Idag för 54 år sedan så sade Robert Schumann följande ord:

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 20 maj 2004, 21:07

Dokument utifrån (SVT1 2200-2305) ikväll behandlar CAP och dess interna och externa effekter. JAg vet inget om dokumentären i fråga, såg den precis i tablån.

Mvh Petter

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 21 maj 2004, 17:22

Det var en mycket bra dokumentär och reprisen rekommenderas!

Mvh Petter

Henke
Medlem

Inlägg av Henke » 21 maj 2004, 17:35

Ska försöka titta på den, lyckades missa den första sändningen. CAP intresserar mig i all sin perversitet.

Hur som helst tycker jag att Der Teufels synpunkter faktiskt är lite intressanta. Det går givetvis inte att utesluta att något slags tysk skuld kan ha påverkat förhandlingarna. Men, och det är ett stort men, att därifrån ta steget till att säga att så var fallet kräver belägg. Som det är nu går det ju alldeles utmärkt att förklara att CAP blev som det blev utan att behöva ta in skuld-resonemanget.

Henrik

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 21 maj 2004, 18:24

I dokumentären görs ett försök att intervjua den tyska jordbruksministern om möjligheten att fasa ut CAP över en femtonårsperiod. Hon skakar på huvudet och vill ha konstruktiva frågor...

Den kommissionär som basar för bygget är tysk.

Vad gäller tysk skuld märks den mer allmänt i förhandlingarna i så fall, i en annan ödmjukhet. Men några konkreta effekter på förhandlingarna har det inte, framför allt inte på mastodontinrättningar som CAP.

Mvh Petter

wreezig
Medlem

Inlägg av wreezig » 21 maj 2004, 18:34

Gutekrigaren
Vad gäller tysk skuld märks den mer allmänt i förhandlingarna i så fall, i en annan ödmjukhet. Men några konkreta effekter på förhandlingarna har det inte, framför allt inte på mastodontinrättningar som CAP.
Du kan väl inte mena att Der Teufel skulle vara osaklig och möjligtvis ha en annan agenda än han låtsas om?

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 21 maj 2004, 18:41

Hur menar du? :)

Mvh Petter

wreezig
Medlem

Inlägg av wreezig » 21 maj 2004, 18:49

Gutekrigaren
Hur menar du?
Låt mig besvara det med ett enkelt :D

Der Teufel
Utsparkad

Inlägg av Der Teufel » 29 maj 2004, 01:30

Gutekrigaren skrev:
Den kommissionär som basar för bygget är tysk.
Visst är det fantastiskt... :)
Hur kan du bevisa att den tyska skulden inte haft några konkreta effekter på förhandlingarna... :?

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 29 maj 2004, 14:08

Genom att studera CAP:s tillblivelse exempelvis...ödmjukhet förvisso, men ivrigt pådrivande och positiv inställning är inte samma sak som ödmjukhet.

Det bör kanske påpekas att länder som Spanien och Italien drar in en del deg på CAP, liksom Danmark.

Såg du dokumentären Henke, eller missade du den?

Lämnar man CAP och ser till helheten i förhandlingarna och det genom hela EU/EG-historien skådar man även här ett ömsesidigt givande och tagande mellan alla länder. Frankrike såväl som Tyskland.

Mvh Petter

Henke
Medlem

Inlägg av Henke » 1 juni 2004, 22:29

Gutekrigaren skrev: Såg du dokumentären Henke, eller missade du den?
Nej, tyvärr. Hade varit intressant men den kolliderade med en kombination av arbete och segelbåtsfixande inför sjösättning... :(

Henrik

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 1 juni 2004, 23:37

Sånt händer. :)

Följden av EU:s och USA:s rent ut sagt perversa jordbruksstöd är att barn svälter ihjäl i ett antal motsvarande en passagerarjet (200-300 personer) i backen varje kvart! Horribelt att det enda tredje världen kan konkurrera med är just det de inte får konkurrera med.... :cry:

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 2 juni 2004, 00:05

Gutekrigaren skrev:Sånt händer. :)

Följden av EU:s och USA:s rent ut sagt perversa jordbruksstöd är att barn svälter ihjäl i ett antal motsvarande en passagerarjet (200-300 personer) i backen varje kvart! Horribelt att det enda tredje världen kan konkurrera med är just det de inte får konkurrera med.... :cry:

Mvh Petter
Jag skall inte vara oförskämd och säga: Källa?

Men jag tycker det låter som något som en journalist har "snitsat" till.

Logiken haltar lätt, därför att tredje världen INTE får exportera mat så svälter de.

Men jag är säker på att om du får utveckla dig mer så förstår jag - hej och hå vad jag var diplomatisk vid midnatt :lol: Beror nog på att jag åker till Sverige i ett par dagar.

MVH

Hans

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 2 juni 2004, 00:17

Det var den danske professorn (han jag glömt namnet på) i dokumentären som sa det. :) Jag kanske var oklar, det är så många barn som svälter ihjäl varje kvart. Inte enbart pga jordbrukspolitiken enbart naturligtvis.

I praktiken får inte tredje världens bönder exportera till oss. Eller ja, om de betalar 140 % tull (gällde socker) får de... :roll:

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 2 juni 2004, 22:25

Visst var programmet lite tillspetsat till viss del, men logiken var väl som följer:
En afrikansk bonde som producerar sockerbetor kan inte sälja denna på världsmarknaden eftersom EU producerar stora kvantiteter till underskottspris (de dumpar sockerbetor till priser som ingen odlare skulle kunna gå med på i praktiken, pågrund av sina subsidier till de europeiska bönderna). Afrikanen kan inte heller bara leva på sockerbetor, självfallet.

Dessutom har han investerat i just sockerbetor en gång i tiden, så att byta till någonting mer matnyttigt för familjen är ju inte heller ekonomiskt genomförbart eftersom även vetekorn kostar pengar (inte för att de förklarar detta i dokumentären vad jag minns, men det säger sig självt).

Alltså är det västvärldens tullmurar och överproduktion som får afrikaner att svälta.

-Dan

Skriv svar