hej!
undrar om det är någon som har några bra tips på böcker eller sidor där det finns mycket fakta om hur det var för judarna att återvända hem genom ett trasigt europa efter koncentrationslägren?
primo levi-fristen och stig dagerman - tysk höst är jag redan medveten om.
tacksam för svar!
koncentrationslägersfångarnas väg hem
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
Primo Levi har skrivit en bok som finns i pocket. Är detta en människa? Egentligen är det två böcker i en. Den handlar om sista tiden i Auscwitz, samt hur han försöker ta sig hem efteråt och hamnar på världens omväg via Sovjet. Det är jättte bra och full av intressanta historier man skulle vilja veta mer om.
Imré Kertez böcker handlar också om tiden efteråt. Det är flera böcker som sträcker sig från den tiden han hamnade i olika läger till efterkrigstidens Ungern.
Det finns en bok som handlar om Mengele. Eldens barn, tror jag den hette. Förutom att man engång för alla får bekräftat att Mengele dog i sydamerika efter kriget. Så får man också ta del av de olika tvillingarnas öden efter kriget.
Jag det var väl vad jag kom på¨så här på rak arm.
(Fasen nu såg jag att du redan läst primo levi´s böcker.
)
Sonderling
(Den här tråden borde väl flyttas till litteratur delen?)
Imré Kertez böcker handlar också om tiden efteråt. Det är flera böcker som sträcker sig från den tiden han hamnade i olika läger till efterkrigstidens Ungern.
Det finns en bok som handlar om Mengele. Eldens barn, tror jag den hette. Förutom att man engång för alla får bekräftat att Mengele dog i sydamerika efter kriget. Så får man också ta del av de olika tvillingarnas öden efter kriget.
Jag det var väl vad jag kom på¨så här på rak arm.
(Fasen nu såg jag att du redan läst primo levi´s böcker.
Sonderling
(Den här tråden borde väl flyttas till litteratur delen?)
- Dûrion Annûndil
- Medlem
Jag lyckades leta upp titeln på en bok som jag kom att tänka på i det här sammanhanget: På tröskeln till folkhemmet : Baltiska flyktingar och polska koncentrationslägerfångar som reservarbetskraft i skånskt jordbruk kring slutet av andra världskriget, av Lars Olsson (1995)
Den beskriver i de senare kapitlen hur koncentrationslägerfångarna behandlas av svenska myndigheter, och hur de möjligen upplevde situationen. Kanske intressant, kanske inte...
-Dan
Den beskriver i de senare kapitlen hur koncentrationslägerfångarna behandlas av svenska myndigheter, och hur de möjligen upplevde situationen. Kanske intressant, kanske inte...
-Dan