kan jag förstå att någon som är mån om att bibeln inte skall ha fel hellre vill lägga detta i framtiden. Fortfarande handlar det ju uppenbarligen om att en viss stad (och att det är Rom är fortfarande väldigt tydligt) skall förstöras av sin egen härskare allierad med tio andra furstar. Då är ju frågan: hur intressant är egentligen detta? På Johannes tid förstår jag att det skulle varit en stor händelse..

Vill man ha det till en annan stad får det ju vackert vara en stad som både nu och vid Johannes tid haft och har "kungavälde över kungarna på jorden", och som vid Johannes tid haft åtminstone fem stora härskare. Och som kan sägas "sitta på sju berg" och vid "stora vatten".

Nej du, detta har nog inte så mycket med nutiden att göra.. Johannes hade helt enkelt uppåt väggarna fel. Vilket väl är en helsikes tur, med tanke på vilket vettvilligt hat och monstruös ondska han låter gud uppvisa mot mänskligheten (och i synnerhet romarna) i sin "uppenbarelse". Jag skulle inte velat möta den killen i en mörk gränd.. särskilt inte om jag vore romare..

Solitaire
Medlem

Inlägg av Solitaire » 5 februari 2004, 15:28

Engan
Medlem

Inlägg av Engan » 5 februari 2004, 16:34

Solitaire skrev:Uppenbarelseboken! - http://www.e-sheep.com/apocamon/
Den var helt fantastiskt rolig :-)
Tack så mycket Solitaire, du har förgyllt min dag.

Casanova
Utsparkad

Inlägg av Casanova » 5 februari 2004, 19:20

Vad jag tolkar de sju huvudena är, i ordning: Egypten, Assyrien, Babylon, MedoPersien, Grekland, Rom och det AngloAmerikanska väldet. Det åttonde är FN.

Engan
Medlem

Inlägg av Engan » 5 februari 2004, 20:29

Casanova skrev:Vad jag tolkar de sju huvudena är, i ordning: Egypten, Assyrien, Babylon, MedoPersien, Grekland, Rom och det AngloAmerikanska väldet. Det åttonde är FN.
Ja, vill man väldigt väldigt gärna så kan man självklart tolka det så. Jag är egentligen ganska ointresserad av varför du fastnat för just denna av alla de oändligt många möjliga tolkningar (varav många är bra mycket troligare) som finns.

Däremot skulle jag gärna vilja veta varför i hela friden du så förtvivlat gärna vill att denna vidriga bok skall ha någon som helst verklighetsanknytning. Jag kan förstå att Johannes, en man som av alla tecken att döma är bitter, uppgiven och hatisk gränsande till vansinne (och har en ytterst primitiv moraluppfattning) kan tycka det är trevligt att sitta och gotta sig i alla övernaturliga grymheter och vansinnesdåd han hoppas att hans gud minsann skall hemsöka Rom med. Det är aningen mer förvånande att någon modern civiliserad människa kan finna det minsta nöje i detta frosseri i blod. Hatar du mänskligheten så mycket? Är du fast övertygad om att din Gud verkligen är ett sådant totalt monster?

Om jag över huvud taget trodde att den bibliske guden fanns skulle jag ta Uppenbarelseboken som ett tydligt tecken på att han/hon/den/det är mänsklighetens absolut värsta fiende och borde bekämpas med alla tänkbara medel. Att ge sig till att dyrka en sådan grotesk varelse trotsar allt förnuft.
Tack och lov tror jag inte på någon gud, och de flesta som gör det är trots allt förnuftiga nog att försöka förtränga Uppenbarelseboken. Det är helt klart det bästa man kan göra med den.

Casanova
Utsparkad

Inlägg av Casanova » 6 februari 2004, 13:25

Uppenbarelse boken är inte bara vämjeliga saker, t.ex. så står det i 21 kapitlet, den 4 versen: "Och han skall torka bort varje tår från deras ögon, och döden skall inte vara mer, inte heller skall sorg eller skrik eller smärta vara mer. De förra tingen har försvunnit."

Visst, boken är inte precis trevlig, men det står hur det skall vara i framtiden, hur Satan skall dömas osv.

Som sagt, var och en får tro vad dom vill. Men jag tycker att Uppenbarelse boken är intressant, sen får alla andra tro vad dom vill. Johannes var kanske förbittrad, vad vet jag.

Engan
Medlem

Inlägg av Engan » 6 februari 2004, 13:39

Casanova skrev:Uppenbarelse boken är inte bara vämjeliga saker, t.ex. så står det i 21 kapitlet, den 4 versen: "Och han skall torka bort varje tår från deras ögon, och döden skall inte vara mer, inte heller skall sorg eller skrik eller smärta vara mer. De förra tingen har försvunnit."
Synd att detta bara gäller de som valt att dyrka Jesus. Alla hundratals miljoner goda och barmhärtiga människor som råkat vara hinduer, jainer, sikher, zoroastrier, buddhister, konfucianer, taoister, muslimer, ateister - de skall kastas i den brinnande sjön. Tillsammans med mördarna, eftersom en jainistisk munk som aldrig ens skadat en insekt och ägnat sitt liv åt att hjälpa sjuka naturligtvis förtjänar evig plåga precis lika mycket som en mördare.. Lustigt nog fastställs detta bara fyra verser efter den du citerar.

"Men de fega och otrogna och skändliga, mördare, horkarlar, trollkarlar, avgudadyrkare och alla lögnare, deras plats är i sjön som brinner av eld och svavel, och det är den andra döden.”

Detta är uppenbarelsebokens guds uppfattning om rättvisa. Tvi vale.

Casanova
Utsparkad

Inlägg av Casanova » 6 februari 2004, 19:29

Gud avgör ju vem som är god i hjärtat. Vad menas med Tvi Vale?

Skriv svar