Hitler ett charmtroll? Stalin ohövlig?

Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
Lövet
Medlem

Hitler ett charmtroll? Stalin ohövlig?

Inlägg av Lövet » 30 mars 2004, 21:31

Jag har tänkt över der här en tid och läst lite om det också. Men jag bara undrar om det är någon som vet något om hur Hitler och Stalin var som personer. Jag har Bla hört att Stalin var en ohövlig person medans Hitler var trevlig Men det finns ju de som har andra uppfatningar t.ex. Ribbentrop sa att Stalin var en mycket varm person om man jämför med Hitler. Men det är väl olika och svårt att få fram en riktigt sann bild av det. Men e det någon som har hört något liknande eller funderar över det?

Raffe
Medlem

Inlägg av Raffe » 30 mars 2004, 21:52

Har hört ngt så befängt som att Stalin skulle vara Royalist... Ideologiska frågor tog han väl inte alltför hårt på. Sen var ju inte Stalin av slavisk ras heller.

Användarvisningsbild
Stompe
Medlem

Inlägg av Stompe » 31 mars 2004, 10:39

Vart kom Stalin ursprungligen ifrån då?

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 31 mars 2004, 11:11

Stompe skrev:Vart kom Stalin ursprungligen ifrån då?
Georgien.

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
Löwe
Medlem

Inlägg av Löwe » 31 mars 2004, 11:40

Både Hitler och Stalin hade ju arrangerade massmöten, så i sin kontakt med folket var de säkerligen aldrig särskilt ärliga, d.v.s. deras sanna jag kom nog inte fram då.
Många som har arbetat nära Stalin har uppgett att han var väldigt barnkär, Hitler däremot tyckte om hundar och hästar.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 31 mars 2004, 14:48

Detta ar ju ett omraade som ar subjectivt. Hitler - hade uppenbarligen ett mycket 'brett register' alltifrån otroligt charmerande och vänlig till kort och korrekt och i andra änden en expert på cyniska utskällningar för att nedgöra opposition. För vilka hans ställning - gjorde det lätt. Stalins lär ha varit smalare. Medan Hitler var en extrovert och utåtriktad människa - var Stalin en introvert, en misstänksam grubblare som sällan, annat än i avgörande ögonblick, gav luft åt sina verkliga känslor. När han fann det nödvändigt kunde han utveckla en personlig charm - men det tycks ha kostat på - och han använde den inte ofta. Men Stalins maktutövning krävde inte den personliga utstrålning som Hitler otvivelaktigt hade. Stalin kompenserade sin brist på personliga attribut med en maktapparat baserad på skoningslös terror - där en fasansfull fruktan för att bli arresterad (och skjuten med nackskott av NKVD...) totalt dominerade hans omgivning under hans sista 17 år vid makten. Hitler var folkets diktator - Stalin nådde aldrig den statusen.

Användarvisningsbild
Löwe
Medlem

Inlägg av Löwe » 31 mars 2004, 15:20

varjag skrev:Hitler var folkets diktator - Stalin nådde aldrig den statusen.
Hitler var knappast majoritetens diktator ens en gång, han hade väl stöd av max 35 % av tyskarna, om man räknar de som röstade på honom. Allt eftersom kriget gick sämre, minskade stödet.

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 31 mars 2004, 15:54

Många som har arbetat nära Stalin har uppgett att han var väldigt barnkär, Hitler däremot tyckte om hundar och hästar.
Hitler tyckte mycket om (ariska) barn, det var därför Goebbels, Bormann och Speer tog med sig sina barn till Oberzalsberg där de fick umgås med "onkel" Hitler som Goebbels barn kallade han. Hästar däremot vet jag ingenting om, vad har du fått det ifrån?
Hitler var knappast majoritetens diktator ens en gång, han hade väl stöd av max 35 % av tyskarna, om man räknar de som röstade på honom. Allt eftersom kriget gick sämre, minskade stödet.
Hitler blev ännu mer populär under 30 -talet när denna styrde Tyskland. Hitler behöll också ett stort förtronde av det tyska folket under stora delar av kriget.

/Martin

:Edit Ändrade till ariska barn
Senast redigerad av 1 Martin Tunström, redigerad totalt 31 gånger.

Användarvisningsbild
Armfeldt
Medlem

Inlägg av Armfeldt » 31 mars 2004, 16:24

Martin Tunström skrev: Hästar däremot vet jag ingetting om, vad har du fått det ifrån?
/Martin
Hitler älskade djur i överhuvudtaget.

Lövet
Medlem

Inlägg av Lövet » 31 mars 2004, 17:34

Jag har hört att när Lenin för första gången träffade Stalin tyckte han att Stalin var en ung trevlig man men att den bilden ändrades efter revolutionen när han skrev råa och otrevliga brev till Lenin. Jag har också läst att när Lenin fick en hjärnattack och inte kunde arbeta.Då han ringde upp Krupskaja, Lenins fru, hade han fått veta att hon hade brutit mot föreskrifterna och tagit diktamen från sin man. Och varit mycket oförskämd mot henne. Problemet var ju bara att Lenin hade givit tillåtelse till hans fru att ta meddelande så Lenin skrev efter det ett brev och uppsagde sig all vänskap med honom. Stalin satt om jag inte mins fel i fängelse sen 1915 till 1917 vilket kanske gjorde honom mer otrevlig .

Frogman
Medlem

Inlägg av Frogman » 31 mars 2004, 18:13

Hjärnattack? Lenin fick hjärnblödning och blev förlamad i ena kroppshalvan.
Stalin kallar jag gärna för "bankrånaren" för han var efterlyst som det innan han blev envålds härskare.

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Kontakt:

Re: Hitler ett charmtroll? Stalin ohövlig?

Inlägg av Patrik » 31 mars 2004, 20:12

Lövet skrev:Jag har Bla hört att Stalin var en ohövlig person medans Hitler var trevlig
Jag har hört precis tvärt om...det beror säkerligen på vem som står för uttalanden. :roll:

Lövet
Medlem

Inlägg av Lövet » 31 mars 2004, 21:16

Frogman. Jo hjärnblödning var det.

Patrik. Jo självfalet. Sen är det väl svårt och jämföra dom också. Det är väl ingen som har känt båda så väl att man kan jämföra

Användarvisningsbild
Petter D
Medlem

Inlägg av Petter D » 1 april 2004, 15:10

Frogman skrev:Hjärnattack? Lenin fick hjärnblödning och blev förlamad i ena kroppshalvan.
Stalin kallar jag gärna för "bankrånaren" för han var efterlyst som det innan han blev envålds härskare.
Jo, fast han rånade ju bankerna av idiologiska skäl, inte för personlig vinning.

Användarvisningsbild
Löwe
Medlem

Inlägg av Löwe » 1 april 2004, 15:21

Stalin var även sol-och-vårare vid sidan av sin bankrånarkarriär. Också ett sätt att dryga ut kommunisternas partikassa. :P

Skriv svar