källa:Portugal: Den tidigare världshistoriska sjöfartsnationen Portugal, vars skepp hade upplevt otaliga äventyr på de sju haven, var en typisk proletärnation i början av 1900-talet. Och dock, i den portugisiska folksjälen fanns den heroiska sjöfartstiden kvar. Minnet av Portugal som stormakt. Den person som kom att förkroppsliga denna ärorika tradition var professorn i ekonomi, Antonio de Olivena Salazar som 1932 blev ministerpresident och började arbetet med att skapa den korporativa staten. De partier som verkade var främst enhetspartiet Uniao Nacional. Detta parti utsåg medlemmarna i nationalförsamlingen och den korporativa kommaren. Det bildades även en grupp som kallade sig för Nationell Syndikalism, under ledning av dr. Preto. Man bar bl.a. skjortor med vita armbindlar försedda med det röda Andreaskorset. Emellertid såg president Carmona rörelsen som en alltför farlig konkurrent, varvid rörelsen försvann. 1936 startades den statliga ungdomsorganisationen Mociade Portuguesa vid vars sida Legiao Portuguesa inrättades som en väpnad antikommunistisk formation. Under andra världskriget var Portugal neutralt med mycket goda förbindelser till axelmakterna. Dock upplät Lissabon Azorerna till den brittiska krigsmakten, med hänvisning till de historiska banden mellan Portugal och Storbritannien.
http://www.motstand.org/fascismens_historik.html
Det är svårt att hitta något om diktaturen i Portugal under mellankrigstiden eller senare, det mest utförliga jag lyckats hitta är från en fascisthemsida, som jag länkat till. Ni kanske tycker det är opassande att länka till sådana sidor, men jag tyckte ändå deras information var intressant.
Jag undrar hur fascistisk var diktaturen? Jag har hört att den egentligen var auktoritär. Hade den stora ideologiska/ekonomiska likheter med Francos fascism i Spanien? Hur gick det till när Salazar tog makten?
Så vitt jag förstått det, så hade militären mer makt än fascistpartiet, något som också visade sig när kommunisterna gjorde uppror på 70-talet. Även detta talar ju för att diktaturen mer var auktoritär än fascistisk. Har jag rätt?