Jag känner en person som ansåg sig vara vegetarian och som åt hamburgare och korv. Innebär det att man ska omdefinera ordet vegatarian pga att hon åt kött?Orlando skrev:Jag har ett rätt kul och nära exempel.Galadriel skrev:Jag vet inte om du gör dig till, men jag ska ändå försöka förklara.
Vi diskuterade muslimer syn på koranen i denna tråd. Någon (wreezwik tror jag) hävdade att muslimer inte alls förljade koranen ordagrant. Det var det som länken tog upp.
Du har fortfarande inte bemött det faktum att koranen har ett större inflytande över lagstiftningen i de muslimska länderna än vad bibeln har i de kristna. Antingen får du komma med ett konkret motargument eller annars medge att det är så.
En av mina vänner som är muslim tar alltid med sig korv (från fläsk) när vi har grillkväll med hänvisning till att det är godare än nötkött. Dock tar han till skillnad från oss andra inte med sig någon alkohol, om man frågar varför hänvsiar han till att han är muslim
De Europeeiska öststaterna vill ju att Gud skall få mer plats i EU. Detta var till och med uppe i EU-valet.Galadriel skrev:Indonesien plus västafrika är undantag. I musliska länder så ställs lagar hela tiden mot islam. De som försöker driva igenom lagar för t.ex. ökade rättigheter för kvinnor försöker göra det genom att hävda att det inte står i strid med islam.
När man i kristna länder diskuterar nya lagar så är det utifrån om det är rätt eller fel, inte om det står i konflikt med kristendomen eller inte.
Jag har inte hört något europeiskt land som har sagt att EU grundlag ska baseras på bibeln. Det man har sagt är att man ska påpeka att kristendomen har präglat europa, vilket är svårt att förneka.